Speeder

Re: RE: dubbele ventilator 33?

wo mei 09, 2007 21:05

Ik heb ook wel eens gelezen dan een grote fan meer m3 verplaatst dan twee kleine, bewijs ontbreekt me daar echter. Als dat waar zou zijn, kan je dus beter 1 grotere fan monteren dan een tweede ernaast die idd sowieso niet past.

Toen ik mijn 'klusproject' 33 net had stond ik in de zengende hitte in de file na een flink stuk trappen en hield mijn bella het hoofd koel. Terwijl er toch best wat grut langs de weg stond thee te zetten....

Steven
Precies zoals ik ook al zie. Het koelsysteem van een 33 is echt niet zo dramatisch hoor ;)

Maxtor
Guru
Guru

RE: dubbele ventilator 33?

do mei 10, 2007 08:41

Ook al heb je alles vervangen, toch ben ik nog steeds niet gerust op het koelvermogen. Ook ik heb bij mijn SW alles vervangen (alleen de waterpomp niet, die komt volgend jaar als ik de riemen weer mag doen) en die blijft ook keurig op temperatuur, maar toch vind ik dat die toch wel erg vaak zn fan aan gooit. Heb hem nog niet echt met heel heet weer in de file gehad (wel keertje in de file in een tunnel in hartje Brussel) maar dan ben ik toch benieuwd of ie die temperatuur ook echt netjes kan houden.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Speeder

do mei 10, 2007 21:37

Ook al heb je alles vervangen, toch ben ik nog steeds niet gerust op het koelvermogen. Ook ik heb bij mijn SW alles vervangen (alleen de waterpomp niet, die komt volgend jaar als ik de riemen weer mag doen) en die blijft ook keurig op temperatuur, maar toch vind ik dat die toch wel erg vaak zn fan aan gooit. Heb hem nog niet echt met heel heet weer in de file gehad (wel keertje in de file in een tunnel in hartje Brussel) maar dan ben ik toch benieuwd of ie die temperatuur ook echt netjes kan houden.
Ik weet niet hoe dat bij bijvoorbeeld een 16V zit, ik heb zelf een 1.4IE 8V. Wellicht dat daartussen natuurlijk verschil in warmteafgifte bestaat. Uit ervaring kan ik je zeggen dat mijn motor bij heftige omstandigheden nooit boven de 90 graden is geweest. Onder normale omstandigheden staat hij precies in het midden, 70graden...

Peter-F
Member
Member

di nov 13, 2007 21:17

Ik ben van plan om dit weekend mijn thermostaat te vervangen.

Is het nu ook slim om de radiateur te reinigen?
En hoe doe ik dat? Remmenreiniger, Dasty, gewoon een sopje?
Natuurlijk even uitblazen met perslucht om het af te ronden.
GT 1300 Junior, 1969

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 14, 2007 10:15

Alle alfa boxers lopen met wat hogere thermostaattemperaturen dan de meeste auto's. Dwz dat de themostaat wat later opengaat en dus de meter op het dashboard (gemiddeld) wat hogere waarden aangeeft (tussen de 80 en 90 graden meestal). Hiervoor is gekozen bij de constructie (waarom? geen idee).
Doordat de temperatuur hoger lijkt ontstaat volgens mij de indruk dat een Alfa boxer thermisch minder gezond is. Dit is juist niet zo. Door de korte slag van de motoren, de in verhouding grote olievoorraad (koelt ook) en de korte koppakkingen (zijn immers 2 twee cylinder pakkingen) is een Alfa boxer juist erg thermisch stabiel.
Enige zwakker puntje is de lagering van de waterpomp die wel eens wil verslijten (daarom altijd checken als je de distributieriemen verwisseld).

Als je zorgt dat het koelsysteem in goede staat is (geen verstopte radiateur, waterpomp goed, koelvloeistof erin ipv water, thermoschakelaar van de vin werkt) is een 33 een probleemloze trekauto met het originele koelsysteem.

Just my 5 cents.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Peter-F
Member
Member

wo nov 14, 2007 20:55

Het viel mij juist op dat als ik de auto wat langer stationair liet draaien, dat de koelvin vrij snel aansloeg. (watertemp 90 graden)
De temperatuur waarbij hij aansloeg lijkt me normaal, in de vraagbaak staat 88-92 graden. Dit betekent volgens mij bij 92 graden aan en bij 88 graden weer uit.
Alleen de tijd die de koelvin nodig heeft om het water in de radiateur te koelen vond ik nogal lang (2 á 3 min). Zeker gezien de buitentemperatuur van ongeveer 10 graden.

Op zich werkt dus alles prima, maar: óf de koelvin verplaatst te weinig lucht óf de radiateur is vuil.

