Jumpstart is piek op een (lege) accu - vinden accu's niet echt leuk....
Echter niet belangrijk want een accu is maar een accu.
Belangrijker is om een jumpstarter niet te gebruiken bij auto's met meer elektronica (computers ed) Was best een goede klant laatst....contact laten aanstaan, jumpstarter erop.....1500 euro verder...
Ja een zekeringkast vangt af en reduceert de piek vrij snel - maar niet snel genoeg.
Je hebt spanning die duidelijk boven de 12,5 volt zit - en dat is in eerste instantie goed. ideaal zou 13.8 volt zijn maar we spreken van een oudere auto.
Doe eens een meting met grote verbruikers aan, (verlichting en achterruitverwarming) is ie dan nog rond de 13v dan zit je nog boven de 12volt en heb je geen leegtrekkende accu bij lopende motor.
Spanningsval meten met de meter tussen de min van de accu en losgekoppelde massakabel....mag ongeveer 0.1 ampere zijn. Is dat meer dan koppel je de aansluiting van je dynamo eens los en meet opnieuw - er kan spanningsverlies zijn in de gelijkrichter van de dynamo.
Er zijn bertjes met losse gelijkrichter(op het binnenscherm - volg de draden van dynamo af) en met ingebouwde in de dynamo. Laatstgenoemde het meest.
Nog te veel spanningsverlies? dan 1 voor 1 een zekering uit de zekeringkast en meten maar....
Kom je vanzelf richting "dader"
Succes!
