Ik heb even gezocht naar "kleppen stellen 75" Kom daar wel een topic over tegen maar er staat helaas niet beschreven hoe je dat nu het beste kunt uitvoeren.
Wie heeft er een goede handleiding en wie weet nog valkuilen en tips?
Ik wil dit voor de eerste keer doen. Als de motor koud is tikt er iets in de motor (ik neem aan een klep) bij warmte is het minder. Dus wil eerst de kleppen eens opmeten en verwacht wel dat dit het probleem zal zijn. De motor is 60000km geleden goed gereviseerd (dat wil zeggen zo'n beetje alles vernieuwd) Bij 50000 heb ik de kleppen opgemeten en zag er nog goed uit... een klep zat toen nog net binnen de waarde.
mijn werkwijze zou zijn:
koud checken:
Inlaat koud: 0,40-0,45 mm
Uitlaat koud : 0,45-0,50 mm
(kloppen deze waarden??)
-alle standen van poulie, ketting en nokkenassen merken voor een exacte terugzet actie
-spanner lossen
-veert van ketting lossen, en ketting op spanning houden zodat ie niet kan verschuiven en/of in het blok kan vallen
-nokkappen lossen en merken (zit hier nog een gewenste volgorde van lossen op?)
-nokkenassen verwijderen
-klepstoters verwijderen
-plaatjes vervangen waar nodig
en alles weer in omgekeerde volgorde terugzetten
-en alles weer opmeten
"problemen" die ik voorzie:
-hoe ik de nokkenas weer makkelijk terugzet.... immers ik zal waarschijnlijk een klep moeten indrukken met de nokkenas...?? Hoe kun je dat het beste aanpassen?
-hoe span je de ketting weer goed op?
Heb ik wat gemist?
Zijn er nog valkuilen waar je liever niet invalt?


