za jan 26, 2008 00:43
Ik weet niet hoe het bij de 164 zit, maar bij de 156 ligt die bout in het midden vrij en gaat daar dus roesten. De verroeste (en dus dikkere) bout past niet meer door de krappe gaten. Ik kreeg uiteindelijk met veel kruipolie de moer er af maar de bout er nog niet uit. Door de bout een tijd met een sleutel te draaien en er in het middenstuk schuurpapier tegen te houden kreeg ik hem schoon genoeg om er uit te willen.
Achterste veerpoot demonteren is verder niet zo moeilijk. Er staat weinig voorspanning op de veer en de veer heeft een grote diameter dus gaat heel makkelijk met veerspanners (zou het zonder zelfs lukken?). Je hebt alleen wel een dunne, diepe ringsleutel 22 of open dop nodig. De bovenste moer ligt nl. vrij diep en je moet de zuigerstang met een inbus tegenhouden. Ik heb een goedkope ringsleutel rondom dun geslepen, zit niet erg vast dus sleutel hoeft niet erg sterk te zijn.
Als je ook de voorkant gaat doen, wordt het allemaal wat lastiger. Een zeer vast zittende inbus en de dunne veer met grote voorspanning waren bij mij het lastigst, maar er zijn ook andere mogelike pijnpunten. Bij montage van de voorste veerpoot moet je ook erg op de rotatie letten, een graad verkeerd en je krijgt hem niet goed meer op z'n plek.
Bijna alles zit vast met borgmoeren (nylock) en die moeten dus eigenlijk vernieuwd worden. Borgmoeren met fijne draad zijn echter bijna nergens te vinden, ik heb ze bij 2 alfadealers bij elkaar gesprokkeld voor veel te veel geld. Misschien dat tuynder ze kan leveren?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS