Ik ben normaal niet echt actief op dit forum, maar omdat hier aardig wat experts zitten wil ik toch graag jullie mening horen.
Eerst even het verhaal:
Begin deze maand heb ik een 166 2.0 op LPG uit 2001 (fase 3 motor) gekocht met 214.000km op de teller. Bij 161.000km is het blok bij Sam van Lingen in Houten gemodificeerd omdat de vorige eigenaar van het hoge olieverbruik afwilde. Bij de modificatie zijn ook meteen (denk preventief) de drijfstanglagers vervangen. De krukas is niet geslepen omdat er niks kapot was gelopen.
Foto's van de factuur:
pagina 1
pagina 2
Vrijwel direct na aankoop heb ik de olie + filter vervangen door Kroon Emperol 10w40. Waarom 10w40 en niet 10w60 wat er al in zat? Ik rij al jaren op 10w40 en ik ben een vrij rustige rijder, 10w60 leek me weggegooid geld. Ik heb hierna nog ongeveer 800km probleemloos (rustig) gereden totdat het volgende voorviel...
Nu heb ik 3 dagen terug (toen oom flitsagent aan het staken was) het gas even lekker diep ingetrapt en doorgetrokken naar de 215 op de teller. Heel kort. Daarna ben ik weer keurig 120 gaan rijden. Toen ik daarna weer wilde accelereren hoorde ik de motor tikken. Direct de auto aan de kant gezet en de motor afgezet. Motor na een tijdje weer gestart om het geluid goed te kunnen horen, stationair stil, bij gasgeven een tikkend geluid uit het blok: lager. Auto af laten slepen naar een vriend van de 156club en vandaag de boel open gegooid, met dit als resultaat:
Krukas

Lagerschaal cilinder 3

Krukastap cilinder 3

Lagerschaal cilinder 3 & 2

Drijfstang cilinder 3

Veeel slijpsel in de carterpan...

Krukastap cilinder 4, niet goed!

Lagerschalen cilinder 4, do i need to say more?

De maat klopt niet echt meer...

De lagers van cilinder 3 & 4 zijn dus niet bepaald jofel meer.
Nu allereerst de vraag hoe dit kan, men gelooft niet dat dit door de 10w40 olie kan komen. Zo'n kort stukje trappen zou de olie niet heet genoeg moeten krijgen om gebrekkig te smeren. Een oliedruklampje heb ik overigens nooit gezien. Slechte revisie door Sam van Lingen? Op de lagerschalen die eruit kwamen stond het volgende nummer: 46738752.
Tweede vraag: Dit moet dus weer in orde gemaakt worden. Kan ik hier een nieuwe krukas, drijfstang, lagers & warmtewisselaar (ivm slijpsel) in laten zetten en weer vrolijk gaan rijden? Of is het verstandiger een 2e hands blok op de kop te tikken? En kan dit dan ook een fase2 blok zijn, of moet dit per se een fase 3 blok worden? Ik heb het niet gigantisch breed, dus de kosten spelen ook mee.
Krukas slijpen werd me afgeraden, dus dat doe ik maar niet.
Gelukkig zijn de jongens van de 156 club bereid me tegen een geringe vergoeding te helpen, dus de arbeid is niet zo duur. Nu de vraag wat de verstandigste keus is.
Hoe denken de kenners hier erover?