tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

Actie kilometerbeprijzing

di jan 22, 2008 10:36

Bericht van Flitsservice.nl:
In januari 2008 wordt het eindspel rondom de Kilometerheffing gespeeld. De Tweede Kamer wil uw mening weten.
Klik hier

Nu deze maand het eindspel rond de KM-heffing wordt gespeeld, doet de Tweede Kamer iets opmerkelijks; de vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat roept burgers op om hun mening te geven over de KM-heffing.

Op 31 januari wordt een openbare hoorzitting gehouden, waarin bedrijven, organisaties en burgers hun mening kunnen uitspreken. Er wordt een internet petitie tegen de KM-heffing aan de Tweede Kamer aangeboden.

Indien u via de website van de Tweede Kamer uw mening wilt geven, neem het volgende in overweging:

* Het systeem van KM-heffing slaat privacy gevoelige informatie op en bewaart dit lange tijd. Het is niet de vraag óf deze gegevens tegen de burger gebruikt zullen worden, de vraag is wánneer dit zal gebeuren;

* De veelrijders gaan méér betalen en dat zijn goederentransporteurs. Die rekenen de kosten door in hun producten. Alle producten zullen hierdoor netto in prijs stijgen, het leven wordt algemeen duurder. De weinigrijders kunnen nog besparen, maar zowel de veelrijders als de mensen zonder auto (!) zullen méér gaan betalen;

* SP standpunt tegen de KM-Heffing: Mobiliteit wordt iets voor de rijken;

* CDA en VVD, voorstanders van KM-heffing, geloven niet dat het helpt tegen files. Automobilisten staan in de toekomst duur in de file.

* De vraag “wie moet uit de auto” is door geen énkele politicus beantwoord;

* Het bedrijfsleven is voor de KM-heffing omdat zij geld willen verdienen aan de overheidsopdracht;

* Door grote mate van automatisering zal de KM-Heffing niet substantieel voor banengroei zorgen;

* Dat autobezit niet meer wordt belast is onjuist. Door de immer groeiende zones voor parkeervergunningen wordt autobezit indirect toch belast;

* Autobezit wordt goedkoper. Dat is op zich goed nieuws, totdat veel gezinnen alsnog die tweede of zelfs derde auto gaan kopen. Waar moeten die parkeren? Veel nieuwe wijken zijn krap in parkeerruimte;

* Het CJIB (Justitie!) is in beeld om de facturen van KM-Heffingen te innen. Deze organisatie heeft het monopolie om automatische incasso op uw bankrekening uit te voeren, zonder uw toestemming;

* De KM-Heffing is voor Nederland de “nuttige invulling” voor het Europese project Galileo, dat een alternatief voor GPS moet worden. Door bureaucratische rompslomp wordt Galileo alleen maar duurder en boekt weinig successen;

* Het Nederlandse wegennet is al tientallen keren betaald, de Staatsopbrengsten zijn jaarlijks 17 mjd Euro, terwijl de investeringen slechts 5 mjd bedragen;

* De Politieke voorstanders van KM-heffing hebben geen enkel ander doel dan de 17 mjd opbrengsten op een andere manier te verdelen, ten voordele van eigen Politieke opvatting natuurlijk.

Op 31 januari zal de kamer commissie over de voorgestelde heffing en alle randvoorwaarden praten.

Iedereen heeft wel een mening over de kilometerbeprijzing en dit is de kans om jullie mening kenbaar te maken aan 'jullie' kamerleden.
Heb zelf reeds een mail verstuurd.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Actie kilometerbeprijzing

di jan 22, 2008 11:49

Tja, misschien trap ik een open deur in maar ik zie het nut niet in van al die dure meet- en registratiesystemen.

Maak benzine en diesel nog duurder, en laat diegene die veel wil/kan rijden veel betalen, en diegene die weinig rijdt weinig betalen.
Simpel toch? :wink:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Actie kilometerbeprijzing

di jan 22, 2008 12:01

Tja, misschien trap ik een open deur in maar ik zie het nut niet in van al die dure meet- en registratiesystemen.

Maak benzine en diesel nog duurder, en laat diegene die veel wil/kan rijden veel betalen, en diegene die weinig rijdt weinig betalen.
Je vergeet er bij te zetten : Diegene die veel MOET rijden zoals ik dus voor m'n werk , en ik ben dus gewoon zwaar de L*L straks met m'n 60000 tot 80000km/jaar.. :(
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 22, 2008 12:33

