Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geven...

wo feb 13, 2008 19:04

Het is gewoon een feit dat de meeste jongens die net hun rijbewijs hebben gehaald menen dat ze de auto onder de knie hebben. Maar het feit is, is dat je met gewoon rijden helemaal niks mee maakt. Ik weet nog dat ik voor de eerste keer het fenomeen aquaplaning meemaakte, in de lesauto. Je hebt dan geen idee wat er gebeurd, maar later besef je je wel dat je de volgende keer maar iets minder snel door die bocht op de snelweg gaat. Ik bedoel te zeggen, dat je alleen niet kan overzien, als je net je rijbewijs hebt. Dat ik ook de reden dat ik helemaal geen gekke dingen doe met mijn auto. Ten eerste vind ik dat zonde voor de auto, en mijn lichaam als er zoiets gebeurd, ten tweede weet ik dat ik dan geen controle meer heb.

Als ik 140 rij, vind ik dat snel genoeg. Ik vind het prachtig dat een 75 1.8 op papier 195 kan, maar het hoeft van mij echt niet. Ik kan alles goed overzien bij 140 kilometer per uur. Sneller en ik raak het overzicht kwijt. Misschien komt het doordat ik pas een dik jaar autorij, misschien heef iedereen dat maar wil niemand dat toegeven.

Ik hoef voor niemand stoer te doen, want dat doet het uiterlijk van mij auto al. Ik hoef geen uitslover te spelen door snelheid en Fast en the Furious praktijken.

punt
''Drive tastefully''

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geve

wo feb 13, 2008 19:05

Uit ervaring constateer ik dat mij als 18 jarige voorbeeldig heb gedragen in een Saab turbo en dat was wel eens anders met een 33 1300.
Uit ervaring spreek ik dat ik me achteraf wel realiseer dat ik me met een Saab 900 turbo op mijn 19e WEL heb misdragen. 200 plus op een vrije autosnelweg bij nacht is dat gewoon, omdat je zicht beperkt is em je echt nog niet over een volledige voertuigbeheersing beschikt en er geen weet van hebt wat er allemaal mis kan gaan ook door anderen.

Auto's zijn geweldig om mee te spelen, maar geen speelgoed. De categorie tot 25 jaar is gewoon, ook statistisch gezien, de groep die voor de echter klappers zorgt.
Zoals Hans verwoord heeft. De reachtie van die categorie kan wel sneller zijn, maar als het gevaar niet onderkend wordt blijkt de totale reactietijs met een factor 2 hoger te liggen dan een ouwe lul als ik. Als er bovendien gereageerd wordt is de reactie vaak verkeerd en dat is begrijpelijk ook met een rijopleiding zoals deze in NL wordt gegeven.

Bij motorfietsen is het (op papier) toch ook goed geregeld??

(Bij een nieuwere Alfa kun je de topsnelheid overigens via de boordcomputer begrenzen......maar dat als troost en het werk alleen als je kinderen niet zo handig zijn om deze functie uit te schakelen.)
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo feb 13, 2008 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 13, 2008 19:09

dit verhaal speelde in florida, waar een rijbewijs een lachertje is in vergelijking met hier, echter kan de knaap al 2jaar ervaring hebben omdat je daar met 16 al mag rijden :?
wbt een stappenrijbewijs , kijk naar het motorrijbewijs, daar moet je ook beginnen met een machine met een bepaald max vermogen icm het gewicht(dus ook geen rd 350lc met "maar" een paar pk(in vergelijking met moderne machines) maar wel superlicht)
maar goed ,er blijven altijd mensen met meer zelfoverschatting en geld als verstand
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gold

wo feb 13, 2008 19:13

Ja als je dan de controle verliest heb je bij lang en na niet de ervaring om dat momentum tegen te gaan en kijk je toe hoe je lichaam in tween wordt gescheurd.
Ik geloof niet, dat je dat echt zelf gaat zien dan.

Zelfs bij redelijk snelle onthoofdingen verlies je bewustzijn na 7 tot 15 seconden. En dat door verlies van intercraniale bloeddruk. Bij een volledige lichamelijke lesie tussen de oksels tot het middenrif, zonder verdere trauma aan het hoofd kan je minuten bij bewust zijn blijven totdat je hersens weer door sterk dalende bloeddruk bewustzijn verliezen.

