alfa 33 niels

RE: En toen was het stil onder de moterkap

ma dec 03, 2007 13:56

hallo nu snap ik er helemaal niks meer van ik heb vandaag mijn bougies terug gezet een auto met lopende motor startkabels erop even laten draaien en toen geprobeerd motor te starten ging niet helemaal vlekkenloos maar na een paar keer liep mn blokje weer mn blok loopt niet helemaal zuiver maar ging steeds beter lopen

kraakt niet, tikt niet, piept niet, bonkt niet loopt bijna zoals normaal wat is dit of wat kan dit geweest zijn

stekker dynamo zit goed vast

ik snap dr niks van

groeten niels

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma dec 03, 2007 14:30

Zou toch eens beginnen met een andere accu en evt andere dynamo..
Shut up and ride!

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 03, 2007 15:01

Olie aftappen en kijken hoe die eruit ziet?

En idd nieuwe accu/dynamo proberen, geeft de dynamo voldoende stroom af? Is er geen lekstroom?

Ik heb een paar jaar geleden een Volvo gekocht voor 75 euro omdat die compleet dood was, was geen leven meer in te krijgen, zelfs niet met startkabels, er zat een nieuwe accu in. Wat bleek; alleen de dynamo was kapot, maar omdat bij een Volvo de verlichting altijd aan blijft en starten veel stroom kost, was de accu helemaal leeg, tot op het gaatje. Dus na 25 euro voor een sloop dynamo en de accu aan de oplader voor een nachtje, had ik een auto met 7 maanden Apk voor nog geen 200 euro (we moesten een trailer huren). Ohja, de lokale Volvo-DEALER kon het probleem niet vinden :shock: (koste mn vader en mij ongeveer 25min :lol: )

Moraal: neem geen overhaaste beslissingen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

alfa147man
Full Member
Full Member

ma dec 03, 2007 16:11

Goed nieuws dus, nu je motor terug draait.
Als ie draait meet dan eens de spanning over de batterij. Als de alternator bijlaadt moet de spanning op de kleppen meer dan 13,5Volt zijn. heb je deze spanning, dan zit je goed.

Mijn 75 is ooit eens beginnen sputteren omdat ik aan de zekeringendoos had gewerkt. Wat was die aan het bokken zeg! Alle contacten schoon gemaakt en alles terug netje op zi'n plaats gezet en hij deed weer normaal.
Het kan dus zeker geen kwaad om op een vrije dag alle contacten eens proper te maken.
Als koelwater en olie er nog normaal uitzien en hij draait rustig zou ik denken dat ie mechanisch geen schade heeft opgelopen.
hou ons op de hoogte
succes
** 147TS, 75TS **

alfa 33 niels

ma dec 03, 2007 21:58

hallo ik heb vanavond tussen de regenbuien door nog wat getest en gemeten

ik heb de moter ongeveer 10min laten draaien de temperatuur word niet te hoog blijft netjes rond de 70/80 graden
ik kan de auto inmiddels zonder startkabels al starten
als de moter loopt heb k de stroom gemeten op de accu en deze zit op 14.1 volt (dus de dynamo laadt bij)
olie niveau is goed en de kleur van de olie aan de peilstok is normaal (kan ook haast niet anders olie heb ik +/- 10.000km geleden vervangen gelijk met distributieriem etc

ik durf nog niet met de auto te gaan rijden want ik ben veel te bang dat ik iets over het hoofd zie en dat mn blok straks helemaal in puin ligt

groeten niels

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 03, 2007 22:12

heb je een nieuwe accu geplaatst?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

alfa 33 niels

ma dec 03, 2007 22:18

nee ik heb de moter even laten lopen en toen kon ik mn auto al starten zonder startkabels
en ik heb ook de accu gemeten toen demoter stil stond 12.3 volt en 41.4ampere

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 03, 2007 22:37

Dan lijkt een los contact het meest voor de hand liggend. Of misschien de startmotor zelf?

