Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Verbruik GTA?

wo dec 12, 2007 16:43

En het hele rendement van de aandrijflijn speelt daarbij ook een rol. Je schrikt je rot als je gaat kijken welk percentage aan vermogen je verliest in de aandrijflijn bij deellast.

Als je bij 200 km/u 1op5 rijdt, zou je volgens de theoretische weerstanden bij 100 1op20 moeten halen. Dat redt m'n 90 echt niet!
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Verbruik GTA?

wo dec 12, 2007 17:23

Ehm, dat is wel heel kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als luchtweerstand en die gooit roet in dit eten (iets met de snelheid in het kwadraat :wink: )
Nee hoor is niet kort door de bocht! :wink: Ik praat over het rendement van de motor en niet over het vermogen wat je nodig hebt om de luchtweerstand te weerstaan. Rendement is dus het meeste vermogen voor de minste hoeveelheid benzine en dat is dus bij het maximale koppel.
Doe de test maar met je 75 TS en 75 v6
-->200 constant met je 75 TS kost je meer benzine dan met je 75v6, auto hetzelfde dus luchtweerstand is ook gelijk. Verschil is alleen dat je de TS motor voor zeg maar 90-95% belast en de V6 maar voor 75-80% belast
En toch heeft Yuri gelijk, waar je denk ik de fout in gaat is dat niet alleen het toerental meespeelt maar ook de gasklep.
Bij deellast heb je een onderdruk in je inlaatkanaal. Deze verdwijnt bij vollast (toerental onafhankelijk).
Waarschijnlijk heb je gelijk dat het hoogste vollast rendement van de motor optreedt bij het hoogste koppel (niet vermogen).
Hier ben ik trouwens niet eens zo zeker van omdat zaken zoals hoogst volumieke rendement (beste vulling) en verbrandingsrendement bepalend zijn voor het motorrendement en koppel.
En het verbruik bij vollast is (vorige rendementen niet meerekenen) lineair afhankelijk van het toerental. Dus hoe lager het toerental hoe lager het verbruik (en het vermogen natuurlijk).

Praktisch is je verbruik het laagst bij een lagere constante snelheid in de hoogste versnelling. Het nieuwe rijden.
Ga maar eens 100 rijden in de vierde versnelling met 4000 toeren (max koppel) en daarna in de vijfde versnelling.
Dan zal het verbruik om twee redenen lager zijn:
-1 lager toerental zuigt per tijdseenheid minder mengsel aan
-2 lager toerental "belast" de motor meer zodat je minder pompverliezen hebt (wat meteen ook weer nr 1 tegenspreekt...)
Drijf je dit te ver door (50 in zijn 5) dan maak je de motor kapot.

Ook betwijfel ik dat een kleine motor meer verbruikt dan en grote motor bij 200 km/h.
Pas als de kleine motor echt aan het eind van zijn kunnen is (top toeretal, vol belast, laag rendement) zou het kunnen. Je ziet ook de koppelkromme helemaal wegvallen bij max. toerental.
Maar dan nog kun je nooit meer verbruiken dan toerental x inhoud motor et cetera.
Een grote motor heeft meer pompverliezen bij deellast dus zal altijd meer verbruiken zeker bij gelijke toerentallen.

Uiteindelijk gaat het weer om het rendement. Om 200 km/h te halen heb je een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig.
Als de grotere motor dit vermogen kan leveren bij een hoger rendement, dan is ie zuiniger. Misschien is dit wel zo bij een 3.0 V6 bij 200 km/h.
Wat mij wel opvalt is dat mijn 12 klepper makkelijker zuinig is te rijden dan mijn 24 klepper.
Op en neer naar Spanje ging in de 12 klepper bij 140 constant (en af en toe doorbrullen naar de 160) met 1 liter per 10 kilometer.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 12, 2007 20:42

