giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 19:59

schokken bij gasgeven in 1 en 2 klinkt mij wel een beetje in de oren als kapotte bakrubbers of verkeerde afstelling van dat aanslagrubber boven het koppelingshuis... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

spridget

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 21:29

schokken bij gasgeven in 1 en 2 klinkt mij wel een beetje in de oren als kapotte bakrubbers of verkeerde afstelling van dat aanslagrubber boven het koppelingshuis... :?
De bak en cardanas is in 2005 eraf geweest en beiden gereviseerd, het nylon blok is van de ophanging bak. Tijdens inspectie zagen alle rubbers er goed uit, maar dat aanslagrubber v/h koppelingshuis ken ik niet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 26, 2008 21:39

aan de voorkant zit de bak ook vast op het balkje met 2 rubbers. zijn niet zo goed te bekijken als alles onder de auto zit. probeer maar eens met een bandenijzer of breekijzer de bak omhoog te wrikken, hiervoor moet je het ijzer tussen het bevestigingsbalkje van de triangel en het koppelingshuis steken en als hefboom gebruiken. dat aanslagrubber zit aan de carrosserie vast en is een stuk draadeind met een driehoekig rubber eraan. het zit net achter de achterste donut boven de koppeling en zorgt ervoor dat de bak niet overmatig op en neer kan bewegen.

spridget

di feb 26, 2008 21:43

thanx , maar ik denk niet dat dit het is want we hebben de v6 op de brug gehad en een steun onder de as en de auto laten lopen in de versnelling e.d. maar het geluid komt uit het koppelinghuis en volgens pa was er niks te zien qua bewegen van de bak oid. Maar ik zal het in ieder geval even controleren!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 26, 2008 21:52

De auto stond dus op de brug, met de achterwielen van de grond, en maakte toen dat geluid in de eerste en tweede versnelling? En dat geluid kwam bij de koppeling vandaan? dan ben ik echt bang dat je je koppeling los zult moeten gaan halen om daar alles eens na te kijken... :(

spridget

di feb 26, 2008 21:59

klopt, wanneer ik de koppeling wat bruus loslaat dan is het " bonk" en resulteert in schokkerig rijden. Dit doet de auto ook als je tijdens het rijden het gas plots loslaat.
De koppeling is 3 jaar eens geleden vervangen en de laatste 1,5 jaar heeft de v6 stilgestaan.

Wat kan er dan mis zijn met de koppeling ? Hij schakelt en koppelt perfect :lol:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 26, 2008 23:18

tangiaalveren in de plaat kapot? :?

Als je vader zeker weet dat het geluid daarvandaan komt zou ik het toch controleren.... 8)

spridget

di feb 26, 2008 23:25

tangiaalveren in de plaat kapot? :?

Als je vader zeker weet dat het geluid daarvandaan komt zou ik het toch controleren.... 8)
hmm, hoop het niet .. toch maar even nog elders laten checken want het gehoor van pa is de laatste tijd wel minder :roll:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 27, 2008 11:59

:lol:

Second opinion kan nooit kwaad natuurlijk. :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 27, 2008 12:24

Mijn ervaring is, dat de L-jettronic erg nerveus is/ gevoelig op het punt van net gas los, net gas geven, m.n. in de eerste 2 versnellingen...........en dan kan ie enorm gaan bokken........maar dat is dus 'normaal' blijkbaar.........(zit je eenmaal in een bokkerige 75 helpen maar twee dingen, òf volgas weg òf koppeling intrappen.)

Maar met wielen los op een brug, zou je niks van dit bokken moeten merken.........dus wellicht toch meer aan de hand bij jouw 75. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

spridget

wo feb 27, 2008 21:00

ik heb de 75 net even op de brug gehad om de wielen te demonteren en te laten richten vanwege onbalans= opgelost , de incompetente monteur die teveel haagse hopjes eet heeft twee centreerringen vergeten te monteren !!

Maar nu heb ik eens even aan de achterwielen gedraaid en zit er aardig wat speling op, nou is dit volgens mijn pa'ke normaal maar ik vond dat het aan één zijde wel behoorlijk veel.
Als ik het wiel continue van links naar rechts en terug beweeg hoor ik ook een "klunk "geluid. Maar dan roept pa weer ; het kwam toch echt uit het koppelingshuis weg ... :?
Afijn, dat er altijd wat speling in zit geloof ik wel maar ik heb toch een stille hoop dat dit het geschok teweeg brengt.
Verder kan ik rustig met de v6 rijden maar dan moet ik voorzichtig met de koppeling omgaan om niet te schokken, en het is niet zo dat deze v6 zenuwachtig is ! ech nie :x
De koppeling het laatste stukje even wat langer vasthouden en langzamer op laten komen, vooral bij lage snelheden

Kan deze speling mijn probleem veroorzaken ?

spridget

za mar 01, 2008 00:29

kan iemand me vertellen hoeveel speling normaal is op de wielen van de achteras , het geluid wat te horen is kan mischien wel doordringen door het koppelinghuis ?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za mar 01, 2008 09:39

Er zijn natuurlijk heel veel geluiden die kunnen doorklinken. Dat je de achterwielen kan bewegen en dat constateert als een soort van speling is heel normaal....
Als je niks loshaalt dan kom je er met deze "storing" niet uit...
Ik zou beginnen met het koppelingshuis los te maken en te inspecteren en van daaruit verder, als je het tenminste wilt oplossen.

suc6
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

spridget

za mar 01, 2008 21:07

Het onbalans probleem is opgelost en ik kan weer fatsoenlijk 120 rijden.

Voordat ik de boel uit elkaar trek wil eerst effe alles uitsluiten ..

Wat ik nog wel ontdekte is dat rechts achter waar er de meeste speling op het wiel zit (geen lagerspeling) is dat er allemaal vet op de as zat.
Aan de einde van de aandrijfas, binnenkant van de as . lag allemaal vet? Het rubber is niet kapot.

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo mar 02, 2008 01:21

Maar wat was het nu dan? :?:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”