Ik heb ze al 2x vervangen, met kopervet gesmeerd, ook al met ate vet inelkaar gezet dat gaat allemaal een tijd goed maar uiteindelijk beginnen ze weer te kraken
Thanksgeleend van het 156 forum, mischien heb je er wat aan:
Meestal zijn de bouten van de bovenste draagarmen te vast aangedraaid. Wanneer je de fusé losmaakt van de bovenste draagarm met de verticale arm en je beweegt de bovenste draagarm op en neer, dan moet de bout meedraaien! m.a.w. niet té vast aangedraaid zijn. In het laatste geval gaat het hele zaakje wringen en levert het gekraak op!
Vet ertussen en klaar is kees.

Bedankt voor je verhaal.Klop niet dat verhaal van de bout die te vast zit. Tenminste als men de lange M10 bout bedoeld. De bout sluit de stalen bussen die in het alu armpje zitten axiaal op. Als de bout meedraaid met het bewegen vd arm draaid de bout dus in het alu gietstuk dat boven op de veerpoot zit. Vervolgens slijten die gaten en ook de vlakken waar de bussen tegen aan liggen. De bout moet wel degelijk vast zitten. (aanhaalmoment 50 Nm volgens Alfa). Feit is dat de armpjes vaak kraken bij droog weer. Bij regen komt er water in de rubber bussen en "smeert" deze bussen waardoor het gekraak weg is. Als de bussen geen speling hebben kun je de armen er onderuit halen en de bussen eruit persen en voorzien van vet. Neem vet dat goed waterbestendig is. Als de bussen al speling hebben vernieuw dan de arm en haal de bussen eruit om ze te "vetten". Sommige nieuwe armen zijn "per ongeluk" droog inelkaar gezet in de fabriek. De bussen zijn geen silent blocks zoals bij de onderste draagarmen, maar echte scharnierbussen die een behoorlijke beweging maken bij in- en uitveren. De constructie is vragen om problemen, de armen zitten direct in de "baan" van de voorwielen en krijgen water/zand/vuil/pekel te verwerken. Inspuiten met bv. WD 40 oid werkt tijdelijk, het gekraak komt snel weer terug.
Groeten, Arie





