ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Waar plaats je een open luchtfilter?

di dec 04, 2007 12:16

Op mijn 75 V6 wil ik een open luchtfilter (K&N want die heb ik nog liggen) plaatsen maar ik vraag mij af waar de beste plaats is?
Is het beter om er een buis voor te zetten zodat de lucht er beter in gedrukt wordt?
Ik zit zelf te denken aan de plek achter de voorbumper bij de mistlampen (die zijn er toch uit) maar wat voor risico loop je dan met b.v. water??

Wie weet het antwoord? :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Waar plaats je een open luchtfilter?

di dec 04, 2007 13:55

Wat echt de beste plek is kun je alleen uitvogelen met een dyno en een proefrit, met temperatuursondes die omgevingstemperatuur en inlaattemperatuur meten, maar dat is een beetje overdone.

Een lang inlaattraject is gunstig voor koppel bij lage toeren, een kort inlaattraject is gunstig voor vermogen bij hoge toeren.

Bij een 75 V6 is het allemaal zo spannend niet (lang leve die old school luchtweger), zorg vooral dat de warmte van de radiateur niet bij het filter komt en dan ben je al een heel eind. Zie het project van mijn America reeser hoe ik een open filter met primitief hitteschild heb gefabriekt. Als je het filter achter de bumper hangt (zou ik niet doen, winst is nihil) zou ik een waterafstotende sok om het filter doen, bij K&N heette dat een Drycharger. Dat is prima spatwaterdicht, maar je moet er geen doorwading mee doen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 04, 2007 18:47

Ik zou er een huis omheen fabrieken (hitteschild) waar je vervolgens met een aanzuigbuis frisse lucht van voren pakt. Hoe lager je de lucht pakt, hoe meer stof, water, elanden en asfalt-hitte je oppikt, dus ik zou kijken of ik hem redelijk hoog kwijt kan.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 04, 2007 23:15

zo hoog mogelijk plaatsen dus.... dat wordt weer een uitdaging.. :wink:
Ik had al bedacht om er een buis of en hitteschild om heen te plaatsen zodat er zoveel mogelijk koude lucht binnenkomt.....
ok thnx voor de antwoorden. Ik zal eens gaan kijken hoe ik dit varkentje ga wassen....
:lol: Gelukkig heb ik ook niet zo'n klein luchtfiltertje (t is zo'n kelk van 130mm doorsnede... pfffff)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 04, 2007 23:23

Wat op mijn reeser zit heeft geloof ik een flens van 150 of 178mm...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 04, 2007 23:33

da's ook lekker.... en waar haalt jouw reeser de lucht vandaan??? Heb jij zo'n adapter op je Lhm besteld of zelf gemaakt???? (ik zoek er nog 1 namelijk :wink: )

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 05, 2007 01:22

Ik had een hele mooie adapter, eh, geërfd, maar die is goed zelf te maken. Het is eigenlijk een ronde schijf met een opstaande flens. In de schijf zit dan een gat voor de opening van de luchtweger en natuurlijk 4 gaatjes voor de bouten waar dat ding mee vastgezet wordt.

Lucht komt overal vandaan zeg maar, er zitten zo veel kieren en naden in de neus van een auto dat je eigenlijk altijd wel lucht genoeg hebt. Ik heb dat standaard scoopje wat op de voorste balk zit laten zitten, en ik heb een dikke flexibele slang (denk: grote stofzuiger) achter de grille geplaatst en die richting filter geleid. Primitief, maar effectief.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 05, 2007 08:56

dat is ook een optie. Je hoort het nog wel . thnx.

Terug naar “Algemene Technische vragen”