siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 13:19

Goeiemiddag jongens,

heb de search gebruikt, maar niet gevonden welke dumpvalve ik nou moet kopen voor mijn 1.8L turbo blok (uit een 75).

Dus nogmaals, welke dumpvalve moet ik hebben? Heb ze gezien van 80 tot 300 euro... Hopelijk hoeft er niet zo'n super duur ding op? Gaat natuurlijk om dat PTSSSSJJJ. Vooral leuk als ik straks met mijn Bertone bij het stoplicht weg rijd he........ 8)

Groetjes, Sieger.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 14:41

Forge, bij squadra-tuning te krijgen.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 17:24

type? :oops:

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3038
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 17:29

type? :oops:
Kan Stephan je prima in adviseren, ik vermoed dat het een FMDV004 zal worden ;)
En die klinken lekker :whistle:

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 19:13

Bedankt dominic!!

Heb inderdaad zoeen gescoord Brul!! :D :D

Slotje! :wink:

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3038
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 19:27

Slotje! :wink:
Daar doen we hier toch niet aan :shock:
Hoe klinkt die verder :driving:

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Marco
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 18:16
Locatie: Hilversum

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 19:33

Nu ben ik ook benieuwd naar de prijs van zoiets 8)

Ben er een tijdje naar opzoek geweest, maar hoor verschillende verhalen over of het wel of niet goed is voor je motor.

Ben benieuwd welke jij dus gekocht hebt.

Groeten Marco
Gehad:
Alfa 155 1.7 SmallBody 1995
Alfa 155 1.8 WideBody 1996
Alfa 155 2.5 V6 SmallBody 1992
Alfa 75 1.8 Indy 1991
Alfa 75 1.8 Turbo 1986
Alfa 33 1.7 QV S
Alfa 33 1.7
Alfa 75 1.8 Turbo 1987

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3038
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 20:11

Ben benieuwd welke jij dus gekocht hebt.
ik vermoed dat het een FMDV004 zal worden ;)
Het is er overigens een van Forge. Kan deze niet meer zo snel op de website van Squadra terug vinden, dus zou zeggen stuur ze een mailtje.
Verder kun je hem bij verschillende (web)winkels krijgen.

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 20:23

Kost 138 euro bij biesheuvel. Heb hem zelf van een forumlid overgenomen, die had er een op reserve........... 8)


Hoe die klinkt? Geen idee, 12 januari de Junior ophalen en dan maar is kijken wanneer ik hem plaats :wink: .

Gebruikersavatar
Marco
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 18:16
Locatie: Hilversum

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

wo jan 02, 2008 21:09

Owkee, ik zal eens gaan kijken. 8)
Gehad:
Alfa 155 1.7 SmallBody 1995
Alfa 155 1.8 WideBody 1996
Alfa 155 2.5 V6 SmallBody 1992
Alfa 75 1.8 Indy 1991
Alfa 75 1.8 Turbo 1986
Alfa 33 1.7 QV S
Alfa 33 1.7
Alfa 75 1.8 Turbo 1987

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 20:40

en up...

Na verwoedde pogingen niet gelukt om de dumpvalve zijn werk te laten doen. Had het vacuum gewoon op de interooler aangesloten (aan de achterkant zit een grote zeskant, daar het vacuum vanaf gehaalt) en de grote aansluiting van de dumpvalve tussen turbine en gasklep. Daar waar de aansluiting van de luchtklep zit, daar een verloop stukje tussen met de slang naar de luchtklep (die klep op het deksel!) en de ander naar de dumpvalve.

Dus toen starten, motor sloeg aan en direct gaat de valve open. Motor uit en de valve gaat weer dicht....


Wat doe ik fout, of heeft Dominic mij een verkeerde opgestuurd?! :?

Ben benieuwd...

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:17

http://www.205gti.com/techdumpvalveNL.htm

''Na montage bleek al snel dat de enkelwerkende dump-valve zorgde voor een hoop geluid,.. ook bij het constant rijden,.... bij het dieper intrappen van het gas en het daarna overschakelen klonk het alsof een vrachtwagen zijn remmen ontluchtte. Best wel stoer dus, alleen ontsnapte er ook lucht als dat niet de bedoeling was,.. dus bij stationair draaien van de motor of het rijden van een constante snelheid. Dus ging ik terug naar de winkel waar ze me de klep verkocht hadden en legde het probleem voor. Ik stelde voor een dubbelwerkende te proberen wat dan ook kon. Grappig was dat ik eerst meende dat de klep niets deed: pas bij het opbouwen van turbo druk en het daarna doorschakelen was er een hoorbaar geluid: -Pwieeeeeeikchhhh- ,lekker metaal-achtig en vrij hard; het best te vergelijken met rally-cross auto's die overschakelen. Nu dus geen lucht-ontsnappingen meer tijdens het stationair draaien of het constant rijden... beter dus ?? Helaas kon de baas wegens afwezigheid geen tekst en uitleg geven,.. komt over 1,5 week als hij terug is. Tot dan blijf ik met de dubbelwerkende klep rijden....''

Maar de Forge FMDV004 (onder die naam heb ik hem van Dominic gekocht) is toch al dubbelwerkend?! :?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3038
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:21

Ja, maar misschien anders dan je verwacht ;) Deze sluit namelijk de lucht retour af zodat je luchtmassmeter( als je die zou hebben) niet beschadigt.
Verder is het slechts 1 zuiger die bedient word om de overdruk kwijt te kunnen raken. Maar dit word wel bedoeld met een dual piston dump valev, als ik het allemaal goed begrepen heb ;)
Word je op de site van Forge niets wijzer?

Groetjes,
Marc
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:30

Waarom eigenlijk zo'n herrieding. Toch zonder om de opgebouwde druk stees weer "af te laten" Duurt het weer langer voordat de druk in de volgende versnelling is opgebouwd. Je wilt power toch en geen kermisattractie??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Dumpvalve 1.8L Turbo

ma mar 10, 2008 21:34

Waarom eigenlijk zo'n herrieding. Toch zonder om de opgebouwde druk stees weer "af te laten" Duurt het weer langer voordat de druk in de volgende versnelling is opgebouwd. Je wilt power toch en geen kermisattractie??
Het is inderdaad een beetje een Sjonnie-geluid, maar je houdt de turbo juist op snelheid met een dumpvalve waardoor er sneller druk opgebouwd wordt bij gas open.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”