Dat verklaart alleen niet waarom de auto ermee stopte :roll:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: En toen was het stil onder de moterkap

ma dec 03, 2007 22:53

nee ik heb de moter even laten lopen en toen kon ik mn auto al starten zonder startkabels
en ik heb ook de accu gemeten toen demoter stil stond 12.3 volt en 41.4ampere
je accu is niet goed, 12.3 volt is te weinig.... Hij moet rond de 12.85 volt zijn.... en 41 amp. vind ik ook niet echt veel....
Plaats eens een goede accu, b.v. eentje die je ergens kan lenen, kijk dan eens hoe de 33 het vol houdt....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

ericj
Full Member
Full Member

ma dec 03, 2007 22:55

Check de massakabel van het blok naar het chassis eens.

---
Eric

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 04, 2007 00:17

Contactblokje? :!: Dat ding aan je contactslot, waar drie electr. draden uitkomen. Nu ineens begint mij iets te dagen.............
Kan bij een 33 ook oorkomen natuurlijk. Nood/testoplossing: contactdraden doorverbinden, moet je wel weer loshalen om de motor af te kunnen zetten dan. Beter nog: proeflampje tussen voeding en contactuitgang. Dit lampje brand dan dus bij contact uit. Bij contact aan gaat ie weer uit. Echter, slaat de motor af door een slecht contactblokje, gaat je lampje branden => bingo!

Stel dat dit het is, dan vindt ik het vreemd, dat de auto afgesleept is. Maar het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn. :wink:

Hoe dan ook, dit kun je straffeloos proberen hoor.

Aan de andere kant kan een slechte massaverbinding ook soortgelijke problemen geven, denk ik. Maar ook dan vind ik de afsleepactie vreemd. :?

Jij hebt nu weer genoeg om te controlern. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

di dec 04, 2007 00:57

lama
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo dec 05, 2007 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Huib
Guru
Guru

di dec 04, 2007 10:02

Zou toch eens beginnen met een andere accu en evt andere dynamo..
ben ik het niet mee eens, ik zou beginnen met meten om een conclusie te kunnen trekken en daarna wat vervangen.

Ik ken iemand met een 164 die zowel de accu als de dynamo had vervangen waarna het probleem in een massakabel van 3 euro bleek te zitten...

mbt het probleem van Niels sluit ik me bij Alessandro aan, ik zou kijken naar de stekker achter het contactslot.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di dec 04, 2007 10:22

ED: afslepen na 8 dagen??? De anwb heeft een gemiddelde aanrijtijd van 30 minuten... Je kan geen afslepen krijgen, dat beoordelen wij zelf, niet de klant! Dus er is een wegenwacht bij geweest??
Vreemd verhaal.... :?[/quote]

Zal je t hele verhaal vertellen, , was op weg om 2 motoren weg te brengen met een Berlingo, was bij Nijmegen en kreeg een lekke band, heb alleen ANWB voor buitenland, maar heb toch maar gebeld,lid worden kostte als ik t me goed herinner 140 euro,(was geen probleem want ik verdien zat op motoren :lol: ) Heb degene aan de telefoon probleem uitgelegd, lekke band hand wel een reserveband maar geen wiel.Wilde dus best 140 euro betalen als ik maar verder kon, ik heb dus gevraagd of ze de band op de velg konden leggen,konden ze me na 12 min nog geen antwoord op geven.. Er kon wel iemand langs komen(binnen korte tijd)maar er kon me niet gegarandeerd wiorden dat de band erop gelegd kon worden ( was overigens zondag) Afslepen zou pas na 8 dagen gebeuren omdat ik geen lid was.(idd vreemd) Overigens heb ik verder in t buitenland alleen positieve ervaringen met ANWB.
Ed

alfa 33 niels

di dec 04, 2007 17:17

hallo mede forumers ik zat zelf te denken aan een bobine die niet helemaal lekker kan dit ??

maar warom zou mn auto ineens uitvallen het dan vervolgens een dag bijna niet aan de praat kan krijgen en vervolgens in een keer weer loopt ????

waar zit eigenlijk de bobine bij een 33 en hoeveel stroom zou deze moeten leveren
maar kan ik er 100% vanuit gaan dat het niet aan mn blok ligt of bestaat die mogelijkheid er nog steeds

groeten niels

Terug naar “Algemene Technische vragen”