Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

123 ignition

di nov 20, 2007 22:55

Iemand ervaring hiermee ?
Ik wil van mijn contactpunten ontsteking af op de 2.0 Giulia, stroomverdeler heeft wat speling op de as,
transistor is ook overleden denk ik, het wordt tijd voor iets anders
trasforma il meglio in massimo

Speeder

Re: 123 ignition

di nov 20, 2007 23:15

Iemand ervaring hiermee ?
Ik wil van mijn contactpunten ontsteking af op de 2.0 Giulia, stroomverdeler heeft wat speling op de as,
transistor is ook overleden denk ik, het wordt tijd voor iets anders
Ik heb er veel goede verhalen over gehoort. Kennis van me heeft het op zijn Snoek / Eend zitten, op Alfa's heb ik het zelf nog niet geprobeerd...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 09:04

voor Fiat 500`s zijn ze er ook, en worden als DE upgrade beschouwd door de specialisten die ik gesproken heb (terwijl er ook andere mogelijkheden voor zijn). Dus het bedrijf erachter zit wel goed heb ik de indruk, en het doet dus ook wat beweert wordt. Overigens levert EB spares UK oa ze ook, en die weten ook wel waar ze mee bezig zijn..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 14:24

van een 75 is goedkoper :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 14:41

als je die nog kan vinden. en dan heb je wel een gebruikte, en is het maar de vraag hoe de slijtage van de as mn is. En zou je wil je het optimaal hebben wellicht een revisie van de verdeler moeten meebegroten...

daarnaast is het natuurlijk appels met peren vergelijken, namelijk gebruikt en nieuw . Als je naar nieuwe kijkt is de 123 denk ik de meest voor de hand liggende keuze.

En gebruikt zijn er natuurlijk nog meer opties, oa ombouw van een goede Bosch verdeler met pertronix of luminition.
zit je er qua kosten denk ik tussen in. (maar wel meer werk, en voor diegene die zelf niet handig is of geen tijd heeft per saldo denk ik zelfs duurder als je garage uren meerekent.
daarnaast is van de 123 de vervroegingscurve makkelijk instelbaar...voor als je een opgepept blokje hebt leuk extra.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 14:54

Hallo,
Ik heb een week of drie geleden zo'n ontsteking aangeschaft voor mijn Berlina, en ben er zéér tevreden over, echt perfect!! Mijn Berlina hield altijd een héél klein beetje in rond de 3000 toeren, en heb dit er nooit uit kunnen krijgen, nu is dit inhouden helemaal weg! Er zitten behalve een vaste rotoras geen bewegende onderdelen meer in die kunnen slijten en speling veroorzaken
vergeleken met een puntenontsteking een wereld van verschil. En het grote voordeel is er zitten ongeveer 10 of 12 verschillendevervroegingscurves in geprogrammeerd ook voor wat getunde motoren. de ontsteking is dus af te stellen op JOUW motor.
Het is even een uitgave maar voor mij was het het geld meer dan waard.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 20:32

heb er sinds vandaag eentje van een 75 op, en ondanks het korte ritje ben ik er al meer dan tevreden over, en dat voor 1/3 van de prijs van een 123 :wink: ..........

Roy bedankt :wink:

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 20:57

Geen dank :wink:

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 22:09

Prijs is voor mij eigenlijk nooit doorslaggevend of ik iets aanschaf of niet, de kwaliteit en of de mogelijkheden zijn dat wel,
ik rijd deze auto's omdat ik dit leuker vind, iig dank je voor de tips wbt de goekopere oplossingen
Ik heb ook nog een een nieuw Bosch setje op de plank liggen, maar informeer specifiek naar die 123 om de redenen zolas aangegeven door
o.a. Berlina addicted, het heeft wat meer mogelijkheden, tot nu de reacties positief dus
Had ook al op het 123 forum gekeken, daar komen alleen de problemen aan bod, logisch maar geeft geen goed beeld
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 22:25

