Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot

di jan 29, 2008 16:10

Probleem is alleen wel dat ik dan weer met zo'n ouderwetse oliezuiper zit, dit blok verbruikte amper olie door de modificatie. Al hoor ik daar ook niet altijd even goede verhalen over.
Misschien dat hier dan ook het probleem van je lagerschade in zit, die modificatie.....? Bedoel, leuk dat je olieverbruik laag tot verdwenen is, maar als het resultaat is dat je een verhoogde kans loopt op motorschade....
Dan wist ik het wel ;) En wat is veel aan olieverbruik?

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 29, 2008 16:28

Probleem is alleen wel dat ik dan weer met zo'n ouderwetse oliezuiper zit, dit blok verbruikte amper olie door de modificatie. Al hoor ik daar ook niet altijd even goede verhalen over.
Misschien dat hier dan ook het probleem van je lagerschade in zit, die modificatie.....? Bedoel, leuk dat je olieverbruik laag tot verdwenen is, maar als het resultaat is dat je een verhoogde kans loopt op motorschade....

Groetjes,
Marc
De "oliezuipmodificatie" bij late TSen behelste volgens mij het vervangen van olieschraapveren (zaten geen gaatjes in !)... lijkt me in deze niet causaal

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jan 29, 2008 16:32

Groetjes,
Marc
De "oliezuipmodificatie" bij late TSen behelste volgens mij het vervangen van olieschraapveren (zaten geen gaatjes in !)... lijkt me in deze niet causaal
Kleine rectificatie.... Er zaten geen gaatjes in de zuiger achter de olieschraapveer.... :wink:
Shut up and ride!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 29, 2008 17:07

Kleine rectificatie.... Er zaten geen gaatjes in de zuiger achter de olieschraapveer.... :wink:
:oops: Nou ja.

Andretti Molletti

RE: Krukaslagers 166 2.0TS op raadselachtige wijze kapot gel

di jan 29, 2008 18:12

Blijkbaar boeit het niet?

Dit zet mij wel tot denken.........
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 01, 2008 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

super_alfist
Full Member
Full Member

di jan 29, 2008 22:06

En wat gaat er in het ieuwe motortje 10W40 of 10W60 zoals A.R. heeft voorgeschreven voor de 166T.S?

SanderB
Newbie
Newbie

di jan 29, 2008 23:17

Nog een optie:
Bij Tuynder kost een nieuwe krukas me 730 euro met inruil van de oude! Das nog best te doen. Inclusief axiaallagers.
Dan komt er nog een lagerset bij (100e ofzo), koppakking als de kop eraf moet (60e), 1 of 2 drijfstangen (kan ik voor nop krijgen) en de warmtewisselaar ivm gruis wat erin zit (200e ofzo?)

Blok moet ook nog gespoeld worden, geen idee wat dat kost en of het blok dan volledig uit elkaar moet en of de kop eraf moet.
Dan zit ik ex. spoelen op 1100 euro, en hou ik een blok dat weinig olie verbruikt! Wel zo fijn voor de 3 dure kats die er in de uitlaat zitten.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 30, 2008 01:47

En wat gaat er in het ieuwe motortje 10W40 of 10W60 zoals A.R. heeft voorgeschreven voor de 166T.S?
Inderdaad ! Dat kan zeker een grote reden van de schade zijn!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 30, 2008 09:10

Nog een optie:
Bij Tuynder kost een nieuwe krukas me 730 euro met inruil van de oude! Das nog best te doen. Inclusief axiaallagers.
Dan komt er nog een lagerset bij (100e ofzo), koppakking als de kop eraf moet (60e), 1 of 2 drijfstangen (kan ik voor nop krijgen) en de warmtewisselaar ivm gruis wat erin zit (200e ofzo?)