In dit geval ook geen snelle dood, maar een situatie waar het hoofd weer blije gedachten moet denken terwijl het langzaam donker wordt.

jan 75
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo feb 13, 2008 19:37

Ik vind bovenstaand argument niet oke. Natuurlijk overleef je een boom impact beter in een duurdere auto. Dus dat is genoeg om voor jou een jongen van 18 met 4 weken rij ervaring een TVR speed 12 met 800 pk en geen tractie controle de weg op te sturen?

Het is niet je overlevings kans bij 120 waneer je iets raakt. Het is de kans om controle te verliezen bij alle snelheden, en vervolgens -wat- of -wie- je raakt.

Ja je kan je ook doodrijden in een golf. Maar een golf straft je niet af bij fouten. Ik rijd motor, als ik op een 600cc per ongeluk, of onwetend, of mn jasje raakt even tussen mn hand en mn gas, of mn hand slipt van de koppeling dan gebeurt er vrij weinig. Op een GSXR 1000 cc flipt de motor of breekt hij uit. Ook bij 220.

Hetzelfde met een auto. Een golfje met 100 tegen een boom rijden overleef je waarschijnlijk minder dan een sportauto van 100-200 duizend euro.

Maar het zijn juist de fouten die een auto van 500 pk niet vergeeft. In het dagelijks autorijden rijd je niet over de grenzen, veel jongens van 18-22 weten niet het eerste over buiten de grenzen van een auto rijden (driften, overstuur, powerslides, etc) Of hebben het maximaal 3 keer gedaan in een golfje van 110 pk. Die hebben alleen maar tot 200 pk om dat mee te maken, en die auto's gaan traag over hun grenzen heen. Een auto van 500pk of meer breekt zo uit, en zit je gelijk boven de grenzen van adhesie. Dat heeft rijervaring nodig (niet rij ervaring in het verkeer:op rails, maar hoge snelheid drift of slip ervaring). Los van het feit dat een moderne 500pk plusser er alles aan doet om je nog op de weg te houden terwijl jij bij zit te gassen met 230.

Ja als je dan de controle verliest heb je bij lang en na niet de ervaring om dat momentum tegen te gaan en kijk je toe hoe je lichaam in tween wordt gescheurd.
onzin natuurlijk, ik heb geen 800pk tvr, en elke vader met gezond verstand geeft hem dan niet aan zijn zoontje van net 18 mee.

verder ben het helemaal met je eens,
ik bedoel ook niet dat een 18 jarige net zo goed met een pk kanon kan omgaan, maar dat het een verhaal van gezond verstand is.
het maakt niet uit of je 18 of 40 bent, 200 rijden is voor beide te hard en beide weten dat.
beide weten ook dat als het dan fout gaat het goed fout gaat.
en een 40 jarige heeft ook niet de ervaring om een 500 pk monster op de weg te houden, dus ziet zich zelf ook door midden gaan.
het gaat om gezond verstand, en dat is helaas niet te koop
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gerrets
Guru
Guru

wo feb 13, 2008 20:01

Dit is echt bizar die auto is gewoon in tweeen gebroken!, ik kan hier niet naar kijken idd kippenvel! Er is hierdoor wel weer een goede discussie op dit forum begonnen. Dit is helaas niet te voorkomen deze jongens willen een kick en als je zoiets gaat verbieden degene die echt willen hou je niet tegen. Het is een tragisch ongeluk maar zo vaak gebeurt het ook niet. Het is gewoon bizar dat die jongen zo'n topic start en waar velen het aan hebben zien komen is hij te ver gegaan en er dan ook nog via het hetzelfde forum van op de hoogte gebracht wordt is wel ijzingwekkend.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 20:03

Scholing en degelijke voorlichting kunnen hier beter werk doen als een verbod op snelle auto's. Laat de bezitters van een rijbewijs maar eens een cursus volgen met duidelijke voorbeelden van wat er allemaal mis kan gaan. Vooral gesprekken met familieleden van slachtoffers maken vaak toch wel indruk. Ook een evt. verplichte cursus met de eigen auto zou een idee kunnen zijn. het moet natuurlijk geen handenvol met geld gaan kosten voor de autobezitters, we worden al genoeg geplukt. lijkt me een eerlijkere besteding van het boetegeld voor te hard rijden als iemands nieuwe schoolboeken... :roll:

Een PK grens slaat al helemaal nergens op, Mijn Alfetta sedan met 200 pk was vele malen sneller als mijn broertjes Buick Electra met 375 pk :D . Dan kun je nog beter naar de pk per kg verhouding kijken, dat is een betere maatstaf.

Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij de stelling dat gezond verstand niet te koop is.
8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

paulsteeman
Guru
Guru

wo feb 13, 2008 20:24

Het gaat hem niet om het vermogen maar om de ei..el die achter het stuur zit:

Recht stuk A9 bij Akersloot en over de vangrail heen raken met een oude excel vereist stuurmanskunsten die een ervaren automobilist niet meer heeft:

Afbeelding

Bron: 112-heemskerk.nl

(hij heeft het overleeft)

Vermogen zegt niets, wel het lef van de bestuurder.

Paul :driving:
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 13, 2008 20:26

(Bij een nieuwere Alfa kun je de topsnelheid overigens via de boordcomputer begrenzen......maar dat als troost en het werk alleen als je kinderen niet zo handig zijn om deze functie uit te schakelen.)
[off-topic mode on]
Klopt niet hoor, je kan via de boordcomputer een snelheid instellen waarbij je, bij overschrijding, een geluidsignaal en een bericht op je display krijgt, maar je snelheid zelf is niet beperkt.
[off-topic mode off]
Laatst gewijzigd door alfaromeocars op wo feb 13, 2008 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Dominic
Guru
Guru

wo feb 13, 2008 20:44

Beste mensen.

Wat denken jullie van tegenwoordige busjes, cq Vans zoals ford vw en mercedes maken met 160 diesel pekaas,
Die als ik inhou omdat het druk is op vrijdagmiddag op de A Whatever mij nog met 160 km per uur inhalen
vol met steigermateriaal en vermoeide mannen die naar huis willen ???????

Denk je dat dat geen potentiele moordenaars zijn.
Hoe vaak word je niet ingehaald door dat soort gasten terwijl je denkt....
OOOeeeffffhhhh dat ging nog maar net goed...
Dus het bovenstaande verhaal is echt extreem.

ik denk als je het moraal en verantwoordingsgevoel een beetje op een lijn krijgt dat het wel goed komt.
Vaak is dat jammer genoeg pas als je vader wordt. :!:

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 13, 2008 20:48

Beste mensen.

Wat denken jullie van tegenwoordige busjes, cq Vans zoals ford vw en mercedes maken met 160 diesel pekaas,
Die als ik inhou omdat het druk is op vrijdagmiddag op de A Whatever mij nog met 160 km per uur inhalen
vol met steigermateriaal en vermoeide mannen die naar huis willen ???????

Denk je dat dat geen potentiele moordenaars zijn.
Hoe vaak word je niet ingehaald door dat soort gasten terwijl je denkt....
OOOeeeffffhhhh dat ging nog maar net goed...
Dus het bovenstaande verhaal is echt extreem.

ik denk als je het moraal en verantwoordingsgevoel een beetje op een lijn krijgt dat het wel goed komt.
Vaak is dat jammer genoeg pas als je vader wordt. :!:
Yep, mee eens!

Alle busjes begrenzen op 100 km/uur.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 13, 2008 20:53

John, 100??
Maak er maar eerder 80 van.
Maar goed...da's mijn mening, ookal rijdt ik vrijdags in zo'n stuk blik.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 20:54

Gezond verstand is zeker niet te koop en daar valt of staat alles mee. Gezond verstand is ook niet per se leeftijdsgebonden. Dat is één.

Maar nu twee:

Een paar weken geleden heeft een jonge gast van (ik geloof) 19 zich hier in Eindhoven te pletter gereden op een boom (Achtseweg Noord). Bijrijder ook dood. Dat is een kaarsrechte parallelweg langs het spoor, met klinkerbestrating. Die weg loopt ook langs een park waar wij de hond wel eens uitlaten, en tot op 10 meter van de gewraakte boom kon ik nog onderdelen van de auto terugvinden (relais, oliepeilstaaf :shock: , delen van de bumpers...). De boom mist alleen wat schors...

