Er zijn 2 dingen waar ik mij bij erger aan een auto, 1) stationair schommelend toerental, 2) inhouden op constante snelheden.
Momenteel is mijn 33 16 klepper aan beide onderhevig, en dus irriteer ik mij nu mateloos als ik op pas ben. Ik had het probleem al eerder (Klik), en het is nooit helemaal weg geweest maar het was wel in minder extreme mate aanwezig.
Tot vandaag, nu is het terug, en in een flinke hoedanigheid. Bij constante snelheden houdt hij steeds in, hij stottert en hij bokt. Zodra je het gas pedaal ook maar iets beroert schiet er ineens vandoor, soms wil hij nog wel even wat meer inhouden, maar vervolgens trekt hij als een lier. Dus bij het voeren van weinig gas (op kruis snelheden) houdt hij steeds iets in, bij lagere snelheden heviger dan bij hoge (bij hogere snelheden geef je ook meer gas voor het behouden van een constante snelheden), bij lage snelheden gaan er bij sommige 'bokken' hele schokken door de auto heen.
Vervolgens kom je voor het stoplicht, en loopt de motor dan niet veel te hoog stationair, dan staat hij wel vrolijk te schommelen in toeren. Heel vervelend, zowel het verhoogde toerental alsmede het schommelen bij normaal stationair.
Mijn gevoel zegt dat hij of te weinig lucht krijgt, of dat hij te weinig brandstof krijgt, iedere keer geeft de auto namelijk op de constante snelheden een dot gas, valt hij weer terug en houdt hij in, weer een dot gas, weer inhouden etc. Zonder een ritme o.i.d, dus te pas en te onpas. Nee, ik heb geen parkinson overigens. Ontsteking is volgens mij goed, ik zal morgen eens even kijken naar de bougies.
Ook op een lange rit maakt het niks uit, na een rit van 60km heen, en dus ook weer terug bleef hij het inhouden volhouden. Tevens heb ik het idee dat hij iets meer verbruikt, maar dit kan ook komen door het voortdurend schommelen van de naald vanwege het hobbelpaard rijgedrag van de auto.
Twee laatste opmerkingen, ik heb vandaag bij een Tinq pomp erg goedkoop benzine (wel gewoon RON95) getankt, maar dat mag volgens mij niks uitmaken. Daarnaast, als ik de auto op het werk met de kont naar achteren parkeer (op schuin aflopende parkeerplekken) dan loopt hij erg beroerd de eerste paar kilometers bij lage toerentallen, zelfs gewoon op 3 cilinders. Parkeer ik hem met de neus naar voren heb ik nergens last van.
Het is wel altijd starten en lopen, ook nu nog met het slechte rijgedrag, koud of warm geen enkel probleem. Blok heeft nu een kleine 140.000km gelopen....
Enige suggesties, zodat ik maandag niet misselijk op mijn werk aankom?