giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

lager in prise-as?? Gelukt!!

do jan 17, 2008 23:45

Hoi,

Ben bezig met de montage van een Alfa Sei bak tegen een 164 3.0 v6 blok. de koppeling heb ik al werkend en de bak er tegenaan schroeven is ook niet zo'n probleem maar de prise as hoort in een lager oid te lopen en dat doet hij dus niet... :(

De prise-as is 15mm in doorsnee en het gat in de 164 krukas is 16mm, een bronzen bus met een wanddikte van een halve mm gaat helaas niet. :? Nu kan ik de krukas uit laten draaien zodat het gat groter wordt maar tot welke maat zal ik gaan? De Sei krukas heeft een 35 mm gat waar een mooi kogellager in past. Maar een naaldlager zou natuurlijk ook kunnen en die heeft een kleiner gat nodig. een bronzen bus geldt hetzelfde voor.

De vraag is dus wat de beste keus zou zijn voor het rise-as lager, de bronzen bus, het naaldlager of een gewoon kogellager??? :?

Groeten Remco
Laatst gewijzigd door giuliettaevo op za feb 02, 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: lager voor prise-as??

vr jan 18, 2008 00:23

Remco,

Jezelf het minste werk genererend (want opboren naar 35mm is meer werk) is de bronzen bus denk ik de meest makkelijke optie....Eventueel kun je met een andere bus de zaak weer geschikt maken voor andere toepassing (terug naar orgineel). Bronzen bus hoeft niet zo dik te zijn ...

Sei handgeschakeld diff weet ik voor je - hoeveel haast heb je?..... maar: die had je toch al?? :-k

mvg
Tom
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 18, 2008 08:49

diffs heb ik al, moet alleen nog een cardanas hebben of in ieder geval de koppelingen ervan.

Het werk maakt niet uit, wordt voor me gedaan en kost me niks. :)

Zelf heb ik wat meer vertrouwen in een kogellager maar geen reden ervoor... :?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 18, 2008 14:20

Mannessen monteert brons. Zal wel goed zijn denk ik dan...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 18, 2008 18:51

Heb de krukas zojuist afgeleverd bij de technische dienst van een klant van ons. Zij zullen er een gat in maken waar een standaard 6202 lager in past, dus 35 mm. Zo zit het bij de Sei ook dus moet het werken. Zaten wel een beetje moeilijk te kijken over hoe ze het ding in de draaibank moesten opspannen maar er werd me verzekerd dat het goed kwam. 8) en dat voor een doos gebak.... :D

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jan 18, 2008 20:27

Zaten wel een beetje moeilijk te kijken over hoe ze het ding in de draaibank moesten opspannen maar er werd me verzekerd dat het goed kwam
. :shock: ik zou maar uit de buurt blijven als ze de draaibank gaan aanzetten.
Was iets met V6 en van nature onbalans en compensatie gewichten :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 21, 2008 20:31

Hmmm.... vandaag krukas weer terug gekregen, was te hard voor hun om af te draaien. :( Heb nu een ander bedrijf gevonden dat ook gehard staal kan draaien die het wil proberen. krukas is er als het goed is vanmiddag afgegeven dus zal ik van de week wel iets horen.

Die onbalans wist ik niks van... Degene waar de krukas nu heen gaat heeft meer als 25 jaar ervaring met rare dingen draaien e.d. dus die zal het wel zeggen als het niet gaat, en anders iets anders verzinnen om het toch gedaan te krijgen. [-o<

Ik wacht in ieder geval in spanning af... :?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 26, 2008 22:37

krukas ligt inmiddels al een week bij een ander bedrijf maar ik heb nog niks gehoord... :( Hoop dat het nu wel goed komt. [-o< Dat het gehard is moet in ieder geval hier geen problemen opleveren.

Ben ondertussen even aan het vogelen geweest met het vliegwiel en de koppeling. Omdat ik een 3.0 164 motor heb waar ik een Sei bak aanknoop leek het mij het makkelijkste om ook een Sei vliegwiel en koppeling te gebruiken. Hierom heb ik maar een complete motor van een Sei aangeschaft om alles compleet te hebben. 8) Later ging ik erover nadenken en bedacht ik me dat de balancering van de vliegwielen met de krukassen te maken heeft en dat ik dus beter het originele 164 vliegwiel kan gebruiken. Ook de verkrijgbaarheid van nieuwe koppelingsets voor de Sei is twijfelachtig en hiermee dus niet meer van toepassing.

Nu kwam alleen het volgende probleem, de Sei heeft een grotere diameter koppeling als de 164 en de plaat van de Sei paste dus niet onder de 164 drukgroep. :? de 164 plaat heeft een verkeerde vertanding waardoor die niet te gebruiken is. NA een poosje zoeken op www.hbase.nl kwam ik erachter dat de plaat van een Opel Calibra Turbo waarschijnlijk moest passen :) . Een vriend van mij heeft zijn Kadett voorzien van een dergelijke motor en had nog een zo goed als nieuwe plaat liggen :P . Even bellen en een uurtje later had ik een plaat om te passen. De plaat past precies! :D moet nu alleen nog een passend druklager zoeken en een hulpkoppelingscilinder voor op de bak.

Nu maar weer wachten op mijn krukas... :evil:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: lager in prise-as?? Gelukt!!

za feb 02, 2008 14:02

Gisteren mijn krukas opgehaald bij de metaalbewerker... en het is hem gelukt om er een mooi gat in te maken waar mijn kogellager mooi in past. :D

Afbeelding

Nu ben ik aan het wachten op de keerringen om de krukas weer terug te kunnen plaatsen. de achterste keerring is trouwens een vrij unieke maat :( , onze leverancier van keerringen kon hem niet leveren (en die leveren dus echt bijna elke maat). Moest hem hierdoor bij de dealer halen wat me 23 euro nog-iets kostte :evil: . ter vergelijking; de voorste kost me nog geen euro... :shock:

Als ik de keerringen heb kan ik de motor weer gaan opbouwen. Heb trouwens de 164 olieaanzuigbuis aangepast voor gebruik in een transaxle carterpan. de 75 v6 oliepomp die ik had vertrouwde ik niet helemaal meer en de 164 pomp was heel netjes. buisje inkorten en lassen was zo gedaan...

Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za feb 02, 2008 14:20

Mooi werk. :thumbs:

Denk je niet dat die oliipompzeef een extra steuntje nodig heeft?. Als ik aan al die trillingen in het blok denk.................. :?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 02, 2008 15:19

Zat ik ook nog over na te denken... :wink: Ik heb de aanzuiging aangepast toen de krukas er niet was, nu hij weer terug is kan ik eens kijken voor een steuntje vanaf een van de lagerkappen ofzo. origineel liep hij over de tweede lagerkap heen en zat daarop vast, daar kan ik de bevestiging nu natuurlijk ook aan maken. :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”