Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Trilling 75 V6, update 8-2

vr feb 08, 2008 18:47

Nou, vandaag eindelijk de tijd gehad om de 75 eens op de brug te zetten en er wat spul onder vandaan te schroeven (uitlaat, schakelstang), en ja hoor..
Ik denk dat er een stuk donut in de tunnel ligt
...een hap uit de voorste donut. De andere twee waren nog prima, en op het steunlager was alleen een lichte kanteling waarneembaar. De centreerbus achter mag denk ik wel vervangen en het staartstukrubber van de motor is ook aan vervanging toe.

Ook nog even fijn het draad in 1 van de uitlaatspruitstukken vernaggeld, dus nu klint de V6 als mijn oude Puch. :x

Oh ja; hoe krijg je de oude donut eraf ? Daar krijg je natuurlijk nooit een grote slangklem o.i.d. omheen met die bellhouse... ?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

vr feb 08, 2008 19:26

Maarten, om de oude donut te verwijderen is het zaak om de cardanas eronderuit te plukken volgens de ge-eigende methode (ff positie as markeren tov vliegwiel en versnbakflens) Als je de voorste donut als laatste losneemt kun je de as van de motor vandaan wegtrekken. Met een beetje kracht trek je t ding van de vliegwieltapeinden af, montage van een nwe met het 'opspanblikje' eromheen en pas ná montage en controle/check/proefdraaien etc verwijderen... :idea:
Suc6, grtz,fRank
Ps ff op de brug voor zo'n klus is een aanradert!
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

vr feb 08, 2008 20:34

Ps ff op de brug voor zo'n klus is een aanradert!
Jaaaa daar was ik al achter ! ;)

spridget

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 09, 2008 00:20

die van mij bonkt bij plots gas loslaten en wat lomper de koppeling op laten komen, heb wel gezien dat de achterste motor rubber in het staartstuk gaar is, kan dit de oorzaak zijn ?

Verder heeft men een kunststofblok gemonteerd ipv rubber bij de bovenste van de bak ?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 09, 2008 17:54

die van mij bonkt bij plots gas loslaten en wat lomper de koppeling op laten komen, heb wel gezien dat de achterste motor rubber in het staartstuk gaar is, kan dit de oorzaak zijn?
bakrubber(s) for sure

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 09, 2008 17:55

Verder heeft men een kunststofblok gemonteerd ipv rubber bij de bovenste van de bak ?
bedoel je dat "stootblok" op het chassis, of het rubber in de bak ?

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 09, 2008 18:35

De centreerbussen zou ik ook maar vervangen. De achterste heeft het gisterenavond bij mij begeven.
Ik had het gelijk met middelste donut/steunlager enz, moeten vervangen. Nu mag ik van de week weer cardanas uit elkaar halen. :twisted:
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 12, 2008 17:52

Vwb de centreerbus achter; kan iemand bevestigen dat dat onderdeelnummer 7.1629.0 is ?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 12, 2008 21:54

Of eigenlijk; zijn de centreerbussen voor en achter hetzelfde ??

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 16, 2008 17:43

Op achterkant van de voorste cardanas zit een bus die gelijk is aan de centreerbus op achterkant van de achterste cardanas. Van de week vastgesteld :evil:
Ik denk dat je met dat onderdeelnummer refereert naar de site http://www.prinsbredevoort.nl/. Het is moelijk te zien maar ik denk dat dat idd die bussen zijn.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

vr feb 22, 2008 22:46

Bij mijn 75 V6 is getik hoorbaar onder het rijden, dit neemt toe naarmate het toerental toeneemt, en is meteen weg zodra je de koppeling intrapt. De cardanas is open gemaakt, waarna bleek dat de steunlager finaal doorgescheurd is. Waarschijnlijk is na de reparatie het getik afgelopen, en dat is mooi.

