Ha reijnaje! Toch eindelijk aan de gang met het 16V blok dat je nog had staan

Klepveren kan je inderdaad (laten) testen in zo'n drukbankje, daarmee meet je de kracht die het kost om de veer over een bepaalde afstand in te drukken. Dit is een maatstaaf voor de weerstand die het materiaal bied, en zegt dus iets over eventuele vermoeiing. Ik heb geen idee wat die veren nieuw kosten, wellicht dat dat ook wel uit kan
De koolaanslag op de kleppen is doorgaans erg taai en niet zomaar met een doek + remmenreiniger oid te verwijderen. Je zou de kleppen zoals giuliettaevo al zei in de boormachine kunnen zetten en dan tegen en beetje Scotchbrite kunnen houden. De klepsteel dan natuurlijk even dik inwikkelen met tape zodat je die absoluut niet beschadigd. Klepgeleiders en klepseals kosten echt helemaal niks, dus die zou ik lekker uit de cilinderkoppen tikken en vervangen. Verder kan je je afvragen hoe de klepsteel zelf eruit ziet. Zijn er krasjes of oneffenheden op te zien? In mijn vraagbaak staan overigens alle revisiematen die je kan gebruiken voor dit soort dingen...want meten is weten
Bij de reviseur stralen ze de kleppen, dat kan ook nog. De zittingen en kleppen worden onder een hoek van 45 graden geslepen. Hiervoor span je de kop in en ga je met een vreesje langs de zitting. Met de kleppen zelf idem. Als jij van mening bent dat dat er allemaal nog goed uitziet, kan het zelf insliipen van de klep op de zitting ook voldoende zijn. Dit gebeurt inderdaad met een stok+zuignap en een beetje slijppasta..
Als je vragen hebt hoor ik t wel!