Het is weer eens tijd voor een confrontatie. Vandaag kwam na een maand wachten eindelijk de via eBay gekochte BAT 7 van Bizarre in de rode 'Glendale' uitvoering aan. Door hem in China te kopen kwam de prijs inclusief verzenden uit op €36, je moet maar afwachten of je hem voor dat bedrag in Nederland te pakken krijgt.
Op de foto's staat hij naast de veel oudere BAT 7 van Provence Moulage, een kit gebouwd door het Italiaanse bedrijfje Microsprint. Ik kocht dat model over van een verzamelaar die zich verder ging specialiseren in Woody's en daarom met ik geloof toch wel enige pijn in het hart afstand deed van dit model. Dat was een jaar of drie, vier geleden, toen de BAT's van Bizarre nog helemaal niet in beeld waren. Ik vroeg me toen af of ik de serie van 5, 7 en 9 ooit compleet zou krijgen, de Microsprints waren, gesteld dat je er een vond, namelijk best aan de prijs. De rode uitvoeringen leken helemaal een lichtjaar ver weg, dan moest je een dure gewone BAT (voor zover je van 'gewoon' kunt spreken) opofferen om er die buitennissige uitvoering met dat zeldzame stukje race-geschiedenis van te maken.
En nu heeft Bizarre in korte tijd de verschillende uitvoeringen uitgebracht, waaronder twee rode 7's en de rode 9 waar Gary Kaberle in zijn studietijd gewoon mee naar school reed.
Toen de blauwe 7 van Bizarre verscheen had ik mijn twijfels over de juistheid van de vorm. Nu ik de rode heb gekocht een mooie gelegenheid om hem eens tegenover de blauwe PM/Microsprint te zetten:
Wat meteen opvalt is dat de neus van de Bizarre lager is en niet zo'n klein beetje ook.
De gevleugelde bilpartijen van beide modellen lijken van opzij redelijk op elkaar. Wel zijn sommige details op het ene model nadrukkelijk gemodelleerd dan op het andere. Zo is de luchtopening achter het voorwiel van de Bizarre dieper dan die van de PM/Micro. De afdekplaat over het achterwiel van de Bizarre is een stuk langer.
Van voren valt opnieuw op dat de neus van de Bizarre een stuk lager is. Naast de PM/Micro is het net alsof hij vol in de remmen gaat.
Aan de achterkant zien we dat de vleugels (of vinnen) van de PM/Micro veel fijner en puntiger zijn dat de ietwat vet aandoende exemplaren van Bizarre. De onderste rand van de achterruit ligt op de PM/Micro een stukje hoger.
Vanuit een iets hoger standpunt wordt dat verschil in de achterruiten nog veel groter; die van Bizarre zijn een stuk langer. De vleugels krullen verder naar binnen en zitten dichter op de zijruiten. Vanwege de rondingen in alle richtingen is het erg moeilijk een model helemaal kloppend te krijgen. Zowel in het ontwerp als tijdens de fabrikage, dit lukt je niet met een simpele mal. En het is net zo lastig om te beoordelen in hoeverre het klopt, want bij iedere andere hoek van waar uit je het model bekijkt lijkt het weer anders. Vergeleken met de vele foto's die op internet te vinden zijn lijkt de PM/Micro toch iets te breed en de achterruiten in ieder geval te kort. Daarnaast komen de punten van de vleugels in werkelijkheid nóg iets verder naar binnen.
Van bovenaf: wat een verschil in lengte! En in verhoudingen. Van achteraf beginnen de achterruiten gelijk, maar die van de PM/Micro houden veel eerder op. Het als de rest van de 'cabine', zou je de modellen terug vergroten naar 1:1 dan scheelt dat meer dan 20 cm... De neuspartij van de PM/Micro is net even wat langer, terwijl het model als geheel flink korter is.