Alleen: de garage (Alfa-specialist, ex-dealer) kan nergens een nieuwe steunlager vinden, en tot die tijd heb ik mijn auto niet terug. :shock: :shock: :shock:
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 23, 2008 09:50

Bij mijn 75 V6 is getik hoorbaar onder het rijden, dit neemt toe naarmate het toerental toeneemt, en is meteen weg zodra je de koppeling intrapt. De cardanas is open gemaakt, waarna bleek dat de steunlager finaal doorgescheurd is. Waarschijnlijk is na de reparatie het getik afgelopen, en dat is mooi.

Alleen: de garage (Alfa-specialist, ex-dealer) kan nergens een nieuwe steunlager vinden, en tot die tijd heb ik mijn auto niet terug. :shock: :shock: :shock:
Herkenbaar. Bij mij waren bijna alle rubbers waaronder die van steunlager, aan vervanging toe. Het duurde bijna een half jaar voordat ik ze allemaal bij alkaar gescharreld had. De steunlager en steun heb ik gevonden bij Alfa Nord.
Btw, als de rest van je cardan goed is , lees:trilt niet; dan kan je best met doorgescheurde steun rijden een tijdje. Wel onder 4000 toeren blijven, niet plotseling gas loslaten. Zeg maar vloeiende toerentalwisselingen.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

za feb 23, 2008 13:48

Bij mijn 75 V6 is getik hoorbaar onder het rijden, dit neemt toe naarmate het toerental toeneemt, en is meteen weg zodra je de koppeling intrapt. De cardanas is open gemaakt, waarna bleek dat de steunlager finaal doorgescheurd is. Waarschijnlijk is na de reparatie het getik afgelopen, en dat is mooi.

Alleen: de garage (Alfa-specialist, ex-dealer) kan nergens een nieuwe steunlager vinden, en tot die tijd heb ik mijn auto niet terug. :shock: :shock: :shock:
Herkenbaar. Bij mij waren bijna alle rubbers waaronder die van steunlager, aan vervanging toe. Het duurde bijna een half jaar voordat ik ze allemaal bij alkaar gescharreld had. De steunlager en steun heb ik gevonden bij Alfa Nord.
Btw, als de rest van je cardan goed is , lees:trilt niet; dan kan je best met doorgescheurde steun rijden een tijdje. Wel onder 4000 toeren blijven, niet plotseling gas loslaten. Zeg maar vloeiende toerentalwisselingen.
Voor rustig rijden heb ik dat ding niet gekocht. :wink:

Bij Alfa Nord hadden ze niets, maar ik heb waarschijnlijk al een adresje gevonden.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

spridget

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 18:27

die van mij bonkt bij plots gas loslaten en wat lomper de koppeling op laten komen, heb wel gezien dat de achterste motor rubber in het staartstuk gaar is, kan dit de oorzaak zijn?
bakrubber(s) for sure
zonet even met paps gekeken maar alle hardyschijven en bakrubbers lijken oké, geen scheuren. Maar komt het geluid ; gebonk komt uit het differentieel en jankt ook behoorlijk en de olie was zwart ( aangepast 50/50 sper)
De aandrijfas slingert niet. Maar bij fors wegrijden heb ik het idee dat er achter wel iets gebeurt wat niet oke is , moeilijk te omschrijven. Verder trilt het stuur als een gek bij 120-130 maar ook bij lagere snelheden is er onbalans maar niet in het stuur.

Nu heb ik inmiddels al veel dingen gevonden aan de v6 die door alfaworkshop den haag zijn gebeurd waar ik kromme tenen van krijg dus het zal me niet verbazen dat dit niet goed is gebeurd!

Het rubber van de staartstuk v/d motor is totaal verrot en er zit een nylon blok in het midden v/h versnellingsbak ipv rubber uitvoering
Verder zat er erg veel speling op beide voorwiellager, maar die is er nu uit.

Kan het sper / koppeling dit veroorzaken ?

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 18:47

Hoe gaat het op rotonde? Door verrotte rubbers in de dionas en wattstangen had ik behoorlijk bewegende achters wat heel raar rijgevoel had. Voor mij was er niets te zien maar nu met PU bussen rijdt het veel strakker.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Terug naar “Algemene Technische vragen”