delahayenator

RE: geen bougievonk

zo feb 17, 2008 19:52

Kan t zo zijn dat er in mn auto ergens nog iets zit wat ervoor zorgt dat de bobineontlaadt en een vonkspanning afgeeft? Ik was net nog ff bezig en er kwam een kennis langs met de tip een bougiekabel met bougie op de bobine aan te sluiten, en dan starten om te kijken of er een vonk komt. Dit is niet het geval.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 19:57

Zolang jouw bobine geen 'signaal' (dat er ook voorzorgt dat het testlampje uit gaat) krijgt zal er niet gevonkt worden...

Ontsteking heeft alleen mar een goede 12v voorziening nodig op de bobine en het blok moet fatsoenlijk massa maken. Beide heb je gecontroleerd en kloppen. dan moet de fout dus in de ontsteking zelf zitten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

delahayenator

zo feb 17, 2008 20:38

@giulietta evo: met ontsteking bedoel je de verdeler denk ik? is t normaal gesproken de zwarte draad aan het tonnetje op de verdeler die de bobine "stuurt"? In ieder geval bedankt voor je hulp bij het afvinken van mogelijkheden, ben in ieder geval weer wat wijzer

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 20:53

Bedoelde inderdaad het gedeelte in de verdeler.

Er loopt een draad van de - van de bobine naar de contactpunten toe, op diezelfde aansluiting zit het draadje naar de condensator vast.

Maar nu ben ik een beetje in de war :? , heb je nu de contactpunten met de condensator erop zitten of de Pertronix ontsteking? De pertronix zal namelijk de condensator niet nodig hebben.

delahayenator

zo feb 17, 2008 22:36

ik heb er een 123 ignition verdeler opzitten, idd geen contactpunten, dus t draadje zit er nu niet aan, maar dat mag dus geen probleem zijn. ik heb bij mn bobine trouwens nog een losse witte draad ove. heb de groen-zwarte op de plus zitten, de zwarte op de min, en er is nog een witte draad over, er zat van origine een electronische marelli ontsteking in met zon bobine in een houder metkoelribben en aan de bobine een weerstand(zo'n tonnetje

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 18, 2008 00:44

Die witte draad moet op de - van de bobine, is voor je toerenteller. :wink: groen-zwart is de + van het contact, hoort dus idd op de + van de bobine. waar komt de zwarte draad vandaan? ik neem aan dat hij naar de stroomverdeler gaat? die zou namelijk het signaal van jouw 123ignition verdeler door moeten geven aan de - van de bobine.

Maak anders eens foto's van de stroomverdeler met de aansluitingen en een foto/scan van het aansluitstchema van de 123ignition.

delahayenator

ma feb 18, 2008 00:45

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ng+alfetta
I
k denk/hoop dat ik hier de oplossing heb gevonden, het kan bijna niet anders dan dat dit contactblokje het probleem veroorzaakt, alle andere zaken zijn vervangen, dit is het enige in het hele traject dat ik nog niet onder handen heb gehad. En ook het optreden van de storing lijkt een beetje op wat mij over kwam, alleen de mijne startte daarna meteen al niet meer.
Helaas ben ik een beetje aan de verkeerde kant van het verhaal naar oplossingen gaan zoeken :oops: maar goed weer een leermomentje, en waarschijnlijk önnodig' geinvesteerd in mooi speelgoed

delahayenator

ma feb 18, 2008 00:55

bijna tegelijkertijd ;-) ik zal t inderdaad even volledig vertellen: ik heb vanaf de auto de witte en de groen/zwarte draad en een zwarte draad(massa) als volgt aangesloten: groen/zwart op de + v/d bobine, zwart op de min v/d bobine, en wit op de min v/d bobine. vanaf de verdeler gaat er een zwarte min naar de min v/d bobine en een rode + naar de + v/d bobine. En bedankt voor de info over de witte draad! ik had m ook maar op de min gezet omdat ie daar al opzat, maar had geen idee waar ie voor was
De 123 verdeler is volgens de instructie aangesloten op bijgekochte bosch blue coil, t kan ook bijna niet fout, behalve dan als je + en _ verwart ofzo, het op bdp zetten gaat ook erg eenvoudig met behulp van het ledje in de verdeler

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: geen bougievonk

ma feb 18, 2008 10:00

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ng+alfetta
I
k denk/hoop dat ik hier de oplossing heb gevonden, het kan bijna niet anders dan dat dit contactblokje het probleem veroorzaakt, alle andere zaken zijn vervangen, dit is het enige in het hele traject dat ik nog niet onder handen heb gehad. En ook het optreden van de storing lijkt een beetje op wat mij over kwam, alleen de mijne startte daarna meteen al niet meer.
Helaas ben ik een beetje aan de verkeerde kant van het verhaal naar oplossingen gaan zoeken :oops: maar goed weer een leermomentje, en waarschijnlijk önnodig' geinvesteerd in mooi speelgoed
En nu, opgelost?
Trouwens, je had ook direct vanaf de accu 12V op de bobine gezet, dus dan moet ie het doen, los van contactblokproblemen............(wat gebruikte ik veel smilies zeg :oops: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

delahayenator

ma feb 18, 2008 16:27

Hey Sander, ik ga straks weer aan de klus, dus ik weet t nog niet, het lijkt alsof de bobine niet wordt aangestuurd om een vonk af te geven(of zeg ik nu iets heel geks?), en ben nu zoekende naar de oorzaak daarvan, verder ziet alles er n.l. goed uit. Hoe is t trouwens met de Beemer? bevalt ie nog? die van mn maatje staat bij de garage met een kapotte automaat :(

