Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 08:44

Allermooiste van het verwijderen van de vaste Fan is dat het een stuk stiller wordt in het vooronder....Nog meer zuivere NORD sound dus....
Die 3 a 4 pk ga je niet merken.

Je kunt natuurlijk een temperatuurschakelaar in jouw radiateur plaatsen als je dat wilt. Of laten doen. Of een modernere radiateur nemen (koelblok van Golf I paste toch mooi? - heb je gelijk ook je schakelaar...)
Wat hij hierboven zegt idd...... :wink: En is nog goedkoop ook, en gelijk nieuw. Plaatsing is redelijk probleemloos. Slangenset van een 75 pasmaken. Bij de Nuova heb ik tussen beide koplampen nog een paar mm over in de breedte. Dus opletten. De hoogte past net onder "het" balkje met de motorkapvergrendeling. Scheelt weer in de ruimte tussen radiateur en blok. Koelvermogen is perfect.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 09:34

:thumbs:

Precies Dirk! Want ik heb bij "blazerij" met die oude radiateuren toch oplopende temperaturen (tegen de grens van het toelaatbare...) Dus ga ik maar eens kijken naar een aftermarket golf 1 diesel (of turbodiesel) radiateur...Dubbele rij dus lekker dik. En passend! :wink: enne GOEIEKOOP! 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 09:50

Nieuw bij de automaterialenhandel 6 tientjes? Kan je niet ver voor zoeken. En op een warme zomerdag op het circuit zelf geen enkel probleem. Ik heb nog een overbrugging gemaakt om de fan continu te laten draaien. Is totaal overbodig. Nooit nodig gehad. Zelfs in de welbekende zuidfranse opstopping met 30 graden buitentemperatuur geen centje pijn.

Om met Rik te spreken; Dit wil jij ! Kopen ! :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 21:01

OK, maar voor de ventilator zelf neem ik een......



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 21:24

Kenlowe!
Er is er een van een cm of 3. Die douw je dan tegen die radiator van 60,- (heb zelf een Porsche 944, kost ook bar weinig bij de automaterialenboer) Eventueel doe je een fan VOOR de radiateur, een duwer ipv een trekker. Kijk ook op www.sandtler.de, en dat is weer dutch power trading in NL als leverancier.
Willen ! Nu! Kopen!!

:lol:


enne, sorry maar k dacht dus aan een Juul. Weet niet waarom...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 23:17

Toch nog wat kunnen doen vanavond.
Dynamo schoongemaakt en poelie ervan gespoten.

Afbeelding

Meteen een vraag: neem ik de 116 benzinepomp (nu gemonteerd, zie foto hierboven) of de oude FISPA, die ik net heb schoongemaakt.

Afbeelding

Detail toerentelleraandrijving en BDP pijl, gedemonteerd uit oude blok en schoongemaakt.

Afbeelding

motorruimte rechts en links

Afbeelding

Afbeelding

Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op di jan 15, 2008 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 23:27

degene die bij de giulia hoort.
Maar dan ook de bijbehorende stift uit het blok!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 23:34

Mooi om te volgen.

Als je toch bezig ben vervang dan je gelijkstroom dynamo voor een wisselstroom van een 75 oid :idea:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 23:45

Maar dan ook de bijbehorende stift uit het blok!
Goed dat je dat zegt!


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

wo jan 16, 2008 15:35

Afbeelding

Misschien komt het door de foto, maar ik zie geen schroefdraad voor de aansluiting van de toerentellerkabel.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

wo jan 16, 2008 18:27

Is inderdaad de foto, hij zit er wel degelijk ;-)


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

wo jan 16, 2008 23:00

OK weer wat verder nu:

- keienvanger verwijderd, stabi losgehaald en naar omlaag getrokken
- uitlaatspruitstukken los van de middenpijp en weggehaald.
- steun uitlaat middenpijp van V-bak gehaald
- aardkabel losgehaald
- hulpkoppelingscylinder losgehaald. Die was dus ook lek merkte ik nu, behoorlijk nat aan de binnenzijde van het rubber.
- cardanasdelen van elkaar losgehaald (waren al gemerkt) en tussenlager steun met voorste stuk weggehaald
- V-baksteun verwijderd
- achteruitrijverlichting stekers losgehaald
- pook verwijderd
- KM kabel losgehaald

Nog te doen:

- stuurstang aan een zijde loshalen
- startmotor afkoppelen
- gasstang afkoppelen

Zaterdag takelen!!
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Giulia Super

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

do jan 17, 2008 20:22

Het pijltje voor je merktekens kan je een paar graden mbv. een sleufgat en boutje afstellen.
Zet ter controle de 1e zuiger met een hoogtemeter in het bougiegat gemeten in bdp. en schuif het pijltje gelijk met het poelie bdp merkteken.
Ik zou een nieuwe benzinepomp nemen, zijn niet de kosten als je ziet wat je al uitgegeven hebt, en is een stuk betrouwbaarder.
Oude stugger geworden membramen begeven het juist als je weer gaat rijden. Er zijn 3 type`s met plaats verschil van de pijpjes.
Is deze poelie met de krukas mee gebalanceerd ?
Laatst gewijzigd door Giulia Super op do jan 17, 2008 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

do jan 17, 2008 20:29

Vanavond de startmotor afgekoppeld, de vacuumaansluiting van de rembekrachtiger eraf en de motorsteunen losgezet.
Verder alvast wat onderdelen zoals keienvanger ontdaan van olie en zand en ook de uitlaatsteun en baksteun schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt wel zien dat het zin heeft zo'n keienvanger.
Wat een berevette troep zat daar trouwens op.
Ook carburateurzijde binnenscherm is al schoon en de rand net voor de motorklep waar je normaal niet bij komt.

Afbeelding

Afbeelding

De instelling van het BDP pijltje wilde ik morgen doen.
Neem ik een micrometer met magnetisch statiefje van het werk mee en zet zuiger 1 op bovenste positie.
Is deze poelie met de krukas mee gebalanceerd ?
Ja de poelie is ook gebalanceerd als laatste nadat eerst krukas, daarna krukas en vliegwiel waren gedaan.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

vr jan 18, 2008 19:10

Zojuist met een micrometer en statief het BDP bepaald en de pijl goed gezet.

Afbeelding

Daarna de achterste krukaskeerring geplaatst maar die kwam er steeds weer uit.
Kennelijk comprimeer je de lucht erachter tijdelijk. Nadat ik een dun hardplasic buisje tussen krukas en keerring had gestoken kreeg ik hem op zijn plaats en bleef hij zitten.
Ben wel bezorgd dat de carterdruk hetzelfde zou kunnen doen, de keerring eruit persen.
Daarna vliegwiel gemonteerd. bouten netjes op koppel aangetrokken maar toch ben ik niet zeker. Beter borgen met Loctite?

Afbeelding

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Projecten”