Prijs is voor mij eigenlijk nooit doorslaggevend of ik iets aanschaf of niet, de kwaliteit en of de mogelijkheden zijn dat wel,
ik rijd deze auto's omdat ik dit leuker vind, iig dank je voor de tips wbt de goekopere oplossingen
Ik heb ook nog een een nieuw Bosch setje op de plank liggen, maar informeer specifiek naar die 123 om de redenen zolas aangegeven door
o.a. Berlina addicted, het heeft wat meer mogelijkheden, tot nu de reacties positief dus
Had ook al op het 123 forum gekeken, daar komen alleen de problemen aan bod, logisch maar geeft geen goed beeld
als ik voor 1/3 van de prijs dezelfde of mischien wel betere kwaliteit kan krijgen dan is de keuze snel gemaakt :wink: of is de 123 ignition gewoon een omgebouwde Bosch?

ik vraag me serieus af of al die verschillende vervroegingscurves wel echte mogelijkheden zijn, ook gezien de commentaren in dit topic:

http://www.alfaspeed.nl/forum/viewtopic ... c&start=15

maar als je ervoor kiest horen we graag jouw ervaringen :wink:

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 22:38

Dat is dan ook de reden van mijn vraag
trasforma il meglio in massimo

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 22:57

als je een petronix of luminition setje koopt heb je nog steeds te maken met je centrifugaal gewichtjes en eventuele speling in het ontstekingssysteem. het vervangt alleen de contactpuntjes.
Dan mag je wel goedkoper uit zijn maar je houd dan je afwijking door de slijtage gewichtjes en veertjes en eventuele speling op je rotoras . Met het 123 ignition systeem ben je daarvan voor eeuwig verlost en het is instelbaar!! Ik kan en wil niet in andermans portemonnee kijken maar ik wilde dat ik dit veel eerder gekocht had. Voor mij is dit absoluut de aankoop van het jaar geweest.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 123 ignition

wo nov 21, 2007 23:04

als je een petronix of luminition setje koopt heb je nog steeds te maken met je centrifugaal gewichtjes en eventuele speling in het ontstekingssysteem. het vervangt alleen de contactpuntjes.
Dan mag je wel goedkoper uit zijn maar je houd dan je afwijking door de slijtage gewichtjes en veertjes en eventuele speling op je rotoras . Met het 123 ignition systeem ben je daarvan voor eeuwig verlost en het is instelbaar!! Ik kan en wil niet in andermans portemonnee kijken maar ik wilde dat ik dit veel eerder gekocht had. Voor mij is dit absoluut de aankoop van het jaar geweest.

Mvg. Richard www.berlina.nl
een orginele 75-carb ontsteking (electronisch) behoeft niet te worden omgebouwd met pertronics of luminition
:wink:

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: 123 ignition

do nov 22, 2007 10:38

als je een petronix of luminition setje koopt heb je nog steeds te maken met je centrifugaal gewichtjes en eventuele speling in het ontstekingssysteem. het vervangt alleen de contactpuntjes.
Dan mag je wel goedkoper uit zijn maar je houd dan je afwijking door de slijtage gewichtjes en veertjes en eventuele speling op je rotoras . Met het 123 ignition systeem ben je daarvan voor eeuwig verlost en het is instelbaar!! Ik kan en wil niet in andermans portemonnee kijken maar ik wilde dat ik dit veel eerder gekocht had. Voor mij is dit absoluut de aankoop van het jaar geweest.

Mvg. Richard www.berlina.nl
een orginele 75-carb ontsteking (electronisch) behoeft niet te worden omgebouwd met pertronics of luminition
:wink:
Klopt helemaal, maar de vervroeging werkt nog steeds met veertjes en gewichtjes :wink: Maar ik geef toe het is idd. een goedkopere oplossing.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: 123 ignition

do nov 22, 2007 11:42

Ik ben in ieder geval al om... het is hobby, het mag wat kosten... althans, dat is mijn principe.

Heb op m'n Giulia ook een elektronische van een 75 zitten, kocht ik ooit voor 100 Euro. Toen ik de Juul een paar maanden terug af liet stellen werd me verteld dat de ontsteking niet helemaal 100% meer was en z'n max vervroeging niet meer haalt. Heb er geen verstand van maar zal wel slijtage zijn.... weggegooid geld dus eigenlijk. Dan maar liever wat meer betalen voor een nieuw systeem.

Terug naar “Algemene Technische vragen”