rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

twin spark conversie bertone 2000

vr dec 28, 2007 18:48

Ik loop al weken met de gedachte om een alfa 75 2.0 twin spark in te bouwen in een bertone 2000 uit 1971. Heb al op vele fora gesnuffeld, en kom tot de volgende twee mogelijkheden: met carburateurs of met de bosch motronic injectie. Zijn er mensen op dit forum die zo´n ombouw gedaan hebben? Ik kan me de volgende vragen voorstellen:

optie 1: op carburateurs
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- welke carbs met welke jets?
- zit er not nokkenasvervroeging op?
- welk inlaat en uitlaat spruitstuk heb je gebruikt?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?

optie 2: bosch motronic injectie
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan (nog steeds 2, of zit er nu 1 op)?
- welk uitlaat spruitstuk?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- heb je de complete kabelboom vervangen?
- heb je een andere benzine pomp inclusief retourleiding moeten monteren?
- heb je ook aan chip tuning gedaan?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?

Op basis van datgene dat ik gelezen heb kom ik tot de volgende conclusies:
- twinspark heeft meer vermogen & koppel dan nord motor
- motronic optie heeft meer koppel onderin, maar is moeilijke op te voeren dan de carburator optie
- motronic zou geschikter zijn voor gewoon gebruik, de carb optie beter voor race gebruik
- motronic zou minder benzine moeten gebruiken

Wat zijn jullie ervaringen? Indien mogelijk graag foto´s van het eind resultaat toevoegen

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: twin spark conversie bertone 2000

vr dec 28, 2007 20:09

Ik loop al weken met de gedachte om een alfa 75 2.0 twin spark in te bouwen in een bertone 2000 uit 1971. Heb al op vele fora gesnuffeld, en kom tot de volgende twee mogelijkheden: met carburateurs of met de bosch motronic injectie. Zijn er mensen op dit forum die zo´n ombouw gedaan hebben? Ik kan me de volgende vragen voorstellen:

optie 1: op carburateurs
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- welke carbs met welke jets?
- zit er not nokkenasvervroeging op?
- welk inlaat en uitlaat spruitstuk heb je gebruikt?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?

optie 2: bosch motronic injectie
- wat heb je met de stroomverdelers gedaan (nog steeds 2, of zit er nu 1 op)?
- welk uitlaat spruitstuk?
- welke nokkenassen en zuigers?
- heb je de kop geport?
- heb je de complete kabelboom vervangen?
- heb je een andere benzine pomp inclusief retourleiding moeten monteren?
- heb je ook aan chip tuning gedaan?
- wat heb je gedaan met de toerenteller?
- welk vliegwiel heb je gemonteerd?

Op basis van datgene dat ik gelezen heb kom ik tot de volgende conclusies:
- twinspark heeft meer vermogen & koppel dan nord motor
- motronic optie heeft meer koppel onderin, maar is moeilijke op te voeren dan de carburator optie
- motronic zou geschikter zijn voor gewoon gebruik, de carb optie beter voor race gebruik
- motronic zou minder benzine moeten gebruiken

Wat zijn jullie ervaringen? Indien mogelijk graag foto´s van het eind resultaat toevoegen
Zoek ff bij projecten daar heb ik mijn ombouw naar carbs beschreven...
Er zijn uiteraard meer mogelijkheden....

De keuze om carbs of injectie te gebruiken is denk ik 100% een persoonlijke. Zeker voor weggebruik is het erg subjectief...En niet te vergeten budget afhankelijk.

De goedkoopste oplossing is de ombouw 1 op 1 vanuit de 75 naar de 105 dus met injectie, computer, enz. enz.
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: twin spark conversie bertone 2000

za dec 29, 2007 14:17

Is het voor hobby of dagelijks/zeer regelmatig gebruik?
Voor de hobby zou ik voor carb's gaan, voor de looks en het geluid.
Voor dagelijks zou ik de motronic nemen, geen twijfel over. Met minder gedoe betere rijdbaarheid.

Beide opties zijn goed te doen als je beetje handig bent.
Grootste kostenpost is uitlaatspruitstukken tenzij je zo handig bent dan je die ook zelf ff maakt.
Inlaatmanifold om carb's op TS te zetten kan ook prijzig zijn, ook weer tenzij je zelf handig bent met alu en connecties met machinebankwerkbedrijf.
Overigens komt er bij zo iets altijd meer kijken dan je denkt, qua tijd en qua geld. Het is iets anders dan recht toe recht aan een blokkie overzetten. Zeker als je het echt netjes en goed wilt hebben.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: twin spark conversie bertone 2000

za dec 29, 2007 14:22

vergeet de andere inlaatnokkenas niet als je carbs gaat rijden, is ook niet echt goedkoop... :(

Als je voor carbs gaat zou ik meteen vol gaan en er 45ers opschroeven met een mooi setje nokkenassen :D . Maar dan heb je het al over serieus geld. :(

Standaard TS inbouwen is het verstandigst en goedkoopst. Maar wie wil er nu verstandig zijn.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: twin spark conversie bertone 2000

za dec 29, 2007 20:50

Ik zou zeggen bel me in het nieuwe jaar even op, maken we een afspraak rijden we samen even een rondje in een Bertone met 2.0TS.
Kan je altijd nog zien wat je doet.

stuur PB met je nummer als je interesse hebt,

groetjes en fijne jaarwisseling.

Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: twin spark conversie bertone 2000

zo dec 30, 2007 00:00

Bas: zo te zien heb je aardig wat gedaan aan het TS blok. kop verbouwd, nissan stroomverdeler, 45 carbs. Ziet er goed uit. Is alles naar tevredenheid? Het eindresultaat staat niet meer in je thread. Wat heb je met het uitlaatspruitstuk gedaan?

Als je nu voor de carb versie gaat, en je houdt de kop als ie is, en met 40 carbs, is het resultaat dan beter dan een nord blok op carburateurs? Waarom heb je een andere nokkenas nodig als je carburateurs gaat gebruiken?

Peter: je hebt een pb

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: twin spark conversie bertone 2000

zo dec 30, 2007 11:31

Rafael,

Zoals volgens mij ook in t topic staat is de bewerkte kop mis gegaan op een uitgeslagen klepgeleider.
Ik heb dus alleen een weekend (Alfaclub, Assen) gereden met een standaard ts motor op 45 mm carbs. Dus ook standaard nokkenassen.

Kop is inmiddels gereviseerd en ligt klaar om gemonteerd te worden. Ben nu het onderblok aan het reviseren. Moest ook gebeuren. Ben nu aan het reinigen, zuigers zijn besteld, enz. enz. Ik zal met het topic verder gaan als er vorderingen zijn.

Met het uitlaatspruitstuk heb ik geen problemen daar de motor in een giulietta hangt en het standaard 75 ts (CSC) spruitstuk heb kunnen toepassen.

Indien je voor carbs kiest en extra info wilt kun je me altijd benaderen (via pb)

Bas
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: twin spark conversie bertone 2000

ma dec 31, 2007 13:00

Kijk ook eens op deze site. Er zijn er wel meer trouwens.

http://www.autocomponenti.com/twinspark ... g_list.htm

De dollarkoers is gunstig dus..........Heb zelf geen ervaring met deze zaak. Wel met performatek ook uit de states.
Dat is goeie tent. Spruell uit de states ook wel een wat gekocht maar daar liep de verzending en invoerrechten verhaal niet zo lekker.


Mzzl,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”