Andretti Molletti

RE: Aansturing injectie

vr nov 30, 2007 13:29

En let dus absoluut op het openings"knikje" in het scoopbeeld!!

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Aansturing injectie

vr nov 30, 2007 15:52

Zal ik doen , als het even kan probeer ik er foto's van te maken :D
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Aansturing injectie

za dec 01, 2007 11:02

Hoi,

Bedankt voor alle adviezen.
Inmiddels zijn we gisteravond een heel eind verder gekomen!

De volgende testen waren uitgevoerd en hadden geen uitsluitsel gegeven:
- bougies uitgeruild -> geen verschil -> ligt niet aan bougies [-(
- injectoren alle 4 uitgeruild (incl drukregelaar) tegen een werkende set -> geen verschil -> ligt niet aan de injectoren :x
- gemeten of geen elektrische onderbreking in aansturing -> alle stekkertjes staan parallel en geen onderbreking -> als 1 injector het doet zouden ze het allemaal moeten doen :evil:
- timing ontsteking en distrubutie 3x gecontroleerd -> zou goed moeten staan :twisted:

Gisteravond aanvullende checks gedaan:
- alle 4 bougies er uit -> bougie nr. 3 is nat -> vreemd :-k
- alle 4 bougies aan de doppen op het blok en gestart -> netjes allemaal vonk, regelmatig t.o.v. elkaar -> computer en ontsteking is ok :)
- compressie gemeten -> op cilinder nr. 3 HELEMAAL GEEN compressie (nul, nada, noppes) :schrik: -> Oorzaak gevonden, maar waardoor?

Allerhande gedachten van het blok weer loshalen kwamen in ons op... zucht....
:idea: Ineens had ik het idee 'wat als het klepspelingsplaatje niet goed zit, of er zitten er 2 tussen, dan blijft een klep open staan'. Zo gezegd, zo gedaan.
Klepspeling gemeten bij cil. 3 en ja hoor -> GEEN klepspeling !!! Niet op inlaat en niet op uitlaat. :?: :!:
Nokkenassen verwijderd, en alle plaatjes bekeken en nagemeten.
Conclusie: plaatje inlaat en uitlaat zaten omgewisseld (uitlaat had plaatjes rond 2,4mm en inlaat rond 2,1mm). EN OP DE UITLAAT ZAT HET PLAATJE OOK NOG EENS SCHEEF OP DE KLEPSTEEL ](*,) , dus de klep bleef open staan =D> . Het was al laat dus we hebben niet gestart maar de verwachting is dat het blok het nu weer doet :driving: . Verklaart misschien achteraf ook waarom de uitlaat zo veel herrie maakte, waarschijnlijk niet lek maar steeds een dosis onverbrande benzine die ploft in het spruitstuk wat je hoort.

Conclusie: Check altijd ook zaken die je aanneemt goed te zitten en voordat je gaat starten ALLES nog een keer.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Andretti Molletti

RE: Aansturing injectie

za dec 01, 2007 11:13

Goed dat jullie het gevonden hebben!! :thumbs:

Das dus de pest als je er niet bij bent...

Spuitbus remmenreiniger had dit heel snel aan het licht gebracht.....
Zo'n diagnose (een cilinder loopt niet mee, compressieverlies) stel je in de praktijk in 5 minuten. :wink:

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Aansturing injectie

za dec 01, 2007 14:39

Zo zie je maar dat het niet altijd een elektrisch/elektronisch probleem is. Mooi werk!

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: Aansturing injectie

za dec 01, 2007 16:59

Spuitbus remmenreiniger had dit heel snel aan het licht gebracht.....
Zo'n diagnose (een cilinder loopt niet mee, compressieverlies) stel je in de praktijk in 5 minuten. :wink:
Hoe bedoel je dat dan? Wij hebben het met een compressiemeter gedaan.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Aansturing injectie

za dec 01, 2007 21:07

Tja inderdaad en dat allemaal rond middennacht :lol: . Mijn buren verklaren mij voor gek 8), Arjan had hem 's nachts nog graag even gestart en warm laten rijden zodat we de kop konden aan halen :lol: . Dat ga ik morgen doen nadat de gereinigde injectoren geplaatst zijn en een kleine koellekkage is verholpen. En daarna kan ik eindelijk gaan genieten tot 3000 toeren :driving: .

Groeten Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Terug naar “Algemene Technische vragen”