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 18, 2008 17:19

Als ik het goed begrijp heb je dus een zwarte draad die ergens vanaf de autokabelboom komt en die op de - van de bobine komt? :?

Er mag maar 1 zwarte draad zijn en die loopt van de - van de bobine rechtstreeks naar de verdeler toe. :!: Op de - kant zitten dus 1 zwarte en 1 witte draad. Als je hier nog een draad bij hebt zitten zou dat wel verklaren waarom hij het niet doet...

Op BDP zetten via alleen het ledje kan niet volgens mij... ontsteking kan dan immers nog steeds 180 graden verkeerd staan.

delahayenator

ma feb 18, 2008 18:20

ik heb i.d.d. een zwarte draad vanuit de kabelboom van de auto, nu je het zo uitlegt klopt t wel, de bobine heeft constant massa realiseer ik me, dus als ik t goed begrijp, zal ie niet op spanning komen omdat ie constant ontlaadt? De motor zet ik eerst op het bdp door de krukaspoelie te draaien totdat de markering op de poelie in lijn staat met de naald, vervolgens draai ik het verdelerhuis totdat t groene ledje door een gaatje brandt, zodat de verdeler (ongeveer) op tijd staat. Echt tof dat je zo meedenkt, ik kom toch steeds weer een stap verder, ik denk dat we de oorzaak gevonden durf ik voorzichtig te zeggen

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 18, 2008 18:56

Aha! Nu denk ik ook, dat 'we' de oorzaak hebben gevonden. :-k (of eigenlijk Remco dan)
Ben benieuwd! Wat de timing betreft heeft Remco ook gelijk, d.w.z. je kan ook 180 graden fout zitten, maar dat merk je snel genoeg.
Dan moet je gewoon de bougiekabels 180 graden verdraaien/ ompluggen. :wink:

Als alles straks weer werkt, zou je voor het mooie wel de onsteking af moeten stellen met een stroboscooplamp. Maar da'voor latere zorg.
(zo'n lamp kan je o.a. kopen van Hella en kost 45 à 50 euro. :idea: Heb je de rest van leven plezier van)

Succes! :thumbs:

off topic: de beemer doet het prima. Wil maar niet stuk gaan........ :lol:
Maareuh, wat is er mis met de automaat dan? ik heb in het bein ook een probleem gehad, hij wilde koud NIET opschakelen, de eerste 10 minuten niet harder dan 40km/u. :shock: Maar toe ik eenmaal wist hoe het zat was het 'zo' gefixt. Kosten wat olie, vloebare pakkking en 2 uitlaat pakkingen.
Wel veel werk om bij de governor te komen. Want die moest dus schoongemaakt, dat was alles. :wink:
En die beemer, zelfde probleem???
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 18, 2008 22:03

Ik duim voor je... :wink:

We zullen het wel horen als hij het straks doet. 8)

De motor op BDD zetten doe je goed, je weet alleen niet in welke slag de eerste cilinder op dat moment zit, hierdoor kan het zijn dat je in de uitlaatslag zit en dan moet hij dus net niet vonken. Daarom moet je om BDP te bepalen eigenlijk ook even naar de nokken van de nokkenassen kijken. Als allebei de nokkenm van de eerste cilinder naar buiten staan zit je goed. Kunt het natuurlijk ook gewoon met het LEDje doen, als hij het dan niet wil doen terwijl hij wel vonkt moet je gewoon de bougiekabels even kruiselings wisselen.

delahayenator

ma feb 18, 2008 22:19

:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
Hij doet t, het moest nu ook eigenlijk wel anders was t echt een interssant problem geweest, iedereen weer erg bedankt en in het bijzonder giuliettaevo, helemaal top. hij loopt nog niet helemaal mooi maar dat is denk te wijten aan vuil in de carburateurs, en ga zowieso nog even kijken met het kleppendeksel eraf, wil deze zowieso nog in de krimplak zetten dus dat kan ik dan mooi combineren.

off topic: de BMW wil helemaal niet meer een drive stand inschakelen, alle schakelstangen ziten wel vast en bewegen, ergens in de bak gaat t niet goed. hij blijft in zn vrij.(tenminste, hij gaat niet rijden, dat is beter gezegd)
Laatst gewijzigd door delahayenator op ma feb 18, 2008 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”