Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

drukregelaar carb motor

wo nov 28, 2007 15:17

Heela peoples,

kreeg net een vreemd verhaal te horen.
De drukregelaar (ingebouwd in het brandstof filterhuis) bij de oude nords zou overbodig zijn :shock:
Een goede pomp zou voldoende zijn om een nord goed te laten lopen....

Mijn boeren verstand zegt dat dat ding juist voor een constante druk zorgt en de toerental afhankelijkheid van de pomp eruit haalt.

Saluti,
M
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

bralfa
Guru
Guru

RE: drukregelaar carb motor

wo nov 28, 2007 15:20

Regelaar is zeker nodig maurizio.
Zonder regelaar zullen de carbs overstromen....
Shut up and ride!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 15:22

het schijnt dat hij niet nodig is wanneer je pomp toevallig de goede druk levert. Ik heb hem er gewoon in overigens..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 21:10

Normaliter is een drukregelaar niet nodig, ware het niet dat de pompen van Alfa behoorlijk wat druk kunnen leveren. Alfa heeft gekozen ivm de hoog vermogens motoren voor een te hoge opbrengst van de pomp om zo geen problemen bij het accelereren te krijgen. Het teveel aan druk wordt dan weg geregeld door de drukregelaar. Uitgaande druk is dacht ik iets van 0,2 bar overdruk, dus als je pomp dat leverd is een drukregelaar niet nodig. De ervaring leert wel dat een Alfa znder drukregelaar heel snel overlopende vlotterkamers kent omdat de druk domweg de naalden opendrukt.
Maar er zijn miljoenen autos met carbs die geen drukregelaar hebben, dus...

Wat Vv zegt zou zomaar kunnen kloppen, er zal best een verschil tussen de pomp ve 1300 enkele carb en een 2000 dopio carburatori zijn!

bralfa
Guru
Guru

wo nov 28, 2007 21:57

Tja moeilijke keuze hoor...

Die filterpot/reduceer zit standaard in je auto. Nieuw filtertje ergens tussen de 5 - 10 euro???
Gewoon bypassen joh leuk als je carbs lekker overlopen waardoor je een mooie motorbrand kunt krijgen....(is overigens nog nóóit gebeurd :roll: )

Ik wist t wel 8)
Shut up and ride!

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 28, 2007 22:46

Hmm, mijn 75 carbs heeft (origineel) ook geen drukregelaar en geen brandstoffilter.
Nooit problemen mee gehad trouwens. Ik heb het wel altijd een beetje vreemd gevonden (vooral het ontbreken van een filter).
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 29, 2007 19:26

:? Twee weken geleden de brandstofdruk gemeten. Ik heb een aantal metingen gedaan en kom steeds op 0.44 bar uit. Ik heb daar verder geen problemen mee maar ik kon de druk via de drukregelaar ook niet terugstellen. Tussentijds uiteraard de meter verwijderd om druk af te kunnen laten, maar de instelling gaf geen significante ( mooi woord he... 8) ) wijziging te zien, nee zelfs geen enkele wijziging terwijl het membaam, de stelschroeb en het veertje wel degelijk gangbaar zijn.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Frits
Guru
Guru

do nov 29, 2007 19:33

Carbs hebben toch hun eigen benzine ´reservoir´ dat wordt bijgevuld dmv van een vlotter mechanisme.....?
De druk is dus niet van belang, zolang er maar voldoende benzine bijkomt bij volgas!

Nu heb ik een retourleiding in de 33, ik weet niet hoe het bij een Nord blok zit....
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Maurizio
Guru
Guru

Re: RE: drukregelaar carb motor

do nov 29, 2007 20:27

:? Twee weken geleden de brandstofdruk gemeten. Ik heb een aantal metingen gedaan en kom steeds op 0.44 bar uit. Ik heb daar verder geen problemen mee maar ik kon de druk via de drukregelaar ook niet terugstellen. Tussentijds uiteraard de meter verwijderd om druk af te kunnen laten, maar de instelling gaf geen significante ( mooi woord he... 8) ) wijziging te zien, nee zelfs geen enkele wijziging terwijl het membaam, de stelschroeb en het veertje wel degelijk gangbaar zijn.
In de naam van de wetenschap: Terug onder de kap jij en meten zonder druk regelaar :lol:
Nee, ik heb zelf geen geschikte drukmeter

@frits, een nord heeft geen retourleiding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 29, 2007 20:37

Carbs hebben toch hun eigen benzine ´reservoir´ dat wordt bijgevuld dmv van een vlotter mechanisme.....?
De druk is dus niet van belang, zolang er maar voldoende benzine bijkomt bij volgas!

Nu heb ik een retourleiding in de 33, ik weet niet hoe het bij een Nord blok zit....
bij teveel druk stroomt het over....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Dominic
Guru
Guru

do nov 29, 2007 21:08

Er is een elektrische pomp te koop die zelf de druk regelt. heb je ook geen retourleiding nodig.maar een filter is wel verstandig.
alublokjes en zand gaan niet zo goed samen. :(
een elektrisch pompje zorgt ook wel weer voor comfortabele start eigenschappen en als je heeeeeeel hard door de bocht gaat ook voor voldoende druk

Frits
Guru
Guru

do nov 29, 2007 22:45

Dus de vlotter zou dan niet goed afsluiten? Is gewoon een soort van ´wc´ regeling. Moet dan wel veel druk opstaan wil deze blijven ´lekken´
en als je heeeeeeel hard door de bocht gaat ook voor voldoende druk
Kun je dit uitleggen? Ik zie het verband niet...
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Andretti Molletti

vr nov 30, 2007 00:08

Neem een buis van 3 meter en stop hem vol met water... de voorkant wijst in de richting van je voorkant-auto en je sluit een drukmetertje op het achterste uiteinde aan...
Dan neem je een benzine Alfa, ik herhaal BENZINE!! en accelereert zo snel mogelijk naar de 100km/u.
Wat denk je dat je drukmeter doet?
Juist en je pomp moet daar tegenin zuigen... of een elektrische pomp achterin er tegenaan pompen..
Don't under estimate de power of benzina Alfa's... I repeat Benzina!!

;)

Waarom makkelijk als het moeilijk kan?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr nov 30, 2007 10:15

Dus de vlotter zou dan niet goed afsluiten? Is gewoon een soort van ´wc´ regeling. Moet dan wel veel druk opstaan wil deze blijven ´lekken´
zo heel veel druk is daar niet voor nodig...hij gaat echt lekken...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

vr nov 30, 2007 13:28

Paar tiende overdruk en hij lekt al!

Terug naar “Algemene Technische vragen”