davy073

RE: 33 1.4IE Imola op 3 cylinders

za jan 26, 2008 18:03

maar weer gestopt voor vandaag.

we zijn er nu wel achter dat als de motor warm is dat cilinder 1 boven de 2500toeren wel mee doet en dan loopt de motor echt super goed.
alleen met een koude motor weigert cilinder 1 dienst ( wel is de bougie nat dus hij heeft wel inspuiting, vonk heeft hij ook dat is met de scope te zien )

ideeen?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 26, 2008 18:13

Met de scope zie je alleen maar dat er stroom naar de bougie gaat... misschien is de bougie toch niet goed, wissel hem maar eens met een andere.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

davy073

za jan 26, 2008 20:29

tuurlijk is dat allang gedaan ik heb een doosje vol van die nieuwe bougies dus dat zal niet het probleem zijn

ik wil dus meer waardes weten bv kabelweerstanden enzo.

wat is het verschil in scope beeld tussen een orginele bdp sensor en een gewone die je bij de bogamat oid haalt.

hoe kan het dat 1 cilinder te rijk mengsel krijgt zodat deze niet kan ontbranden.
welke andere sensoren hebben invloed op dat mengsel.
en waarom is alles alleen zichtbaar op cilinder 1
waarom komt hij met hogere toeren wel mee!!

alle kabelweerstanden zijn doorgemeten en er was er 1 niet goed, dat was die van de sensor op de rechter cilinderkop dat is een temperatuur sensor.
deze wordt maandag vervangen en dan zullen we zie of het iets uit maakt

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 26, 2008 21:13

volgens mij worden alle injectoren gelijk aangestuurd dus zou er bij een slechte sensor op alle 4 de cilinders iets moeten gebeuren.

Zou het kunnen zijn dat de injector defect is, zodat hij bv open blijft staan oid? op lage toeren zou je zo verzuipen en eenmaal op hoge toeren krijgt hij dan misschien wel genoeg lucht om alle benzine te kunnen verbranden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

davy073

zo jan 27, 2008 01:02

de injectoren zijn ook gewisseld voor nieuwe en ik heb ook nog een set gereinigde liggen die ook nog goed zijn.

ik weet dat het een moeilijk hoofdstuk is waar niet iedereen verstand van heeft.
ben nu gewoon de hele kabelboom aan het doormeten totdat ik iets tegen kom wat niet klopt.
het heeft al 3 dagen meten gekost maar dat geeft niet

flash

zo jan 27, 2008 10:42

Weet je zeker dat hij meeloopt boven 2500 toeren als hij warm is? 3 cilinders en een vliegwiel kunnen samen veel, helemaal wanneer hij onbelast loopt.

Je hebt een vonk en brandstof zeg je. Natuurkundig gezien mis je zuurstof dan. Heb je het inlaatspruitstuk en uitlaat(klep) bekeken?

Ik geloof 1 bobine voor 2 cilinders. Dus spanning moet hoog genoeg zijn, gezien je bij de andere cilinder dan ook een probleem moet hebben.

De compressie is bij alle 4 gelijk. Dit sluit zuigerveren en dergelijke uit.

Injectietijden en ontstekingstijdstip is uit een kenveld of terugkoppeling. Dit is voor meerdere cilinders gelijk.

Nokkenas een tand verdraaid geeft voor meerdere cilinders een probleem. Dus dat is ook uit te sluiten.

Bougiekabels goed en goed aangesloten neem ik aan. Loopt ook vrij naar de cilinder ga ik vanuit.

Bijzonder vreemd probleem. Check je ontsteking goed!

Succes en laat weten als je het hebt opgelost!

davy073

zo jan 27, 2008 11:17

de reden dat ik zeker weet dat cilinder 1 meeloopt bij hogere toeren is dat je het verschil kan horen en zien.

ook zijn de kleppen opnieuw ingemeten ed ( de kop was er toch al vanaf en waarom half werk doen als hij helemaal uit elkaar ligt )

je kunt het verschil horen als een zuiger naar beneden gedreven wordt door de omtbranding ofdat deze naar beneden getrokken wordt door de werking van de andere cilinders.

ook de bougie is als hij bij hogere toeren wel meedoet, droog in tegenstelling tot bij een koude motor dan zie je dat deze nat is.

hij loopt op alle cilinders te rijk dat kun je zien omdat de bougie's niet koffie bruin zijn maar kachel zwart.

die sensor die de verkeerde waardes doorgeeft dat is die op de rechter kop zit.
deze zorgt oa voor de verrijking bij een koude motor het bereik van deze sensor voldoet volgens de autodata gegevens niet aan de eisen. deze wordt maandag dan ook vervangen.

ook zijn de luchtwegen grondig nagekeken en afgeperst en helaas was ook daar niks aan op te merken.

een ding is al zeker en dat is dat het geen mechanisch probleem is.
ik heb nog zin om te meten en te doen tot aanstaande vrijdag en daarna stop ik ermee dan wordt het tijd voor bruutere maatregelen en gaat de schaar erin

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo jan 27, 2008 15:32

Voordat die in de schaar gaat heeft er iemand misschien nog wel interesse in. :wink: Zolang die mechanisch goed is, is er altijd wel iets aan te doen lijkt mij. :wink: Ik heb dat wel een keer gehad dat die boven de 2500 pas meedeed en toen was het een bougie, maar die heb je al verwisseld. Als je de bougie eruit draait zie je hem dan vonken??? Let op voor schokken :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Jarno 1.3S

zo jan 27, 2008 20:29

Lijkt erop dat er te veel wordt ingespoten..
Zijn er geen problemen met de lambda-sensor???

davy073

di jan 29, 2008 15:37

temperatuursensor voor het motormanigment vervangen ( deze bleef hangen bij 2.8K ) maar helaas weinig rezultaat.
de lamda is 3 maanden geleden vervangen omdat deze niet door de keuring kwam ( te hoge CO ).
met de schaar bedoelde ik letterlijk een schaar want dan komt er een hele nieuwe kabelboom ed in.
morgen gaan we de pulsbreedt meten van de BDP en kijken we ook of deze mooi gelijk blijft. ook gaan we dan alle andere componenten los door meten.
de computer is uitgewisseld met een andere auto en deze werkt daar goed in maar ook deze wordt nogmaals goed onder de loep genomen en aangesloten op een laptop om ook deze uit te lezen.

mocht dat niet lukken dan gaan we het mechanische allemaal nogmaals langslopen maar het lijkt me sterk dat we iets over het hoofd gezien hebben

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jan 29, 2008 18:16

Zijn alle injectoren hetzelfde?? Is niet degene van de 1e cilinder een wat te grote opbrengst of te kleine? Heb je de injectors onderling een keer verwisseld?? Zie je de bougie vonken???

BDP sensor geloof ik niet in want dan kan geen invloed hebben op slechts 1 cilinder.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jan 29, 2008 18:53

Ik ga een beetje tegendraads doen:

als alles klopt, dus benzine en ontsteking ga ik het daar even niet zoeken.

Waar wel? In het mechanische deel. Controleer alles van cilinder 1, dus kleppen, zuiger de hele rimram. Voor hetzelfde geld heb je een (defecte) hydraulische klepstoter die niet werkt zoals het hoort. Dat die nieuw is doet even niet ter zake dan.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”