Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. uitwegen

di dec 18, 2007 07:34

nauwkeurigheid tot 1kg 1 gram en van 1 tot 2 kg 2 gram.
ik heb dus eerst de losse onderdelen gemeten en daarna samengesteld.
750 + 500 + 125 = 1375
749 + 501 + 125 = 1375
749 + 501 + 125 = 1375
748 + 502 + 125 = 1375
Steeds een aantal wegingen gedaan en reproduceerde goed
Dit leek dus uitstekend

Daarna het totaal gewogen en dan kom ik in het andere bereik van de weegschaal en dan heb ik er een met 1374 en de rest 1376

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

do dec 20, 2007 09:03

Opnieuw onderdelen gewogen, nu op het werk met een labweegschaal.
De match kwam hetzelfde uit alleen is de afwijking nu gelukkig nog minder dan gedacht.
De 4 zuiger, drijfstangcombinaties liggen nu binnen 0,9 gram bij elkaar op een gewicht van 1378 gram.
Ik vind het een prachtig resultaat.
Vandaag word de krukas dynamisch gebalanceerd en vervolgens samen met vliegwiel en poelie nog een keer.
vanavond ophalen in Essen (B) en dan in de komende dagen opbouwen

Eric

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do dec 20, 2007 13:27

Hoi Eric.

Keurig toch voor op straat. Wel verstandig om het ff te checken met die labweegschaal. Met een nauwkeurigheid van +/- 1 van de keukenwegen had het ook niet weel zin gehad om 2 gram te gaan wegwerken.
Succes met verder opbouwen. Hoop dat het je een rijdbaardere bertone oplevert.

Gr,
DJ

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do dec 20, 2007 13:40

Mooi werk. Gaat prima met zo'n Laboratorium ding. Ik heb eerst allen binnen 1 gram bewerkt en van daaruit hben ik setjes gaan samenstellen. Afwijking: max 0.6 gram tussen de lichtste en de zwaarste set. Ik heb geen idee wat voor toleranties tuners hanteren.

Vergeet trouwens niet een nieuwe onderste distributieketting te monteren he. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. uitwe

do dec 20, 2007 13:44

[

Overigens vond ik het niets meevallen het big- dan wel small end mooi te laten scharnieren op een statiefje zodat je de ander kan wegen.
Draadje onder 90 graden :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. uitwe

do dec 20, 2007 13:49

[

Overigens vond ik het niets meevallen het big- dan wel small end mooi te laten scharnieren op een statiefje zodat je de ander kan wegen.
Draadje onder 90 graden :wink:
Ja dat is de truc. Maar goed, ik kon toen toch niet schuren aan de drijfstangen (balans staat op mijn werk).

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

do dec 20, 2007 16:28

Onderste distributieketting ligt al klaar, het doosje ervan staat op de foto ;-)

Eric

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. problemen

zo dec 23, 2007 17:56

zaterdag de krukas in de lagerschalen van het onderblok gelegd. Loopt prima rond.
Daarna de lagerkappen gemonteerd en toen bleek dat de zaak bijna niet meer rond te krijgen was.
Oorzaak het axiaallager dat niet op zijn plaats werd gehouden door de inkeping in de lagerkap. Zie foto

Afbeelding

Hoe los ik dit op? Nieuwe lagerkap of lipje aan axiaal lager verbuigen zodat het weer wel in de daarvoor bestemde uitsparing valt.
Mag en kan ik dit uberhaupt wel verbuigen of is het zo hard dat het afbreekt?

Een tweede probleem zijn de merktekens op de tandwielen van de onderste ketting.
Volgens de manual zouden daar merktekens op moeten staan die essentieel zijn voor kleptiming. Ik zie er alleen een op het grote tandwiel. zie foto.

Afbeelding

Ik kan me daar niets bij voorstellen. De stand van het tussentandwiel is toch irrelevant. Alleen poelie en nokkenassen bepalen toch de timing. Bovendien is ook de ontsteking gekoppeld aan de krukas.

En dan is er nog de foute pakking voor het distributiedeksel. Zit standaard in de pakkingset maar is dus afwijkend voor een 116 blok. zie foto.

