Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4874
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

HRC 75TS

ma mar 10, 2008 13:35

Het rempedaal van mijn 75TS kraakt, maar aleen als het pedaal dieper wordt ingedrukt. :?
Toen ik in september een testrit in de auto maakte (voor aanschaf) was dat ook zo. Afgelopen januari de auto daadwerkelijk gekocht, en toen was dit kraken weg, maar sinds 2 weken is het terug.
Ondanks het teruggekeerde kraken merk ik geen verschil met remmen. Tot gisterochtend...
Ik start te auto en rij de straat uit. Toen ik wilde remmen moest ik opeens keihard het pedal indrukken om te vertragen. Pompend remmen bood toen uitwerking. Verder is het die rit niet voorgekomen en remmen doet ie goed.
Sindsdien is het iedere keer als ik de auto start, dat dit gebeurd: eerste maal remmen is moeilijk, maar daarna is het weg.

Wat zou dit kunnen zijn? Mijn eerste gedachte was/is de HRC.
Niveau van de remvloeistof is OK, en ook de HRC en rembekrachtiger zien er van buitenaf goed uit (geen lekken o.i.d.)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: HRC 75TS

ma mar 10, 2008 13:57

er loopt een slang overdwars over je blok van de rembekractiging naar je inlaat
bij de inlaat zit een soort teruslagklep (misschien de verkeerde benaming) en deze is niet meer fris, kwestie van loshalen en goed schoonmaken met WD40

had hetzelfde probleem van een kei-hard pedaal met mijn vorige 75 TS en heb dit zo opgelost :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: HRC 75TS

ma mar 10, 2008 18:23

Als je pedaal wel op de goede hoogte zit lijkt het mij eerder de rembekrachtiger die kuren heeft...

Trap eens een paar keer flink op de rem als de motor niet loopt, hierdoor verdwijnt het vacuum. vervolgens moet je de auto starten met het pedaal ingedrukt. het pedaal hoort nu een stukje te zakken. Als dat niet gebeurt is de rembekrachtiger defect.

Maar eerst even de terugslagklep controleren die Alfaqv75 noemde.

Succes!

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: HRC 75TS

di mar 11, 2008 00:28

Lastig te zeggen van afstand maar iets vergelijkbaars gehad. Keihard rempedaal maar nauwelijks vertraging. Remdrukbegrenzer achteras zit dan vast. Je kan hem uit elkaar halen en schoonmaken maar nieuwe kost ook niet te wereld en is als verstandiger als je niet zeker bent van je sleutelvaardigheid. Blijft wel remsysteem.

Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: HRC 75TS

di mar 11, 2008 00:29

Mmm niet helemaal goed gelezen. Jou plrobeem is toch net ff anders.

Succes,
DJ

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: HRC 75TS

di mar 11, 2008 21:17

Waarschijnlijk de remdrukverdeler.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: HRC 75TS

di mar 11, 2008 23:04

waarom remdrukverdeler??

als deze vast zit zal hij altijd een hard pedaal moeten hebben, nu is het soms (als ik het goed begrijp uit zijn verhaal)

daarom denk ik eerder aan die terugslagklep (of is dit een hele stomme gedachte?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: HRC 75TS

wo mar 12, 2008 17:43

Ik heb het gekraak ook gehad. De auto remde goed, hard pedaal, alles perfect alleen hij kraakte
Een alfa monteur vertelde mij dat het lag aan de remdrukverdeler
Heb hem toen vervangen en het gekraak was weg.


Waarschijnlijk heb jij het zelfde probleem.

mvgr Arno

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: HRC 75TS

wo mar 12, 2008 19:19

Ik vermoed dat het kraken en het harde pedaal 2 verschillende oorzaken hebben. Hard pedaal duidt meestal op de rembekrachtiger die weigert. Kan de terugslagklep zijn of de slang is poreus. Kraken kunnen ook de blokjes in de klauw zijn. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen.

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 970
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: HRC 75TS

wo mar 12, 2008 19:31

Ik start te auto en rij de straat uit. Toen ik wilde remmen moest ik opeens keihard het pedal indrukken om te vertragen. Pompend remmen bood toen uitwerking. Verder is het die rit niet voorgekomen en remmen doet ie goed.
Sindsdien is het iedere keer als ik de auto start, dat dit gebeurd: eerste maal remmen is moeilijk, maar daarna is het weg.

Klinkt als de terugslagklep, die blijft hangen. Heb hetzelfde gehad bij mijn eigen 75.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08, 147 1.6TS '09
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4874
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: HRC 75TS

do mar 13, 2008 17:49

Trucje met het strarten en dan zakkend rempedaal had ik al gedaan. Gaf geen bijzonderheden ofzo.

Ga dan maar eens kijken naar de terugslagklep, zoals Gerwin eerst al opperde.

Hoef ik alleen de slang los te halen? Of moet ik die hele moer (maatje 21) eraf draaien? Had even snelg gekeken, maar die zat echt muurvast.
Volgende week maar eens even goed de tijd nemen.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 970
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: HRC 75TS

do mar 13, 2008 19:58

Die 'moer' is de terugslagklep.

Bij mijn eigen 75 had ik het inwendige deel in die 'moer' (de eigenlijke terugslagklep) verwijderd, en een terugslagklep van een 33 gemonteerd. Het terugslagklepje van een 33 kun je gewoon tussen 2 slangen monteren. Bij mij was toen het probleem opgelost.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08, 147 1.6TS '09
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Terug naar “Algemene Technische vragen”