Hoe lang duurt het bij jullie voordat de vin weer uitgaat?
GT 1300 Junior, 1969

Frits
Guru
Guru

wo nov 14, 2007 21:52

Lijken me geen gekke waarden, bij mij slaat de ventilator ook iets boven de 90 aan en weer af als deze iets onder de 90 staat (soms zelfs iets erboven).

Dat het bij stationair draaien wat langer duurt, zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat de waterpomp ook langzamer draait, dus het warme water komt gewoon langzamer in de radiator. Voordat al het water afgekoeld is (door de radiator gelopen heeft) duurt het wel even.

Bij rijden koelt de radiator beter (rijwind) en zal het water ook sneller rondgepompt worden.

Grtz
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 14, 2007 22:31

Met wat aanpassingen gaat een tweede fan wel passen .

dwz De bevestiging van de fan natuurlijk maken.
en de dynamo verplaatsen mbv een andere steun en langere snaar.
eventueel naar een plattere fan zoeken van een ander merk.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

_Pieter_
Guru
Guru

do nov 15, 2007 13:46

Met wat aanpassingen gaat een tweede fan wel passen .

dwz De bevestiging van de fan natuurlijk maken.
en de dynamo verplaatsen mbv een andere steun en langere snaar.
eventueel naar een plattere fan zoeken van een ander merk.

grt rogeralfa :driving:
My 5 cents: Een 2e fan is niet nodig, gewoon zorgen dat alles in goede staat is.
Let wel: Dit zijn italiaanse auto's, gemaakt op 30+ graden, in een land waar ook heuvels en bergpassen zijn.
Reken maar dat in het geboorteland onze geliefde autootjes echt niet om de haverklap ploffen.
Dus als je fan amper nog uit gaat als je stil staat in de file, ga dan geen fan bijplaatsen maar koop dan een nieuwe radiator en check je waterpomp. Een verschil van dag en nacht.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Frits
Guru
Guru

za nov 17, 2007 13:55

Lijken me geen gekke waarden, bij mij slaat de ventilator ook iets boven de 90 aan en weer af als deze iets onder de 90 staat (soms zelfs iets erboven).
Dus niet...even een vergissing, bij de 33 1.3S is het 80 graden.... en dan staat het metertje rechtop, dus is het goed!

Dus geen 90 graden, maar iets meer dan 80, fan aan en terug naar ongeveer 80.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 19, 2007 11:25

Mijn sportieve bergpas ervaring op de Zwitserse-Italiaanse grens op een warme dag resulteerde in een motortemperatuur die makelijk de 100 graden passeerde. Heb het sportieve dus maar snel gestaakt om koken te voorkomen. Het werd aan de bergtop op het laatst wel erg spannend of die wel of niet zou gaan koken (+-110) bij rustig klimmen dus. In files kwam de temperatuur nooit boven de 95 graden dus het koelsysteem was in prima staat.

Dus wil je lekker in de bergen gaan scheuren met je 33, zet er dan een grotere 164 radiateur in, daar heb je meer aan dan een extra ventilator inbouwen. :wink: Voor gewoon Nederlands gebruik zou een goed functionerend standaard koelsysteem afdoende moeten zijn.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Peter-F
Member
Member

ma nov 19, 2007 13:09

Dus niet...even een vergissing, bij de 33 1.3S is het 80 graden.... en dan staat het metertje rechtop, dus is het goed!

Nadat ik het weekend er een nieuwe thermostaat in heb gezet heb ik het volgende gezien:

Zolang je blijft rijden wordt de temperatuur door de thermostaat keurig tussen de 80 en 85 graden gehouden. Zodra je even stilstaat loopt de temperatuur langzaam op tot 90 graden. Daarna gaat de Fan aan.
Dat het misschien anders is als door de fabriek voorgeschreven, daar doe ik niets aan. Maar deze waarden lijken me niet echt schadelijk.
GT 1300 Junior, 1969

chopmax
Member
Member

ma nov 19, 2007 13:30

Mijn fan slaat er ook bij 90 graden pas in. En een beetje rijwind is al veel meer dan een fan veroorzaakt. De 1.7 8v en de 1.4 8v kan je zonder fan geen file mee rijden, maar de rest wel.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Richard75
Guru
Guru

ma nov 19, 2007 17:11

Nadat ik het weekend er een nieuwe thermostaat in heb gezet heb ik het volgende gezien:

Zolang je blijft rijden wordt de temperatuur door de thermostaat keurig tussen de 80 en 85 graden gehouden. Zodra je even stilstaat loopt de temperatuur langzaam op tot 90 graden. Daarna gaat de Fan aan.
Dat het misschien anders is als door de fabriek voorgeschreven, daar doe ik niets aan. Maar deze waarden lijken me niet echt schadelijk.
in het originele 33 instructie boekje staat dat de fan inslaat bij een temp. van 94 graden :wink:

thermostaat opend bij 83 of 84 graden..

Terug naar “Algemene Technische vragen”