Afbeelding

Zo en dan nog wat sfeerimpressies

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric

Giulia Super

zo dec 23, 2007 18:45

Hallo Eric

De pakking van een 105 en 116 moet gelijk zijn, maar jij hebt een pakking van een 1750 type met hangend oliefilter, daar zit het oliekanaal op en andere hoogte. Vergeet niet de hoekige rubberring. Het tandwiel maakt niet uit hoe dat zit, kijk wel even of het achterste tandwielasje niet te lang is, bij een 2 liter is het gat minder diep ivm de grotere cil.bus diameter. Als ik het goed zie is het middelste lager rechts onder thv de uitkeping uitgesleten.
Heb je de axialelagers met de olie groeven naar de krukas gericht zitten? buigen kan wel (probeer eerst bij de oude) het is zacht materiaal maar moet niet nodig zijn. Een andere kap is niet verstandig, deze is aan het blok geboord. Smeer evt. met een dun streepje de 2 naden (als het carter er op zit) van de achterstekeerring naar het carter af met zwarte kit.

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 23, 2007 19:23

De hoekige (hardere) ring heb ik gezien, die zit in het pakket.
Zal vragen om de juiste pakking bij de 105 workshop alleen is die de komende dagen dicht en ik wil verder ;-)

Van de tandwielen had ik inderdaad ook het vermoeden dat het niet uitmaakt.
Dat er een lange en een korte uitvoering van het tussentandwiel is was al bekend.
Barend wees me erop toen hij een ander tandwiel voor me zocht vanwege de toerentelleraandrijving.

Er is inderdaad een stukje materiaal weg en dat ook nog in een lichte wigvorm. Als ik de krukas nu draai in die richting zet het axiaallager zichzelf klemvast.
Ik denk dat ik het wel kan oplossen door het lipje te verbuigen en ze dan goed te monteren want de axiale lagers heb ik dus niet goed zitten.
Er zit een bewerkt stukje in waarop de maatvoering staat vermeld. Als ik je goed begrijp moet dat naar de krukaswang wijzen.

Eric

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. probl

zo dec 23, 2007 19:44

Er zit een bewerkt stukje in waarop de maatvoering staat vermeld. Als ik je goed begrijp moet dat naar de krukaswang wijzen.
GiuliaSuper bedoelt die groeven die van boven naar beneden lopen. Ik denk dat je er 1 verkeerdom in hebt zitten.

Of is ie gewoon veel te dun ? Dat ie zich eruit kan werken ... ik zie op dat overzichtsplaatje dat ie prachtig in de kap valt, hij zou er echt niet zo ver uit moeten kunnen komen dat ie met de krukas meedraait.

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. tussentandwie

ma dec 24, 2007 12:57

Het tussentandwiel van de distributie loopt in 2 lagers. Een aan blokzijde en een aan waterpompzijde.
Hoort er aan beide zijden een bewerkte opvulring te zitten?
Ik tref er maar een aan bij de blokzijde en vindt dat ik teveel axiale speling heb.
Er zou makkelijk nog zo'n vulring tussen kunnen

Eric

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 24, 2007 13:19

Even opgezocht op de site van Prins Bredevoort. Er hoort er slechts een te worden gemonteerd.

Eric

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. drijfstan

wo dec 26, 2007 13:51

Heb inmiddels de juiste pakking en ook het probleem met axiaal lager is opgelost door lipje te verbuigen. Zie foto

Afbeelding

Ook nieuwe oliepomp gemonteerd in de juiste stand op BDP.

Afbeelding

Nog een vraag over de positie van de drijfstangen.
Bij demontage heb ik ze gemerkt zodat ik ze op dezelfde plaats en richting kon terug zetten.
Wat ik zie is dat de bussen tov het hart van de drijfstanglager verschoven zitten en dat ook de drijfstangen (het big end) niet symmetrisch zijn tov het hart van de stang.
Barend had me al verteld dat ik daar op moest letten.

Ik heb ze nu zo gemonteerd dat de drijfstangkop (small end) zoveel mogelijk in het hart van de zuiger zit, dus midden op de pistonpen.
Met andere woorden de verschoven positie van de bus corrigeer je door de drijfstang.
Dat is voor mij logisch, krachten grijpen nu aan op het midden echter ze zijn nu anders gemonteerd dan voorheen.

Is dit juist?
Voor mijn gevoel zit het nu goed, klemt er niets en kan ik de hele boel redelijk makkelijk tornen.

Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op wo dec 26, 2007 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: conv 116 -> 105 en waar je tegen aanloopt. drijfstan

wo dec 26, 2007 14:57

Ik meen me te herinneren dat bij TS drijfstangen de cilindernummers aan de uitlaatzijde stonden, maar ik denk dat jouw redenering slimmer is.

Terug naar “Projecten”