Blok moet ook nog gespoeld worden, geen idee wat dat kost en of het blok dan volledig uit elkaar moet en of de kop eraf moet.
Dan zit ik ex. spoelen op 1100 euro, en hou ik een blok dat weinig olie verbruikt! Wel zo fijn voor de 3 dure kats die er in de uitlaat zitten.
En de oliepomp nog eens aan een grondig onderzoek onderwerpen en bij de minste of geringste twijfel vervangen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

SanderB
Newbie
Newbie

wo jan 30, 2008 11:28

En de oliepomp nog eens aan een grondig onderzoek onderwerpen en bij de minste of geringste twijfel vervangen. :wink:
Dat sowieso ;)

Rob2000

do jan 31, 2008 10:26

Als ik dit zo doorlees valt me iets op: SanderB zegt dat de motor bij 160K is 'gemodificeerd' omdat de vorige eigenaar van het olieverbruik afwilde. Ik geloof daar niks van, ik zou die auto gewoon hebben verkocht :wink:
Of hij verbruikte 1:100 olie, of het blok ratelde als een pot knikkers of allebei.

Iig lijkt het er sterk op dat 'ie direkt na deze modificatie fors aan het planken is geslagen. Ook al gezien de reparaties in het verleden denk ik dat deze 166 altijd al fors is aangepakt.
Goed, wat ik denk zal SanderB wel weing interesseren :lol: Ik wil er alleen mee zeggen dat als je een TS blok netjes behandeld je er veel plezier mee kunt hebben!

Oh ja, modificatiesetjes voor een TS ken ik niet, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn maar ik ken ze wel voor de JTS.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do jan 31, 2008 11:48

tja modificatie voor te hoog olieverbuik. Misschien toch eens met wat te weinig olie gereden, wat je nu merkt met een kapotte krukas. Je schiet er alleen verder niks mee op :wink:

Daar wil ik wel een foto van zien: :blue_cool:
Nee geen geintje dat 164 blok in bouwen, kennis vanmij heeft dit ook gedaan de blokken zijn gewoon sterker. Maar idd het is een pleur werk. Was ook maar een sugestie maar niet reeel voor Sander. Als de auto snel weer de weg op moet zou ik gaan voor het slijpen van de krukas zoals maarten zegt. En je hebt de wagen direct aan de kant gezet dus ik denk dat je die optie eerst eens moet bekijken.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind.

gr Tom
164 TS '97
33 1.7 QV '89

SanderB
Newbie
Newbie

do jan 31, 2008 12:56

Als ik dit zo doorlees valt me iets op: SanderB zegt dat de motor bij 160K is 'gemodificeerd' omdat de vorige eigenaar van het olieverbruik afwilde. Ik geloof daar niks van, ik zou die auto gewoon hebben verkocht :wink:
Of hij verbruikte 1:100 olie, of het blok ratelde als een pot knikkers of allebei.

Iig lijkt het er sterk op dat 'ie direkt na deze modificatie fors aan het planken is geslagen. Ook al gezien de reparaties in het verleden denk ik dat deze 166 altijd al fors is aangepakt.
Goed, wat ik denk zal SanderB wel weing interesseren :lol: Ik wil er alleen mee zeggen dat als je een TS blok netjes behandeld je er veel plezier mee kunt hebben!

Oh ja, modificatiesetjes voor een TS ken ik niet, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn maar ik ken ze wel voor de JTS.
De vorige eigenaar was een rustige rijder die altijd met veel zorg met zijn auto's omgaat, dit wist zijn garage (Alfaexpert Soest) mij ook te melden... Dus de oorzaak is me vooralsnog een raadsel. Toch maar ff de oliepomp checken.

Ik ga eerst ff uitzoeken of dat fase1 blok van Tom met overzetting van alle opbouwdelen in mijn 166 past, dat is de voordeligste optie, en dan zit ik ook niet met zo'n oliezuipende fase3. Hoorde van een vriend dat het nog weleens gezeik kon worden met de elektronica (andere stekkers etc)

super_alfist
Full Member
Full Member

do jan 31, 2008 13:13

Je moet er vanuit gaan dat het KALE onderblok en de KALE cylinderkop (wel het oude CF1 temp. zender gat afpluggen met plug van CF3 motor) hetzelfde zijn al het andere moet overgezet.

Rob2000

vr feb 01, 2008 11:12

Motronic zal ook wel niet passen? Ik heb er een M7.3.1 inzitten (2003), is dat fase 2?

Terug naar “Algemene Technische vragen”