Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

ma dec 24, 2007 18:40

Ik ben vandaag begonnen met het uit elkaar draaien van de cilinderkop van mijn 33 wegens een stoter die behoorlijk tikte.

eenmaal uit elkaar gehaald bleek de boosdoener een volledig weggevreten nok + hydraulische stroter te zijn.

toen ik vervolgens de nokkenas weghaalde en de hydraulische stoters eruit trok, ontdekte ik dat van de 8 stoters er 5 waren die niet inveerde.

dus wanneer ik aan de onderzijde met mijn vinger in de stoter druk zijn er 3 waarvan ik dan een soort van veermechanisme indruk en 5 waarvan dit "vastzit"?

vervolgens op zolder nog een aantal cilinderkoppen gevonden, na deze allemaal te hebben gedemonteerd blijkt dan van de 32 stoters er 14 niet indrukbaar zijn, en de rest wel.

hoe kan dit? lijkt me sterk dat die wat niet veren stuk zijn. koppen komen nl van goed lopende blokken af.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

ma dec 24, 2007 19:13

Er zit een klein gaatje in een hydraulische stoter waar de olie doorheen geerst wordt. dit raakt wel eens vervuild waardoor de stoter niet werkt. Bij mijn oude 33 16v had ik ook een tikkende stoter, toen heb ik de motor een keer gespoeld met een schoonmaakmiddel en daarna nieuwe olio en filtri en het was goed. Misschien kun je de stoters eens goed schoonmaken (weken in diesel oid).
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

di dec 25, 2007 15:21

Hydraulische stoters mogen niet inveren! Als ze wel inveren hebben ze te veel inwendige lek.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

di dec 25, 2007 21:21

Hydraulische stoters mogen niet inveren! Als ze wel inveren hebben ze te veel inwendige lek.
:!: :!: :!: Juist.

Die andere 5 zijn ook defekt naar alle waarschijnlijkheid. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

di dec 25, 2007 22:15

Olie loopt er na verloop van tijd uit,als je een motor lang staan ,vaak zijn de stoters in te drukken
starten en een tijdje laten draaien,probleem vaak opgelost, ,ook motoren met minder dan 10000km hebben dit "probleem"

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

wo dec 26, 2007 12:40

het is dus zo dat mijn motor nog recent gelopen heeft. van deze kop waren er 3 die inveerde. (na demontage en reiniging welteverstaan, bij indrukken kwam de olie er aan de zijkant uit))

van de koppen die al geruime tijd gelegen hadden was ook zo de helft indrukbaar.

het probleem is nu, waneer ik de niet indrukbare stoters in de kop plaats en dan de nokkenas monteer, staat er zoveel spanning op de nokkenas dat deze zich met de hand niet meer laat ronddraaien.

lijkt mij, dat waneer de olie eruit gelopen is, ze indrukbaar zijn, en wanneer ze gevuld zijn met olie niet meer in te drukken zijn. of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

wo dec 26, 2007 12:48

lijkt mij, dat waneer de olie eruit gelopen is, ze indrukbaar zijn, en wanneer ze gevuld zijn met olie niet meer in te drukken zijn. of zie ik dit verkeerd?
Klopt

Hoe ver staat de nokkenas onder spanning? Worden de kleppen al open gedrukt? Waarschijnlijk staan enkele stoters te hoog, tijdens draaien van de motor wordt er elke omwenteling steeds een beetje olie uit de stoter geperst en via de aanvoer naar de stoter gepompt waardoor de klepspeling ingesteld wordt.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

wo dec 26, 2007 19:21

ik kan de nokkenas in elk geval niet ronddraaien met de hand.

zal morgen eens kijken of de kleppen al opengedrukt worden

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

wo dec 26, 2007 22:17

Hmm zeker weten dat je geen nokkenaslagerkap hebt verwisseld?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

do dec 27, 2007 10:25

lagerkappen zijn genummerd, en heb alles netjes gesorteerd met uit elkaar halen.

als ik de nokkenas monteerd worden alle 4 de kleppen 1mm opengedrukt. dit verklaard dus ook waarom ik niet meer kan ronddraaien met de hand.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische klepstoters 33 16v probleem

do dec 27, 2007 15:38

Oke vervelend, starten kan je wel vergeten, als de kleppen open blijven staan bouw je geen compressie op en je hebt kans dat de klep de zuiger raakt.
Dan zit er denk ik niets anders op dat de nokkenas handmatig ronddraaien zodat er steeds wat olie weg geperst wordt maar dat kan wel een aantal omwentelingen duren! :S Of de kop een nacht laten staan met volledig geopende kleppen.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”