Hansjoh
Junior Member
Junior Member

Rammelen/schuren bij versnellingsbak...? -> Opgelost!

zo dec 16, 2007 19:27

Ok, het was me weer een gedoe vanavanond! Wilde de snelweg oprijden en was dus flink gas aan het geven en op een gegeven moment hoorden we een raar rammelend/schurend geluid vlak onder mij leek het wel Gelijk stil gezet, ff snel onder de auto gekeken, maar alles zat op z'n plaats. (dachten dat er iets los was) Het is heel moeilijk te omschrijven wat het nou is en heb echt geen idee. Voor mijn gevoel komt het bij de versnellingsbak vandaan en het gebeurt vooral als ik net opgetrokken heb, na een paar sec hoor je dat geluid, soort van bak met spijkers-geluid met wat bonken en net of alles los zit.. Na een paar sec is het over en als je gewoon doorrijdt hoor je niks meer..

Hij is nu naar de garage gesleept en zal morgen hopelijk nagekeken worden, maar wat zou het kunnen zijn? Kat?

Hoop echt niet dat dit het einde is, laatste tijd al veel aan vernieuwd!

EDIT: is een 33 1.7 16V uit 94...
Laatst gewijzigd door Hansjoh op wo dec 19, 2007 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Rammelen/schuren bij versnellingsbak...?

ma dec 17, 2007 00:52

Je omschrijving lijkt op een stukke lager in de versnellingsbak, waarschijnlijk van je ingaande (prise) as.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma dec 17, 2007 11:13

Is het niet de beschermkap die om het voorste gedeelte van de uitlaat zit?
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

ma dec 17, 2007 16:52

Ze zijn er nu mee bezig, maar ze kunnen het moeilijk vinden. Ze denken nu aan de koppeling.. Naar mijn weten is dat een duur grapje, dus hoop het eigenlijk niet. Dan nog vind ik het allemaal vaag. Steeds als ik een handeling verricht heb (bv rotonde, afslag, etc) waarbij er geschakeld moet worden hoor ik het na die verrichting zo'n 5 sec, daarna is het over. Het is niet heel de tijd, dus schilden lijken mij sterk.

Ik weet ook niet wat ik moet horen als het de koppeling is, maar ik dacht dat het met het oppakken van de versnelling te maken had.. Maar daar lijkt het niet op..

Vaag weer..
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

chu
Full Member
Full Member

ma dec 17, 2007 17:20

volgens mij heb ik ook zoiets... maar alleen ben ik een keer op een drempel gestuiterd waardoor dat bij mij gekomen is.
Waren 2 drempels achter elkaar. Voor de eerste drempel stond ik helemaal stil heel zachtjes erop en toen deraf en bats sindsdien ook geratel
overal bij het optrekken ( en in elke versnelling) tot nu toe zelf niets gevonden maar binnenkort kijk ik ook de donutrubbers na en dan hoop ik dat ik dan ook iets kan vinden. als ik iets weet laat ik wel hier even weten.
ik weet wel dat jouwn versnellingsbak ergens anders zit dan mij maar misschien is er iets anders dat hetzelfde is...

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Rammelen/schuren bij versnellingsbak...?

ma dec 17, 2007 17:49

volgens mij heb ik ook zoiets... maar alleen ben ik een keer op een drempel gestuiterd waardoor dat bij mij gekomen is.
Waren 2 drempels achter elkaar. Voor de eerste drempel stond ik helemaal stil heel zachtjes erop en toen deraf en bats sindsdien ook geratel
overal bij het optrekken ( en in elke versnelling) tot nu toe zelf niets gevonden maar binnenkort kijk ik ook de donutrubbers na en dan hoop ik dat ik dan ook iets kan vinden. als ik iets weet laat ik wel hier even weten.
ik weet wel dat jouwn versnellingsbak ergens anders zit dan mij maar misschien is er iets anders dat hetzelfde is...
Ok, zou natuurlijk fijn zijn als we hetzelfde hebben, maar hoop toch wel dat de garage het vindt. Vorige maand is er nog een nieuwe hulpkoppelingscilinder(bij de versnellingsbak ofzoiets, er zijn 3 hulpcilinders zei de garage, 2 nu vervangen) er op gegaan en nu dit weer.. Neem aan dat ik geen verband mag verwachten? Ben echt een leek op dit gebied...
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 17, 2007 18:42

Het zou ook nog de druklager van de koppeling of het frictiemateriaal op de plaat kunnen zijn, maar als ie echt bonkt? Trilt je auto meer sinds je dit hebt?

