Beste Alfa rijders,
Ik heb een Alfa 156 1.6 TS BJ 98 gekocht.
Ik weet alleen niet of de motor nu een riem of ketting heeft
Hoe kan ik dit zien zonder de motor te openen?
groet
fabiflex

Alleen de 8 kleppers en de evt later ingebouwde exemplaren met LPG hebben uit betrouwbaarheids overwegingen een ketting gekregen.
Sporadisch zie je deze setjes nog wel eens voorbij komen, ketting op zich is natuurlijk het probleem niet, maar de waterpompen met ketting wiel zijn zeldzaam.
Ombouwen is ook geen optie omdat de origineel riemaangedreven waterpompen lagers met tunnelkanaaltjes hebben en zodoende met een ketting een smeeringsprobleem krijgen.
Wat je wel simpel kan zien is aan het dashboard of je een 8 klepper hebt (hoef je de kap niet open te doen).
Je zet de wagen op contact, NIET starten, en trapt 4 keer het gaspedaal volledig in en houdt dat enkele seconde ingetrapt tot de bodem.
Bij de vijfde keer volledig intrappen druk je gelijktijdig op de alarmlichten en de claxon. Zowel de alarmlichten als de claxon zullen nu niet werken, maar als je start dan kun je het aantal kleppen in het dashboard aflezen!!

Dat is niet helemaal waar, op het display zal nu een aantal keren het 'check engine' lampje oplichten. Het aantal keren dat dit lampje oplicht is het aantal kleppen.Zowel de alarmlichten als de claxon zullen nu niet werken, maar als je start dan kun je het aantal kleppen in het dashboard aflezen!!
Werkt dit dan ook op mijn 16VDat is niet helemaal waar, op het display zal nu een aantal keren het 'check engine' lampje oplichten. Het aantal keren dat dit lampje oplicht is het aantal kleppen.Zowel de alarmlichten als de claxon zullen nu niet werken, maar als je start dan kun je het aantal kleppen in het dashboard aflezen!!

Jongens niet om t een of ander,maar is t nou zo moeilijk om gewoon iemand een normaal antwoord op zn vraag te geven??![]()
De vraag is voor een aantal van ons een simpel vraagstuk maar schijnbaar is het voor de topicstarter niet duidelijk. Wees blij dat ie zich erin verdiept.![]()
Dr zijn een hoop mensen die blijven doorraggen zonder zich ooit druk te maken over onderhoud of whatever tot de riem breekt om dan vervolgens hier in hoofdletters te komen vertellen dat Alfa's k.tauto's zijn en derhalve qua liefhebber van ons merk verloren mogen worden beschouwt...
Zeg eerlijk wat heb je liever?![]()
Grtz,fRank