DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

T stuk met M10x1 schroefdraad

di dec 11, 2007 08:49

Om een olietempmeter te plaatsen ging ik tot nog toe als volgt te werk: de oliedruk schakelaar en oliedrukzender op 1 aansluiting op het motorblok zetten mbv T stuk en vrijgekomen aansluiting gebruiken om er een tempzender in te zetten (niet te diep!! en borgen met loctite hydr sealant!! want veel draad heb je niet)
Nu 3x zo gedaan, werkt prima.

T stukje bestaat uit langwerkig stukje staal, vierkante doorsnede met met boring in langsrichting. Uiteinden afgeschuind en boring met M10x1 draad tbv monteren drukzender/schakelaar. Halverwege een banjobout met M10x1 draad om hem tegen het blok te schroeven.

Alleen nu kan ik niet meer aan de T stukjes komen die ik gebruikte. Werd geleverd door VDO (net zo als de zenders en het metertje) maar mij lukt met niet om ze nog ergens te bestellen. Of nou ja bestellen wel maar afgeleverd krijgen niet dus.... :(
Nu kan ik het ook wel zelf maken of laten maken maar gewoon ergens kopen is natuurlijk sneller en goedkoper. Iemand suggesties voor een adres waar ze dit of iets vergelijkbaars wel op de plank hebben liggen?
O ja ik heb geen trek in peilstoktempzenders, carterplugtempzenders e.d.
Aangezien blok al in elkaar zit en in de auto staat is even een extra gat maken in het oliekanaal ook geen optie meer.

O ja en eigenlijk heb ik er ook haast mee.........

BvD,
DJ

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

di dec 11, 2007 11:14

Hoi,

ga eens langs bij een goedgesorteerde en vriendelijke loodgieter (kleinere bedrijven werkt vaak het beste) .. Aangezien je de draad weet kan hij vrijwel zeker iets voor je samenstellen.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

ma dec 17, 2007 10:50

Heb het uiteindelijk anders opgelost. Het gaat om een TS blok in een 75 en deze blijken een M14x1 gat in het oliekanaal te hebben bij het uitlaatspruitstuk. Achteraf makkelijk te zien aan de grote kop van de banjobout dat het geen M10 was maar goed, achteraf etc etc.
Heb in de kop van de banjobout een gat geboord en M10x1 draad getapt (materiaal zat hiervoor)
In dit zelf getapte gat de drukschakelaar gedraard en in het banjooog dat om de banjobout zit de drukzender gedraaid. Dit ivm beschikbare ruimte.
Met deze oplossing heb je helemaal geen T stuk meer nodig, sneller en goedkoper. :D :D
(als je een M10x1 tap of ander metaalbewerkingsspul nodig hebt: www.locloods.nl is een voordelig en goed adres, ook voor draaiwerk)
Vijrgekomen gat in oliekanaal boven de startmotor zit nu een vdo olietempzender in. Niet te ver indraaien (paar koperen ringen erachter) en goed borgen/afdichten met loctite hydraulic sealant omdat je maar paar draadgangen gebruikt.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

ma dec 17, 2007 10:51

is een ring tussen je oliefilter niks ?

Groeten

Robin
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

ma dec 17, 2007 19:34

Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn maar vind een gaatje boren en draadje tapen toch simpeler en goedkoper. Of heb jij een goede en goedkope suggestie voor z'on ring? Overigens heb ik al een adaptorring zitten bij m'n oliefilter maar dan voor een oliekoeler.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

ma dec 17, 2007 19:54

Dan had je daar toch ook een gat in kunnen boren en draad in kunnen tappen?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

di dec 18, 2007 07:07

Dan had je daar toch ook een gat in kunnen boren en draad in kunnen tappen?
Een gat boren en tappen in een losse stalen banjobout is een stuk makkelijker dan een gat boren en tappen in een alu motor blok dat al compleet opgebouwd met spruitstukken en al in de auto staat.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: T stuk met M10x1 schroefdraad

di dec 18, 2007 14:08

Ik bedoelde in die alu ring waar de slangen van de oliekoeler op zitten...

Maar het is ook meer werk om die eraf te halen als om die plug eruit te draaien. Bovendien vind ik het fijner om draad te tappen in ijzer als in alu, draait minder snel kapot.

Maar het belangrijkste is dat het gelukt is en goed werkt! :) En nog een mooie oplossing ook. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”