DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

alfetta/75 stuurhuis in een 105 serie

za dec 29, 2007 13:40

Iemand ergens op het www wel eens plaatje/info tegengekomen van een stuurhuis van een alfetta of 75 (bekrachtingd danwel onbekrachtigd) in een 105 serie?
Hier op het forum is het nooit voorbij gekomen bij mijn weten. Ook niet op het oude forum.
Ik weet dat er wel een (engelse?) junoir of het SS heeft gestaan met een V6 erin en dacht ik ook een 75 stuurhuis. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet. Toen niet zo opgelet. Heb van deze ook ooit wel eens ergens een foto'tje van gezien.
Maar dat was het dan mbt dit onderwerp.
Iemand die wel eens meer is tegengekomen ergens?

Gr,
DJ

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: alfetta/75 stuurhuis in een 105 serie

za dec 29, 2007 13:53

meen me te herinneren dat er hier in nl een keer een bertone/ giulia oid met een turbo gebouwd is met een dergelijk stuurhuis. KAI weet er misschien wat meer van...

was volgens mij geen succes... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: alfetta/75 stuurhuis in een 105 serie

za dec 29, 2007 13:55

meen me te herinneren dat er hier in nl een keer een bertone/ giulia oid met een turbo gebouwd is met een dergelijk stuurhuis. KAI weet er misschien wat meer van...

was volgens mij geen succes... :(
Ik had ook niet verwacht dat het simpel zou gaan. :wink: :D

Gr,
DJ

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 29, 2007 14:15

Als het simpel was, was het ook minder leuk... 8)

Ben zelf ook meer fan van de moeilijkere dingen... :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 29, 2007 14:16

Kun je niet beter een stuurhuis proberen van een 155, die heb je met een echt kort stuurhuis, stuurt ie helemaal als een scheermes. pasmaken moet je het toch, en qua vorm ontlopen ze elkaar niet zoveel. :)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za dec 29, 2007 14:24

Kun je niet beter een stuurhuis proberen van een 155, die heb je met een echt kort stuurhuis, stuurt ie helemaal als een scheermes. pasmaken moet je het toch, en qua vorm ontlopen ze elkaar niet zoveel. :)
Dat is helemaal geen domme opmerking. :D Wat voor stuurhuis zit er eigenlijk in een 155? Ook een bekrachtigde ZF tandheugel zoals in 75? Heb nog nooit zelf een 155 gesloopt dus vandaar dat ik het niet weer hoe het er uit ziet.

Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za dec 29, 2007 14:26

Als het simpel was, was het ook minder leuk... 8)

Ben zelf ook meer fan van de moeilijkere dingen... :wink:
Mee eens. Alleen jammer dat moeilijkere dingen hoop tijd kosten om goed te doen. Ben niet zo geduldig. Bovendien kost werken ook zo veel tijd........ :(

Gr,
DJ

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 29, 2007 14:29

Lijken best veel op elkaar, zelfde ruwe vorm. de stuurstangen zijn iets dunner van een 155 maar dat is op te lossen. Helaas heeft mijn vriendin haar camera meegenomen en die is pas vanavond terug anders kon ik even een foto voor je maken, heb er wel een liggen namelijk... ook een keer gekocht om op een Giulietta te maken.

Kan met mijn telefoon wel een foto maken maar krijg hem dan niet op de pc. :evil:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za dec 29, 2007 15:24

Ik vraag me orecht af waar je de ruimte voor een tandheugelstuurhuis vandaan haalt op een 105. Als je ziet hoe weinig ruimte er tussen het blok/ bak en het schutbord is lijkt me dat een schier onmogelijke opgave. Als je hem lager zet komt hij gewoon te ver maar achteren om redelijk haaks op je fusee's te kunnen aansluiten. Ja bent dan genoodzaakt om een paar banaanvormige stuurarmen op het stuurhuis te monteren. Het werkt misschien wel, maar een dergelijke constructie is zeker niet bevorderlijk voor een lekker precies stuurgedrag.
( Preciezer als een standaard 105 stuurhuis wordt een tandheugel sowieso niet omdat het standaard stuurhuis echt uitmunt in een redelijk lichte bediening icm een zeer prettige directe reactie.)

