Hey,
Ik reed net naar vanaf Wezep naar huis, en op de snelweg had ik de ruimte om door te rijden. Nu weet ik al een poosje dat als ik boven de ca. 4500 toeren kom, er een hele zeurderige en harde toon uit de motor komt. Het is heel vreemd, maar ik kan totaal niet plaatsen wat het is. Ik reed 140, en toen kom die toon er voorzichting in. Toen ik nog sneller ging werd het gewoon harder. Ik heb wel eens doorgetrokken in de 2e versnelling. Als ik dan bij dat toerental kom komt die toon er ook. Het is zelfs een enge toon. Het schrikt me wel af, omdat ik niet weer wat het kan zijn.
Oke, dat vooraf.
Nu kwam ik net van de snelweg, en reed een normale 80 km weg op, en trok even door in de 2. En ook weer tot die toon. Het stomme is dat ik een onbewuste drang had om nog gewoon door te trekken. Toen kwam het. Opeen een klap, die ik voelde in de versnellingspook. Voor een moment dacht ik dat ik, of de versnellingsbak op kon halen, of hoi ging zeggen tegen de cardanas. Maar ik schakelde door naar 3, en er was niks meer aan de hand. Later alle versnellingen bijlangs, en geen probleem.
Ik heb toen ik thuis was, na 4 kilometer, nog even hier en daar gekeken, maar niks te zien. Motor loopt goed.
Ik ben redelijk autotechnisch, maar ik kan niet bedenken wat er net is gebeurd. Het was echter wel doodeng, en mijn handen trillen nog.
Een heel verhaal, maar nu is mijn vraag of iemand iets zinngs over dit verschijnsel kan zeggen.
Ow, het betreft natuurlijk mijn 75 1.8 IE
alvast bedankt