reijnaje
Guru
Guru

Alweer een uil in een 33?

ma apr 25, 2005 09:54

Net zoals in de 33 van Dinky Boy (zie dit topic) lijkt zich soms een uil in de motorruimte van mijn 33 schuil te houden. Echter bij mij lijkt het eerder een lager oid te zijn.

Ik hoor ook een OOOEEEE geluid maar
  • alleen tijdens het rijden (niet bij stationair laten lopen)
    ik hoor het bijna alleen tijdens het optrekken
    ik hoor het bijna altijd als ik optrek en tegelijk een scherpe bocht naar rechts maak (bij optrekken in een rechte lijn is het soms wel, soms niet)
Nu kan het natuurlijk toch datzelfde klepje als bij Dink zijn omdat de motor bij optrekken wel ineens meer lucht vraagt als daarvoor, maar dan zou ik het toch ook moeten horen als ik in neutraal gas geef?

Naast een lager kan het ook een remschijf zijn omdat ik (voor ik optrek) meestal eerst rem :wink: ... als de schijf niet snel genoeg losgelaten wordt door de klauw zou hij dan even aanlopen en dat geluid produceren?

Remco S
Guru
Guru

RE: Alweer een uil in een 33?

ma apr 25, 2005 19:01

Okee, een raar antwoord, maar kijk eens naar je waterpomp, klinkt misschien gek, maar het lijkt wel ofdat daar eem lager uit ligt (misschien speling, of zwaar draaien.)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 25, 2005 19:15

Vacuumklepje zal het volgens mij niet zijn. Bij mij (en bij Dink trouwens ook) hoorde je het constant, zowel stationair als tijdens het rijden.

Hou eens een schroevendraaier tegen het klepje, dan weet je zeker dat het niets doet tijdens het stationair draaien en dan kan je het klepje definitief uitsluiten en kan je dus verder zoeken.

Zitten idd tegenwoordig veel spoken, uilen en ander spul in de 33'ers ! :evil:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

reijnaje
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 19:20

Ik wil wel naar de waterpomp kijken maar daar ben ik nog niet eerder mee bezig geweest op een 33 dus heb weinig vergelijkingsmateriaal. Ik weet niet hoe hij moet voelen/klinken dus weet niet of de mijne normaal/goed is.

Remco S
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 19:25

Eigenlijk zal je dan even de V-snaar los moeten gooien en de axiale speling van de waterpomp voelen, en de waterpomp een gooi geven (ronddraaien) en kijken of die niet zwaar draaid)

Mocht het geluid uit de waterpomp komen, dan heb je geen vergelijkings materiaal nodig Succes!!!!!

reijnaje
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 19:39

Oke, dat gaan we morgen ff checken... ik hou jullie op de hoogte!

Koen
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 25, 2005 19:46

Veel succes en hou ons idd op de hoogte.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 25, 2005 22:21

weet je wel zeker dat het uit je motorruimte komt en dat het geen wiellager is??

Ik denk met name aan een wiellager om dat je het over scherp naar recht sturen hebt. (dan zou je linkerwiellager defect geraken) Heb je al gecontroleerd of je speling op je wiellagers hebt??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 22:24

een typisch kenmerk van het klepje is dat het, bij het stilleggen van de motor, net even langer oehoet dan je de motor hoort.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma apr 25, 2005 23:34

Hij oehoet alleen bij bepaalde toerentallen (laag), maar nu klinkt het anders dan in het begin. In Houten destijds was het nog heel vaag.

Zou het een virus zijn? :roll:

reijnaje
Guru
Guru

di apr 26, 2005 08:56

Aan een wiellager zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Ook omdat ik denk ik de waterpomp ook zou moeten horen als ik in neutraal de toeren laat klimmen tot voorbij het moment waarop hij rijdend begint te "zingen".

Hij zingt eigenlijk alleen tijdens het optrekken in de eerste versnelling tussen 2000 en 3000 toeren.

Vandaag na het controleren van de waterpomp de auto maar opkrikken en horen of er rare geluiden uit de lagers of remmen komen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Alweer een uil in een 33?

di apr 26, 2005 22:21

Naast een lager kan het ook een remschijf zijn omdat ik (voor ik optrek) meestal eerst rem :wink: ... als de schijf niet snel genoeg losgelaten wordt door de klauw zou hij dan even aanlopen en dat geluid produceren?
Heb je er al een wiel afgehaald om te zien of de remblokken nog goed zijn? Kun je meteen controleren of het lager geen lawaai maakt.

reijnaje
Guru
Guru

do apr 28, 2005 08:40

Oke, een update (sorry voor de late reactie, heb gisteren niet meer achter de computer gezeten).

V-snaar losgehaald, waterpomp gevoeld.... helaas daar zit wat speling op. Dat zou dus de OOOOEEEEE kunnen veroorzaken.

Daarna ook even naar de remmerij gekeken... loopt niet aan ofzo (op het oog gecheckt en ook geen warme velg na een stuk rijden) maar is wel aan vervanging toe.

Wiellagers voor zijn ook niet al te fris meer....

:cry: :cry: :cry:

Ik ga nu stapje voro stapje die zaken maar vervangen, als het geluid weg is was het stuk wat ik het laatst vervangen heb de boosdoener....

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 28, 2005 10:11

Over wat voor Uil spreken we hier eigenlijk? ;) Bij mij zit er wel eens een uilskuiken in de auto.... Meestal achter het stuur...

Ik denk overigens ook dat het de waterpomp is. Deze kan een soort resonantie bij bepaalde toerentallen oproepen. Maar haar je het geluid niet bij stilstand bij dat toerental? Dan weet je zeker of het wl of niet je wiellagers/remmen zijn.

Ps. een waterpomp vervangen is een vervelende klus...... Ik doe het niet zlef maar laat het doen... Dit omdat die kregngen zo enorm vast zitten en je ze meestal kapot moet slaan om ze uit je motorblok te halen...
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

do apr 28, 2005 10:17

Boeltje vooraf goed inspuiten met kruipolie, ook beetje olie in je koelvloeistofsysteem gieten en zo een tijdje rijden kan helpen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”