Het ging hier ook zeker niet om een 500 pk auto.

Hoe en waarom dit gebeurd is, wie zal het zeggen. Feit is wel dat dit al weer de zoveelste jongelui zijn die zich hier in de regio te pletter rijden. Als je een rondje van 20 km door en om Eindhoven maakt kan ik je zo 15 plaatsen laten zien waar het voor jonge bestuurders mis is gegaan, de ene plek nog onwaarschijnlijker dan de andere.

Hiermee wil ik niet zeggen dat jongeren beperkingen opgelegd moeten krijgen, maar het geeft toch wel te denken, niet? Dus een verzwaring/verdieping van de rijopleiding lijkt me zinvol.

Verder snap ik ook niet dat mensen niet verplicht om de 10 jaar (of zo) een opfriscursus of opfrisexamen moeten doen bij het CBR. Niet met de dreiging dat meteen je rijbewijs wordt ingenomen, maar gewoon als voorzorgsmaatregel, zodat je weer even door een professional op nieuwe regels en slechte gewoontes wordt gewezen. Het verkeer van nu is niet meer het verkeer van 10 jaar geleden, en hetzelfde geldt voor de auto's (nou ja, niet per se voor ons, liefhebbers van ouder spul, maar u begrijpt waar ik heen wil).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

vjete

wo feb 13, 2008 20:56

klinkt grof maar nu zal papa mss beseffen dat je zo'n auto niet aan een gast van 18 geeft. om af en toe mee te rijden is dat nog te doen. maar eenmaal je vrienden mee hebt en overmoedig wordt is het dodelijk (zals maar weer blijkt)
volgens mij doet dit ook veel aan de opvoeding. ik ben vroeger altijd veel mee geweest met mn vader (heeft ZEER veel km en ervaring in zowel wagen als vrachtwagen) in de wagen. sinds mij 12de heeft hij mij altijd 'gebriefd' terwijl hij reed. Altijd zeggen waar hij op let, wat er kan gebeuren, waarom je daar op dat moment zo snel mag kan rijden.
daar heb ik zeer vel uit geleerd, dan ook van mn 16 mogen rijden op prive terijn en sinds mn 17 af en toe op de weg met hij naast mij (raad ik niemand aan maar was op ons eigen risico)
nu heb ik mn rijbewijs 1,5 jaar. ben ver van ervaren maar heb toch al een klein beetje het id wat er kan gebeuren en hoe mn alfatje reageert.
Zelf rij ik graag wel eens snel maar doe dit nooit als er vrienden mee zijn, als het druk is op de weg of ik een druppel alcohal heb aangeraakt op moe ben.

Ik heb tot nu toe nog geen schrametje aan mn wagentje gereden en ik heb geen ambitie om daar verandering in te brengen.
Ik zou ook wel graag eens met een M5 rijden maar als dagelijkse wagen, nee dank je papa geef mij dan maar een krachtige bwm alfa mini die een normale dosis pk heeft en koop zelf een M5 waar ik af en toe eens mag me rijden. (jammergenoeg heeft mn papa het geld niet over zoals de meesten mensen hier)

hiermee wil ik gewoon zeggen dat een jongen (meisje) van 18 best in een M5 kan rijden maar belange niet altijd even verstandig en dit hangt dan nog sterk van persoon tot persoon af
dit ongeluk kan gewoon voorkomen worden als het ganse gezin wat meer verstand had

Dominic
Guru
Guru

wo feb 13, 2008 21:15

Bij het rijbewijs moet een ingelaste cursus zitten.
Dus slippen op sneeuw en remmen als het nat is.

En verplicht praten met mensen die een ongeluk overleefd hebben.
Hiermee kweek je bewustzijn.

@ Yuri,
Toen jij s àvonds bij ons weg reed is ongeveer twee uur later ook weer een gast met een Civic bezopen op een boom geknald.
Stel je nu eens voor dat jij iets later weggereden was...................
Je moet er niet aan denken.

Terug naar “Het Forum Café”