M4 Models heeft eindelijk de site bijgewerkt en de nieuwtjes gepubliceerd. Een groot deel daarvan was al te zien op Neurenberg, maar nu is ook duidelijk uit welke evenementen de diverse uitvoeringen zijn.
'Oud' nieuws van februari:
Berlina 1750 uit de 24 uur van Spa in 1968. Het 'zusje' met nr. 15 en een rode band over de neus verscheen eerder al in de Fabbri Alfa Romeo Sport Collection. Deze M4 heeft gelukkig wat betere ruitenwissers.
Nog een 1750 Berlina, deze is uit de Tour de France Rally van 1969:
Dan nog een zoveelste 33 Stradale. Van dat type zijn er maar weinig gebouwd. Oorspronkelijk was een productie van 50 stuks voorzien, het werden er maximaal 19, misschien zelfs nog wel minder. De Stradales maakten in 1967 net zo'n indrukwekkende entree op de autoshows als de 8c Competizione en Spider in de afgelopen jaren. Terzijde: er is nog een overeenkomst tussen de Stradale en de 8c's: bij beide typen was Carrozzeria Marazzi vlakbij Saronno even ten noorden van Arese betrokken. Ondanks de enorme aandacht en bewondering verkochten de Stradales maar matig. Een deel werd zelfs puur gekocht om het chassis en de motor en direct ontmanteld om als basis te dienen voor andere prototypes. Ik heb niet kunnen vinden welke, maar het is heel goed mogelijk dat voor een meesterwerk als de Carabo een andere meesterwerk is gesloopt...
Om die reden zou het werkelijke aantal Stradales wel eens tot twaalf beperkt kunnen zijn gebleven. Een paar er van werden ingezet voor competitie activiteiten. Het is dus heel goed mogelijk dat de Fabbri/M4 modellen van de Stradale in feite steeds dezelfde auto of twee auto's zijn met alleen maar de nummertjes van een ander evenement.
Met het exemplaar van P. Laureati werd in ieder geval veelvuldig aan wedstrijden deelgenomen. Met nummer 232 was dat aan een wedstrijd bij San Giustino (een heuvelklim neem ik aan) in 1969:
Tot slot een 33.2 Periscopio, ook weer een x'de variant met een ander nummertje. Deze eerste uit een lange reeks Tipo 33's wordt ook wel Fléron genoemd naar de allereerste race (in België) waaraan hij deelnam. Deze nummer 190 reed mee in de Targa Florio van 1967, gepiloteerd door Barghetti en Bonnier. Zij vielen uit, net als de andere drie 33's.
De Periscopio is één van de mooiste modellen van Fabbri/M4, een genot om naar te kijken. Ik snap trouwens niet dat een fabrikant zulke beroerde foto's van zijn producten op zijn website zet. En nog krankjorum groot ook, bovenstaande plaatjes zijn verkleind tot 30% en dan ook nog een uitsnede.