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

ma dec 17, 2007 19:18

Het zou ook nog de druklager van de koppeling of het frictiemateriaal op de plaat kunnen zijn, maar als ie echt bonkt? Trilt je auto meer sinds je dit hebt?
Het stomme was dat hij voor de rest gewoon prima reed. We hebben het 6 km aangekeken, toen heb ik hem rechtstreeks naar de garage gebracht. Heb er al niet veel verstand en ik kijk wel uit met dit soort dingen en te lang doorrijden.. Maar hij trilde niet ofzo, was echt alleen geluid.. Het is echt heel moeilijk te omschrijven, op een gegeven moment leek het net of het heen weer geslingerd werd. Ik voelde het wel aan de pook trouwens!
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 17, 2007 19:20

Ok, zou natuurlijk fijn zijn als we hetzelfde hebben, maar hoop toch wel dat de garage het vindt. Vorige maand is er nog een nieuwe hulpkoppelingscilinder(bij de versnellingsbak ofzoiets, er zijn 3 hulpcilinders zei de garage, 2 nu vervangen) er op gegaan en nu dit weer.. Neem aan dat ik geen verband mag verwachten? Ben echt een leek op dit gebied...
Dat zal de garage vast niet verteld hebben, want:
Jouw auto heeft één hulpkoppelingcilinder, één hoofdkoppelingcilinder en verder nog wel een hoofdremcilinder en ga zo door, maar met uitzondering van die extreme hobbyprojecten met met twee motoren en ook twee versnellingsbakken en zo, heeft iedere auto maat twee koppelingcilinders.
Tenzij de koppeling door een kabel bediend wordt natuurlijk, dan heeft ie er geen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

ma dec 17, 2007 19:28

Dat zal de garage vast niet verteld hebben, want:
Jouw auto heeft één hulpkoppelingcilinder, één hoofdkoppelingcilinder en verder nog wel een hoofdremcilinder en ga zo door, maar met uitzondering van die extreme hobbyprojecten met met twee motoren en ook twee versnellingsbakken en zo, heeft iedere auto maat twee koppelingcilinders.
Tenzij de koppeling door een kabel bediend wordt natuurlijk, dan heeft ie er geen. :wink:
Zo had ik het ook op het internet gevonden, maar op bon van de garage werd er toch echt 2 keer hulpkoppelingscilinder gebruikt.. Maar goed, van de laatste keer raakte m'n remvloeistof leeg, dat zal de hoofdremcilinder zijn geweest en 2 jaar geleden kwam er rook uit m'n auto en deed de koppeling raar en dat zal wel de echte hulpkoppeling zijn geweest..

Maar wat ik nu heb weet ik echt niet.. Ze hebben er een rit mee gemaakt en hebben het gehoord en zijn gaan zoeken bij de koppeling. Hoor morgen meer!
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 17, 2007 21:54

Zo had ik het ook op het internet gevonden, maar op bon van de garage werd er toch echt 2 keer hulpkoppelingscilinder gebruikt
Het is een beetje off-topic, maar als ze mij zoiets zouden factureren mogen ze ze toch echt allebei aan gaan wijzen onder de motorkap.

Hansjoh
Junior Member
Junior Member

di dec 18, 2007 14:51

Nou, het is weer voorelkaar. Het probleem was een soort van brug in de koppeling ??? Het zegt mij allemaal niets, maar ben al blij zat dat het niet de koppeling zelf is. Nu vrees ik alleen voor de arbeidskosten, maar goed, kan het nu eenmaal niet zelf doen!
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 18, 2007 15:43

Nou, het is weer voorelkaar. Het probleem was een soort van brug in de koppeling ??? Het zegt mij allemaal niets, maar ben al blij zat dat het niet de koppeling zelf is. Nu vrees ik alleen voor de arbeidskosten, maar goed, kan het nu eenmaal niet zelf doen!
"de koppeling zelf" bestaat uit een aantal onderdelen. Dikke kans dat ze wel de versnellingsbak er af hebben moeten halen voor ze er bij konden dus de kosten zal je ben ik bang wel hebben. In ieder geval fijn dat je auto weer rijdt en dat je niet een dure bakreparatie of 2ehands bak ook nog eens nodig had.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 18, 2007 16:08

brug in de koppeling??

vraag aub wat ze nu precies gedaan en of vervangen hebben...

en koppeling is helemaal niet zo duur, rond de 125-150 euro heb je een sterkere sachs koppeling helemaal compleet....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Raimon
Guru
Guru

di dec 18, 2007 16:55

Dikke kans dat ze wel de versnellingsbak er af hebben moeten halen voor ze er bij konden dus de kosten zal je ben ik bang wel hebben.
Maar ik neem aan dat als de bak er toch af was, ze hem dan wel geadviseerd hadden om er gelijk maar een nieuwe koppelingsset tegen aan te gooien? :roll: Tenzij ie nog vrij nieuw was...
156 SW 1.9 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”