Ook betwijfel ik dat een kleine motor meer verbruikt dan en grote motor bij 200 km/h.
Ik heb nog een testverslag/ vergelijking van 164 2.0TS vs. 164 3.0V6. Verbruik was in grafieken uitgezet => boven 160 km/u is de zespitter zuiniger!
De praktijk wijst dit bij mijn auto's althans ook uit. Autobahnblazen wasveel(!) zuiniger met de 75, dan met de 33. (okay, zijn twee verschillende auto's)
:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 12, 2007 21:47

Ik heb nog een testverslag/ vergelijking van 164 2.0TS vs. 164 3.0V6. Verbruik was in grafieken uitgezet => boven 160 km/u is de zespitter zuiniger!
De praktijk wijst dit bij mijn auto's althans ook uit. Autobahnblazen wasveel(!) zuiniger met de 75, dan met de 33. (okay, zijn twee verschillende auto's)
:wink:
Nou, dan heeft Alfa 33 toch een punt...... boven de 160 km/h. Bijzonder interessant.

Ik zou die grafieken heel graag willen zien. Misschien staan ze op de 164 register.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do dec 13, 2007 17:03

lees http://www.squadra-tuning.nl/NL/technie ... mogen.html dit maar is. Is erg interessant.

Heb zelf een keer met een 147JTD met verbruikscomputer op de snelweg getest, ik weet het ze zijn niet zo naukeurig, maar gaf wel een aardige indicatie. Het meest economisch reed die bij ongeveer 105 km/u op de teller constant en dus niet bij een lagere snelheid, ik kwam uit op iets van 5 l /100km. Laat dit nou net toevallig bij +-2000 tpm zijn in de 5e versnelling-->Maximale vullingsgraad -->koppel

Met andere woorden, "het nieuwe rijden" gedeelte waarin gezegd wordt zuinig rijden met 80 in de hoogste versnelling hoeft voor bepaalde motoren dus helemaal niet het zuinigste te zijn, een tandje lager gaan zitten voor de fuel economy kan dan noodzakelijk zijn. Maar goed "het nieuwe rijden" houdt meer in natuurlijk en is ontworpen voor grosso modo en niet voor de uitzonderingen. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 13, 2007 17:13

Doe de test maar met je 75 TS en 75 v6
-->200 constant met je 75 TS kost je meer benzine dan met je 75v6, auto hetzelfde dus luchtweerstand is ook gelijk. Verschil is alleen dat je de TS motor voor zeg maar 90-95% belast en de V6 maar voor 75-80% belast
Deze vergelijking klopt waarschijnlijk wel. Maar dat is iets anders dan wat je eerder stelde, dat een Lamborghini bij 240 km/h niet dramatisch veel meer zal verbruiken dan bij 120 km/h waag ik ernstig te betwijfelen, gesteld dat je beide snelheden in de hoogste versnelling rijdt. Vermogen heb je nodig om topsnelheid te halen, en de factor snelheid zit nou eenmaal kwadratisch in de luchtweerstandsberekening. Dat een 147JTD bij 105 km/h zuiniger is dan bij 80 km/h in dezelfde versnelling kan wel zo zijn, deze snelheden liggen ook veel minder extreem uit elkaar dan 120 en 240, en dan gaat de vullingsgraad relatief een grotere rol spelen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Roeltje 164

do dec 13, 2007 23:31

Roy respect, als ik het lees beginnen mijn ogen te tollen.... :wink:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 14, 2007 09:18

Roy respect, als ik het lees beginnen mijn ogen te tollen.... :wink:
Ik krijg weer zin om te rekenen. Misschien kom ik later met een koppel/vermogen/verbruik topic.

Ik ben er zo nieuwsgierig naar wat je kunt doen om een GTA of een andere V6 van Alfa zo zuinig mogelijk kunt laten rijden.
Al was het maar puur academisch en niet praktisch.

Maarja: Zoals Rowles al klaagt: "If I only had time, only time".

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”