Mijn gedachte. Al sinds de uitvinding van de auto rijden we met een perfect registratiesysteem rond: de brandstoftank. Rijd ik veel kilometers? Veel brandstof. Rijd ik een zuipschuit? Veel brandstof. Enzovoort. Alle mogelijke combinaties van auto en kilometrage worden zo volstrekt eerlijk beprijsd. De overheid zal tegenwerpen dat we op die manier de spits niet kunnen ontlasten omdat er niet naar tijdstip gedifferentieerd kan worden. Dat is waar, maar ook een beetje een drogredenering. De mensen die in de spits stilstaan, doen dat echt niet uit luxe hoor. Ook als de spitsuren duurder worden, zullen ze daar staan. Of ze houden op met werken...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 22, 2008 12:49

Eens Yuri, waarom niet de 'wegenbelasting' verwerken in de brandstofaccijns? Wie veel rijdt, (dus veel van de weg gebruik maakt ,lees:een substantieel grotere bijdrage levert aan de slijtage van het wegdek etc), veel betaald.Waarom moet mn pa (die nog geen 6k per jaar doet) evenveel tax aftikken als iemand die 50k per jaar doet met eenzelfde auto?
Antwoord is simpel uiteraard: Door één lijn te trekken hier vangen ze meer knaken als wanneer ze het via de brandstof zouden innen... :evil:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

tommaso
Guru
Guru

di jan 22, 2008 13:12

Bedoeling van plaatsing van het artikel was Alfa rijders op te roepen de Kamer commissie uit te leggen dat rekeningrijden een slecht plan is.
Inderdaad betaald in de file staan.
Stond gisteren in de krant dat 50 tot 60% van de mensen niet in de eigen woonplaats werkt dus geen keuze hebben.

Verder hou ik mijn hart of beter gezegd mijn portomonee vast als ik lees dat het nog vorm te geven Galileo satelietproject voor het rekeningrijden moet gaan zorgen. Zie OV chipkaart debacle waar overigens ook de nodige vragen omtrent de privacy gesteld werden..

Heb de Kamercommissie mijn kritiek doorgegeven.
Wie volgen?

Juist nu is er nog kans om een tegengeluid te laten horen. De ANWB doet het niet voor je.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Xcite

di jan 22, 2008 14:50

een systeem, zoals de duitsers hebben zou veel beter zijn.

een basis bedrag bijvb 50% wegenbelasting nu, dat bedrag hernoemen naar houdersschap belasting.

en dan de belasting innen via de brandstof prijzen, dan hebben de mensen die zuinige autos rijden een voordeeltje en de mensen die een 1 op 1 wagen willen rijden betalen meer.

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

di jan 22, 2008 15:03

[quote="Xcite"]

een basis bedrag bijvb 50% wegenbelasting nu, dat bedrag hernoemen naar houdersschap belasting.

[quote]

Wegenbelasting is een paar jaar geleden al "afgeschaft", en hernoemd naar de houderschapsbelasting.
Dus niet het rijden , maar het bezit van een auto is al belast.
Voor mij mag die houderschapsbelasting afgeschaft worden, en de brandstof zeg 10 ct/ltr duurder gemaakt worden.
Dan wordt het gebruik van de auto juist beter verdeeld.
En inderdaad zal het geen ene meter file uitmaken, werken moet men nou eenmaal (meestal buitenshuis/plaats).

Een andere optie is het OV betaalbaarder maken (gratis?), er komt zat geld binnen van die houderschapsbelasting
waarvan slechts 25% naar het wegonderhoud / uitbreiding wegennet gaat.

Nadeel van "gratis " OV , is wel dat het voor het OV bijna niet meer vervoerbaar gaat worden, maar zal zeker in de file's schelen :wink:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Xcite

di jan 22, 2008 15:34

let ik dan zo slecht op :/ maar, ja het idee was duidelijk ;)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 22, 2008 16:21

Een andere optie is het OV betaalbaarder maken
is geen optie, zit ook bom en bom vol

variabele werktijden en meer wegen is betere oplossing...

daarnaast rijvaardigheid verbeteren (vanochtend was er ook weer een dwaas die met 30km/h wilde gaan invoegen op de snelweg)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jan 22, 2008 16:24

Dat van die duurdere brandstof kan niet want dan gaan de mensen die dicht bij de grens wonen over de grens tanken en de mensen die in de randstad wonen betalen dan voor de rest van nederland, ook niet eerlijk. :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 22, 2008 16:30

Dat van die duurdere brandstof kan niet want dan gaan de mensen die dicht bij de grens wonen over de grens tanken en de mensen die in de randstad wonen betalen dan voor de rest van nederland, ook niet eerlijk. :wink:
Eén Europa? Ach, laat ook maar, dat is alleen als het in je nadeel werkt :evil:
Bovendien: hoe betalen de buitenlanders dan mee aan dít systeem? Is ook niet eerlijk.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jan 75
Full Member
Full Member

di jan 22, 2008 17:07

belasting via de brandstof is het beste, en goedkoopste uit te voeren.
ook de buitenlander betaald dan mee, en daar komen er steeds meer van. :!:

ik ben het niet helemaal eens met het standpunt dat je in de moet staan.
je kunt ook in je woonplaats gaan werken, of in je werkplaats gaan wonen.
of andere werktijden gaan nemen.

