R11i

ABS 75 "Fysieke locatie"

di dec 04, 2007 13:23

Goeiendag allemaal..

Ik ben op zoek naar de fysieke locatie van de computer + relais' van een abs systeem van de 75. Kan iemand mij simpel uitleggen waar deze ergens verstopt zitten?

dank u!

gr, Ralph.
Laatst gewijzigd door R11i op wo jan 30, 2008 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.

jef 75
Guru
Guru

RE: Fysieke locatie ABS 75

di dec 04, 2007 13:25

de computer heb ik achteraan links gevonden,geschroefd tegen die platte plaat waar electrische antenne zit,relais weet ik zo niet meer van buiten.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 04, 2007 13:52

Inderdaad, tegen de binnenkant van de kofferbak, links. Relais moet ik ook even over puzzelen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

R11i

di dec 04, 2007 14:58

Het relais zou ik graag vervangen, dus die moet ik even weten maar kan niet gevonden worden.. :?
Kan natuurlijk wel vanuit de computer gaan zoeken, maar als 1 van jullie zegt, hij zit daar! Dan is het natuurlijk wel makkelijk..

dank alvast!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 04, 2007 15:02

Vanavond ben ik thuis en kan ik even in de 3.5 gluren, die heeft ook ABS.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Montinl
Newbie
Newbie

di dec 04, 2007 22:46

Meerdere relais bevinden zich achter de zekeringkast. Deze hoor je ook klapperen zodra de ABS zijn werk doet.

Montinl
Newbie
Newbie

di dec 04, 2007 22:51

P.s. als je de relais zoekt vanwege het niet functioneren van de ABS dan zou ik eerst de zekering controleren die nabij de accu op het binnenscherm (3.0 ltr) zit geschroefd.

R11i

wo dec 05, 2007 13:32

Ja, dat klapperen heb ik nooit gehoord want ABS heeft tot op heden nooit gewerkt..
En trouwens het is een zwei liter! :wink:

Ik ga dit proberen door te communiceren naar het thuisfront.. zit zelf momenteel in het buitenland, maar de apk vervalvervaldatum begint in zicht te komen, vandaar..

Wat is trouwens de meest voorkomende reden dat het ABS systeem niet werkt? Ik had altijd wel een draaiende pomp, maar ABS grijpt niet in.
Laatst kapte mijn pomp er dus ook mee (van het een op het andere moment), contact aan en de pomp draait niet. Pomp zelf is goed (direct op accu aangesloten) Daarom gaat mijn vermoeden uit naar een relais of zekering idd.. tekeningen die ik heb zijn ook niet erg duidelijk, hoeveel relais' en hoeveel zekeringen je hebt en waar deze zitten?
MAAR, nu werken mijn achterremmen dus niet meer :? (deze werken op de pompdruk integenstelling tot de voorremmen)

bedankt!

R11i

Re: RE: Fysieke locatie ABS 75

wo dec 05, 2007 13:41

Meerdere relais bevinden zich achter de zekeringkast. Deze hoor je ook klapperen zodra de ABS zijn werk doet.
Dus niet in de zekeringkast zelf, maar erachter begrijp ik dit goed?? Zijn dit de relais' die je klepjes aansturen op je remcilinder?

Montinl
Newbie
Newbie

wo dec 05, 2007 19:15

Bij een TS zit de hoofdzekering op het binnenscherm ongeveer 10 cm achter de pluspool vd accu. Kapje openen en de zekering die er uit ziet als een metalen plaatje, wordt zichtbaar. Vaak in het midden gebroken door ouderdom/vibratie.
De stekkers op de ABS-pomp controleren.
Remolieniveau controleren want pomp kan/mag niet draaien als niveau te laag is.
Zodra op contact gezet wordt, zal waarschuwingslampje boven de asbak gaan branden; je hoort de ABS-pomp lopen; het waarschuwingslampje zal uitgaan zodra de remolie op druk is.
Als de pomp nog steeds niet functioneert dan:
Accupolen loskoppelen.
Zekeringkast naar voren verwijderen. Buiten de standaard bekabeling en relais bevinden zich hierachter 4 ABS-relais op een plaatje geschroefd en twee zekeringen van 30 Amp en een zekering van 7,5 Amp in de bekabeling. Als je dit niet vaker gezien hebt dan kun je misschien de specifieke ABS zaken wat moeilijker onderscheiden.
Zekeringen in bekabeling zoeken en controleren.
Indien nodig de stekker van een relais trekken, eventueel reinigen, inspuiten met contactspray en terugplaatsen, enz met de andere relais. Het zwarte relais stuurt de ABS-pomp. De andere 3 relais zijn hetzelfde en kun je eventueel wisselen met eenzelfde relais van de zekeringkast (nrs controleren!!).
Alles weer terugplaatsen en aansluiten.

Informatie over ABS kun je vinden op 75 register - manuals http://www.alfa75.info/id411.htm

Doe eerst maar eens het bovenstaande, werkt de ABS dan nog niet dan horen wij dat wel.

Succes, Wil.

R11i

do dec 06, 2007 01:44

Kijk, dit zijn zaken waar ik naar op zoek was,

reuze bedankt!!

PS; nog 1 laatste vraag. Hoe ontluchten jullie de ABS. Specifiek met een pluserende ontluchter of ook handmatig voor elkaar gekregen, schijnt nogal een hot item te zijn namelijk. Of heeft men daar een truukje voor?

gr..

Terug naar “Algemene Technische vragen”