vanddag voor de zekerheid ff aant meten geweest,op de battery meet ik met alle verbruikers aan 12.65
normaal gezien zou ik 14.1 moeten meten dus denk dat de alternator om zeep is?
Dat lijkt mij normaal. Ik heb een tijd met een voltmeter in m'n 33 gereden en die haalde echt geen 14 volt meer met veel verbruikers (verlichting, ruitenwissers, achterruitverwarming, aanjager) in gebruik. Sterker nog, stationair haalde hij de 12 volt maar net. Die dynamo was gereviseerd en ik heb nooit startproblemen gehad.
Volgens mij moet je ca. 14 volt meten zonder verbruikers aan.
Zo even een oud topic opvissen. Ik heb het idee dat mijn accu wat slapjes bijlaad want mijn accu is sneller leeg dan zou moeten. (accu is niet zo oud) Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom nogal wat verschillende waardes tegen wat betreft gemeten spanningen en wat dan wel en niet goed is. Met of zonder gebruikers. Hoe zit dat precies?????
Die van mij geeft het volgende aan, gemeten over de accuklemmen.
Zonder gebruikers 13,5V
met gebruikers 11,7V (stationair)
met gebruikers 12,7V (1500 rpm)
Dit lijkt wel Huub hierboven beschrijft en hij schrijft dat die geen problemen heeft. Bij jef levert dit wel problemen op? Bij mij ook want nadat ik de laatste geprobeerd had (met verbruikers aan) voor even kon ik mijn 33 al niet meer starten. Veel heb ik de auto daarvoor niet gestart (4x).......
alfa 33 VS 75 schreef:
met alle verbruikers AAN zou ik zo n 14,1 Volt moeten meten op de dynamo dan?
Andretti Molletti:
Klopt
Dit haal ik bij lange na niet.
Rens