Geen geduld?? Laat dan lekker je oude stuurhuis zitten en stop je energie in andere zaken waar je wel winst kunt behalen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 30, 2007 00:15

OK tot nog toe dik 60 keer bekeken en 1 goede tip. Maar (nog) geen (duidelijke) plaatjes. Schiet me trouwens te binnen dat er ook een rode race bertone (gtam look alike in plastic) is geweest die ook een tangheugel had. (dacht ik ) Ding is pas nog voorbij gekomen in een topic en heeft demo's gereden tijdens SS op assen. Mooi ding maar weinig echt geraced. Ik heb overigens geen racetoepassing in gedachten.

Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 30, 2007 01:18

Mmmm ff gezocht en de rode race bertone die ik bedoelde heeft op de foto's die ik gevonden (nog) een gewoon burmanstuurhuis. Heb ik me zeker vergist.

Mzzl,
DJ

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 30, 2007 10:12

DJ, Toine heeft een keer in een oude Squadra waar een turbo in ging een 75 stuurhuis geplaatst. Het is op alle mogelijke manieren bedacht, en allemaal prut. Het stuurde voor geen meter en was gewoon gevaarlijk. Er is in de constructie gewoonweg geen logische opstelling mogelijk. Wat je wel kan doe is op het AlfaBB forum kijken naar de rubriek engine conversions, en dan volg je het verhaal van de man die een S2000 motor in een Bert aan het bouwen is. Die gaat meer de goede kant op dacht ik.
De rode Bertone waar je het over hebt heeft gewoon een Burman erin idd.
Goed plan, absoluut, maar in de praktijk ERG moeilijk te realiseren.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 30, 2007 10:49

Hoi Rik,

Bedankt. Dat topic over S2000 in bertone ben ik lang geleden wel eens tegengekomen. Nooit gevolgd. Ik heb het niet zo op niet alfa motoren in een alfa........... :x
Alles best vwb ombouwen maar bij een alfa graag een zo origineel mogelijke carroserrie zonder tupperware (enkele uitzonderingen daar gelaten) en een alfa motor erin aub.

Ondanks dat het natuurlijk ook technisch oogpunt wel interresant en een uitdaging is. Zal het topic weer eens opduikelen.
Als het zo lastig is om een tandheugel goed te krijgen in een 105 zal het er wel nooit van komen>> geen tijd. Trouwens auto is al helemaal nieuwe gespoten en anti roest behandeld na helemaal kaal te zijn geweest. Beetje laat dus....... :oops:
Ach, met een sper en wat vermogen kan je ook scherp en licht sturen... 8) (wel eerst ff oefenen in een lelijk hok want is al weer veel te lang geleden)

Gr,
DJ

jan 75
Full Member
Full Member

zo dec 30, 2007 11:06

Lijken best veel op elkaar, zelfde ruwe vorm. de stuurstangen zijn iets dunner van een 155 maar dat is op te lossen. Helaas heeft mijn vriendin haar camera meegenomen en die is pas vanavond terug anders kon ik even een foto voor je maken, heb er wel een liggen namelijk... ook een keer gekocht om op een Giulietta te maken.

Kan met mijn telefoon wel een foto maken maar krijg hem dan niet op de pc. :evil:
kun je de foto plaatsen aub?
is misschien wel een idee om in m'n guul te gebruiken.
ik wil proberen om die van de 75 pas te krijgen, maar als die van de 155 beter pas te krijgen is :? :wink:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 30, 2007 11:38

DJ, mee eens wat non alfa motoren betreft, maar het gaat erom HOE ie dat doet, en welke overige mods hij verricht.
Check out in Engine Conversions...

De rode Bert was/is overigens de Joop Baltussen Bert. Gaaf, maar moeilijk verhaal....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”