wouter75
Full Member
Full Member

horten en stoten bij koud weer

zo feb 17, 2008 11:43

Hallo,

Zo af en toe bij koud en/of vochtig weer begint mijn 75 2.0ie bij licht gasgeven te horten en stoten en nadat ik gas los laat wil het toerental behoorlijk inzakken om vervolgens (bijna) af te slaan. Starten geeft geen enkel probleem. Na een aantal minuten (±10min) wanneer de motor warm begint te worden zijn de problemen over. Ik heb net de LMM bekeken en die is mooi gangbaar. In welke richting zou ik moeten zoeken? Overslaande Bougieskabels? lijkt mij niet echt een probleem dat zich voordoet bij kou? Onsteking, hoe kan ik dit controleren? Kappotte verwarming lambdasonde, lijkt mij dat het probleem dan met 1 of 2 minuten over moet zijn. Bdp sensor? lijkt mij ook niet echt temperatuur afhankelijk. Heb in de zomer wel gehad dat mijn stappenmotor vast ging zitten en sloeg toen op dezelfde manier af. Echter wou de auto toen niet meer starten en waren er ook geen problemen met horten en stoten. Iemand enig ideewat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Groeten Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Dr.Agan
Full Member
Full Member

RE: horten en stoten bij koud weer

zo feb 17, 2008 13:54

Je kan lambda sonde loskoppelen. Dat rijdt m.i. beter en dan weet je ook of het daaran ligt. Emissieblokje kan je ook lostrekken maar dat heeft dacht ik, geen diagnostische waarde. Het ridt een stuk beter alleen maar :lol:
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

wouter75
Full Member
Full Member

zo feb 17, 2008 14:05

Hoi bedankt voor de reactie,

Als ik de lambdasonde loskoppel gaat de computer in de noodloop ik neem niet aan dat dit een antwoord op het probleem geeft, aangezien de lambdasonde goed werkt als de auto op temp is. Ik vindt het probleem ook vrij langduren als het aan een kapotte verwarming van de lambdasonde licht. Na twee minuten dat de motor loopt moet deze lambdasonde toch wel warm zijn? Oja ik heb geen emissie blokje want het is geen twinspark maar een 1.8ie waar dus een 2.0ie blok van een alfetta in licht.

Wouter

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 14:18

Welke kabelboom en computer gebruik je dan? om de 1.8IE kabelboom te gebruiken heb je het voorste motordeksel en de poelie moeten wisselen. :?

Klinkt alsof er ergens een beetje vocht tussenzit dat voor een slecht contact zorgt, als het dan verdampt is gaat het wel weer goed. Zou toch in eerste instantie de ontsteking verdenken ...

Beginnen met alle massapunten goed te controleren en schoon te maken, vervolgens alle stekkers eens goed schoonmaken en inspuiten met bv WD40. Kost alleen maar tijd en kan zekers geen kwaad. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

wouter75
Full Member
Full Member

zo feb 17, 2008 17:24

Oke bedankt dus wellicht vocht maar waar? Verdelerkap? Waar anders? Dat van de massapunten en alles in de wd 40 is inderdaad zo'n slecht idee niet zal ik doen als ik weet of het een vocht probleem is of niet. Ik gebruik de kabelboom van een 1.8ie, de motor heb ik overgenomen van Arjan Cats die deze aanpassingen heeft gedaan. Motor loopt perfect. Het probleem doet zich ook niet vaak voor en lijkt het ergst als ik in lagere versnellingen optrek. Het probleem had ik ook met mijn vorige motor

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 19:49

koppel voor de grap eens de verwarmingdraden van de lambdasonde los. (dit kan echt straffeloos) Dit heeft indertijd bij mijn 33 voor dergelijke vochtgerelateerde problemen gezorgd, bleek achteraf.............. Bne ik toen een jaar aan het zoeken geweest............ :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 17, 2008 23:43

Maar jij had de 4 dradige Lambda Sander, die heeft Wouter niet .....(3 dradig volgens mij?)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: horten en stoten bij koud weer

ma feb 18, 2008 10:01

Maar jij had de 4 dradige Lambda Sander, die heeft Wouter niet .....(3 dradig volgens mij?)
okee, maar heeft die geen 'verwarming' dan? :?

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma feb 18, 2008 10:19

Ook een 3-dradige lambda sonde kan de verwaring ls houden. Deze types maken aarde via de uitlaat etc.

Overigens is het ook aan te raden eens de waarde die de lambdasonde aangeeft te meten. De APK stationair waarde zal wel goeed zijn, aangezien een foute lambdasonde alsnog voldoende aanstuurt om een acceptabele CO-meting te doen.

Op het moment dat er buiten dat regelgebied de inspuiting moet plaatsvinden, dan zul je gestotter krijgen zoals jij dat beschrijft. Het komt nogal eens voor dat na verloop van tijd de lambdawaardes tussen 0,4V en 0,6V gaan varieren in plaats van tussen 0,1V en 0,9V.

Kortom, meten en alle andere sensoren ook controleren.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

wouter75
Full Member
Full Member

ma feb 18, 2008 10:49

Ik heb inderdaad een drie dradige lambdasonde. En heb deze samen met Arjan Cats al eens nagemeten en waren goed. Het probleem heeft zich ook voorgedaan met een andere lambdasonde, en de vorige motor. Ik rij nu zonder kat en had bij de Co meeting 0,7%. Lijkt mij normaal. Ik ga nu eerst even uitsluiten of het geen vocht is, daarna de lambda loskoppelen (verwarming). Bedankt voor de reactie's.

Wouter

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: horten en stoten bij koud weer

ma feb 18, 2008 11:30

Ik heb inderdaad een drie dradige lambdasonde. En heb deze samen met Arjan Cats al eens nagemeten en waren goed. Het probleem heeft zich ook voorgedaan met een andere lambdasonde, en de vorige motor. Ik rij nu zonder kat en had bij de Co meeting 0,7%. Lijkt mij normaal. Ik ga nu eerst even uitsluiten of het geen vocht is, daarna de lambda loskoppelen (verwarming). Bedankt voor de reactie's.

Wouter
0.7 is te hoog!!! Jouw auto zou < 0,5 moeten hebben. Maar misschien, dat je dat met kat wel haalt?

wouter75
Full Member
Full Member

ma feb 18, 2008 12:05

Met kat haal ik dat wel, een beetje valse lucht ook :roll: . Net even met de auto gereden maar zoals ik al verwachte geen probleem gezien de temperatuur en vochtigheid. Gewoon even op slechter weer of kou wachten en dan weer proberen.

Wouter

Gerrets
Guru
Guru

di feb 19, 2008 10:15

Hey wouter,

misschien is het je kat die vervuild is! ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn 33 bokken en stoten bij het koud wegrijden. Ook in alle richtingen gezocht en toen de kat vervangen en het probleem was weg. HHeb jij trouwens een grijze 75? dan heb je ik je laatst namelijk zien rijden.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gerrets
Guru
Guru

di feb 19, 2008 10:21

Hhhmm ik zie nu staan in je ondertitel 'katloos' dus dat verhaal gaat helaas niet op.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di feb 19, 2008 11:16

Wat ik nog niet gezien heb is een test van het "benzinedampafvoer" - systeem.

Dit regelt via een klep in de inlaat en op basis van de koelvloeistoftemperatuur het toevoegen van damp uit het koolstoffilter. Een slecht lopende koude motor is het resultaat.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”