de regering kan (moet) ook veel meer doen natuurlijk.
bijvoorbeeld een verbod op het dom er neer zetten van mega kantoorgebouwen( in de randstad), waardoor er nog meer mensen de file in moeten.
het invoeren van een vergunning voor vrachtauto's in de spits.
ik bedoel, of de vrachtauto's nu in de file staan of op de parkeerplaats, ze staan alle 2 stil.
als je dan de rusttijden schrapt, zodat ze de rest van de dag gewoon door kunnen rijden :!:
Dat van die duurdere brandstof kan niet want dan gaan de mensen die dicht bij de grens wonen over de grens tanken en de mensen die in de randstad wonen betalen dan voor de rest van nederland, ook niet eerlijk.
als je in de randstad woont, ga ik ervan uit dat je daar ook werkt= geen brandstofkosten
knap stom om daar te gaan wonen en elders te werken als de rest van Nederland juist daar gaat werken waar jij woont. :roll:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di jan 22, 2008 18:10

En toch zal het uiteindelijk werken, hoe je het ook wendt of keert. Als autorijden zo duur wordt zal je prive gewoon minder gaan rijden of alternatief vervoer zoeken. Als voorbeeld heb ik nu een scooter gekocht om hier in A'dam rond te rijden om zo de belachelijke parkeertarieven te ontlopen.

De reclame van ilocal vond ik ook een goed voorbeeld en gericht op de realiteit. Mensen rijden rustig 300 km omdat ze dan op een product netto 20 euro kunnen besparen en dat is eigenlijk van de zotte.

Ook vraag ik me af aan alle mensen die 50 dkm ' moeten' rijden in hoeverre het werkelijk noodzakelijk is en of er geen altenatieven te bedenken zijn. Uit zichzelf zal een dergelijk alternatief zelden bedacht en uitgevoerd gaan worden. Bij hoger wordende km prijzen zal dat veel sneller en slimmer gedaan worden. Wat ik wil zeggen is dat er ondanks de files er toch nog heel veel zinloze kilometers gereden worden die weinig werkelijke waarde toevoegen aan een product of relatie.
Om dan maar 1 voorbeeld te noemen van zinloze ritjes met weinig toegevoegde waarde danwel helemaal geen toegevoegde waarde is bijvoorbeeld de slachtindustrie. Hele vrachten vee die van hot naar her gesleept worden omdat het in italie of zo een paar euro goedkoper is om te slachten dan hier. Dit is slecht 1 voorbeeld, maar extrapoleer dit en er zijn werkelijk nog duizend en 1 voorbeelden te noemen van dergelijke zinloze ritjes die minimaal toegevoegde waarde hebben maar wel de weg continu bezetten en bergen met diesel verstoken.

Om het wat dichter bij ons te houden. Er heeft iemand van hier wel is bekeken om zn Alfa te laten spuiten in Polen. Dan zou de betreffende persoon toch wel 500 euro besparen (mits die zn alfa ooit weer terug ziet natuurlijk :wink: ). Het spuiten daar zou iets van 1000 euro gaan kosten inclusief vervoer, iets wat je hier niet gaat lukken. Wie benadeel je als je de job aan een Pool uitbesteed? De plaatselijke economie, het milieu (3000km diesel extra) en extra wegbezetting (files). Het voordeel is natuurlijk die 500 euro en 2 poolse arbeiders die weer wat brood verdiend hebben.

Nou zal ik niet degene zijn die zal zeggen je moet het maar in NL doen ipv Polen, wie ben ik, maar een overheid zal deze vorm van economie bedrijven in ieder geval niet willen stimuleren of denken jullie van wel? Hogere transportkosten maakt dergelijke klusjes uitbesteden in verweggiestaan dan niet meer zo interessant, maar is dat dan echt zo erg?
Ik denk persoonlijk van niet en het zou zelfs tot extra lokale werkgelegenheid kunnen zorgen, die dan wel elders weer teniet gaat natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door Alfa33 op di jan 22, 2008 19:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jan 22, 2008 18:11

Dat van die duurdere brandstof kan niet want dan gaan de mensen die dicht bij de grens wonen over de grens tanken en de mensen die in de randstad wonen betalen dan voor de rest van nederland, ook niet eerlijk.
als je in de randstad woont, ga ik ervan uit dat je daar ook werkt= geen brandstofkosten
knap stom om daar te gaan wonen en elders te werken als de rest van Nederland juist daar gaat werken waar jij woont. :roll:
Ik bedoelde op de mensen die ver van de grens wonen. Die dus niet even een paar kilometer kunnen rijden en over de grens kunnen tanken :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”