Van opzij. In de plaats van het portier zit tussen de modellen een verschil van maar liefst een halve lengte. Dit is geen gevolg meer van lastig rekenwerk zoals bij de kromming van de vleugels, hier heeft één van de fabrikanten zijn huiswerk niet goed gedaan. Maar wie? Als je deze foto bekijkt lijkt de PM/Micro toch dichterbij de werkelijkheid te zitten, de achterste portiernaad zit zeker niet op de helft van de wagenlengte zoals Bizarre dat weergeeft.
Los van al dan niet kloppende verhoudingen vind ik het model zoals Microsprint dat heeft opgeleverd net even wat verfijnder. Waarmee niet gezegd is dat die van de Bizarre heel veel minder is, deze scoort toch wel dikke voldoende. In beide gevallen is het lakwerk op de resin body's bijzonder netjes. Bizarre werkt met gefotoëtste metalen ruitlijsten. Ik vind dat over het algemeen nooit zo geweldig, een nette streep lak zoals Microsprint dat heeft gedaan (en zelfs in de goedkope kioskmodelletjes standaard is) komt veel natuurlijker over. Daarnaast loop je met die metalen deeltjes het risico dat ze gaan wijken (zoals die rond de rechter achterruit om mijn model) of zelfs gaan loslaten. Priegelpruts ze er maar weer eens op... Twee koplampen op dezelfde hoogte monteren schijn in alle gevallen lastig te zijn...
Aan de onderzijden is weinig te beleven. Van PM/Micro vind ik dat vergeeflijk, het is een kit die al lang geleden (20 jaar?) op de markt kwam, van de Bizarre valt me dat een klein beetje tegen.
De modellen in hun verpakking, bij de Microsprint hoort volgens mij nog een simpele kartonnen doos, maar die zat er bij de aankoop niet bij. Nadeel van de Bizarre/Spark verpakking is dat het kartonnen omhulsel met 'schuim' binnenlaag altijd erg strak zit en makkelijk stukgaat. Zoals op de foto te zien is, na één keer in en uit schuiven laat de schuimlaag al los.
Is er nou een beste aan te wijzen? Ik vind dat vaak een lastig punt. Bij modellen die recent zijn verschenen kan je makkelijker afgaan op wat de fabrikant zich aan inspanning heeft getroost om een model met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding te leveren. Wetende dat een grotere fabrikant zich kan bedienen van uitgebreid onderzoek en diverse computertechnieken in ontwikkelings- (cadcam) en productieproces (o.a. lasergestuurde zeefdruk), vind ik het niet acceptabel als modellen sterk afwijken in verhoudingen of domme fouten vertonen.
Hoewel zoals eerder gezegd het lastig is te beoordelen of de modellen erg sterk afwijken van het origineel (zou de werkelijke afmetingen moeten weten) vind ik de Bizarre, zustermerk van Spark en als zodanig te rekenen als grotere fabrikant, in dit geval enigzins teleurstellen vanwege die te ver naar voren zittende portieren. Enigzins, want voor het overige is het helemaal geen slecht model, en hoewel geen koopje, hij is wel voor veel meer verzamelaars bereikbaar geworden.
De Provence Moulage/Microsprint is evenmin perfect met te weinig krommende vleugels en een zo te zien onjuiste breedte. Afkomstig van een kleine fabrikant uit een andere periode met mindere middelen en technieken, toch een knappe prestatie. Tegen een fors hogere prijs (destijds tegen de 200 gulden als ik me niet vergis).
Dus de beste is...? Dat bepaalt ieder voor zichzelf. Het is heel persoonlijk, de Microsprint doet mij als liefhebber meer, juist vanwege zijn herkomst met daarbij de geweldige afweking. Met de Bizarre ben ik juist erg blij omdat hij een bijzonder stukje uit de geschiedenis van de BAT's vertegenwoordigt. Een extraatje is dat je dan de modellen naast elkaar kunt zetten en lekker neuzelen over allerlei verschilletjes