Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 2000 gtv bertone loodvervanger?

ma nov 05, 2007 22:54

Kijk eens naar het prijsverschil op jaarbasis. Waar hebben we het over.
Mee eens. Bovendien, lees ik toch tussen de lijnen, betreft het een origineel blok, waar de kop misschien al 15 jaar op ligt. (de genoemde 1750) Kan je je voorstellen hoe het er daar in de verbrandingskamer uit ziet qua koolafzetting...Ik zeg niet dat ie specifiek daarvan gaat detoneren, maar het doet er zeker geen goed aan....
't moet maar een samenloop van omstandigheden zijn....koolafzetting...ontsteking net iets te vroeg...iets te arm afgesteld...dan kan die RON 95 net de druppel zijn.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 2000 gtv bertone loodvervanger?

di nov 06, 2007 00:01

@Mies en @@: Kom op heren!! :twisted:

Het zou kunnen zijn dat de oude nord wel iets lekkerder loopt (niet mijn ervaring) op 98 - maar dat is volgens mij meer het voldane gevoel van de berijder die het getankt heeft...

Ten tijde toen deze oude nords de straten doorgaans aangenaam maakten, zou de benzine die getankt werd allemaal keurig 98 zijn geweest???? [-X
Volgens mij mocht men al blij zijn als er 90 ron aangetroffen werd!
Gewoon in het verkeer en dus gewoon op straat is er sprake van doorsnee belasting (ook al is de rechtervoet wat zwaarder) en breng je dan meer schade toe??

Mijn ervaring (en ik zie toch veel oude nordjes open de laatste tijd) is dat het het echt NIETS toe doet. Het is meer de staat van de motor en het onderhoud daaraan die eea bepalen, tesamen met de omgang/gebruik, niet het geringe verschil in brandstofsamenstelling... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Peet
Junior Member
Junior Member

di nov 06, 2007 21:39

Ha mijn oude topic is weer actueel.
Zal ik ook maar woord houden.
Na 3 jaar zonder loodvervanger en met euro 98, loopt de Bertone nog steeds als de oude brandweer. Echt helemaal nergens last vast motorisch gezien.
Spider 2L QV '86
75 1.8 IE Imola '91(helaas afscheid van genomen)
2000 GTV Bertone '71
159 2.2 JTS SW '06

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: 2000 gtv bertone loodvervanger?

zo nov 11, 2007 17:34

@Mies en @@: Kom op heren!! :twisted:

Het zou kunnen zijn dat de oude nord wel iets lekkerder loopt (niet mijn ervaring) op 98 - maar dat is volgens mij meer het voldane gevoel van de berijder die het getankt heeft...

Ten tijde toen deze oude nords de straten doorgaans aangenaam maakten, zou de benzine die getankt werd allemaal keurig 98 zijn geweest???? [-X
Volgens mij mocht men al blij zijn als er 90 ron aangetroffen werd!
Gewoon in het verkeer en dus gewoon op straat is er sprake van doorsnee belasting (ook al is de rechtervoet wat zwaarder) en breng je dan meer schade toe??

Mijn ervaring (en ik zie toch veel oude nordjes open de laatste tijd) is dat het het echt NIETS toe doet. Het is meer de staat van de motor en het onderhoud daaraan die eea bepalen, tesamen met de omgang/gebruik, niet het geringe verschil in brandstofsamenstelling... :wink:
@ Tom:

Vroegah kon je juist echt overal super (98) krijgen en jawel: Avec du Plomb !!!
Verder lees ik dat je nu ineens alle soorten Alfa blokken over 1 kam scheert. Het ging om de Nordjes he.. :wink:
Als je lekker doorrijdt met 95 erin is de kans op detonatie zonder meer hoger. Bovendien heb je ws een klein meerverbruik op 95 simpelweg omdat je ontsteking ook op het gebruik van super is afgesteld. Hier zou je dus ook iets aan kunneb wijzigen. Ik heb 1 keer per ongeluk 95 getankt en het was meteen te horen. ( Weliswaar met HC zuigers) Dat geeft wel aan dat de "pingelgrens" echt niet zo laag ligt als jij nu veronderstelt.
Wat ik wil zeggen.: Het verschil zit echt niet "tussen de oren".
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 23:40

Ik heb nu alweer drie tanks ron 95 leeggereden, na maanden op ron 98 te hebben gereden. (eerst een tank gemixt 59/98) En wat is het resultaat?
Geen enkel merkbaar verschil, behalve in de portemonaie. :D Het verbruik is gemiddeld hetzelfde. De laatste tank was zelfs mijn zuinigheidsrecord. 1: 8,5! :lol: Wel met loodvervanger, want dat hebben die duitse blokken ( :oops: ) echt nodig naar het schijnt. :wink:

On topic: Ik ga straks gewoon ook ron 95 in mijn Alfetta proberen, op dezelfde wijze. We zullen wel zien........

@ @@ en Michel: jullie rijden beiden met verhoogde compressie, dat is niet te vergelijken. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 12, 2007 01:25

@ @@ De blokken (want ik spak van oude nordjes) hebben naar mijn mening wel degelijk grote marge - jij weet natuurlijk ook dat wat je vroeger aantrof bij de pomp wanneer je op vakantie was - keurige en constante kwaliteit gelode benzine was echt geen algemene tendens. De autokampioen waarschuwde ieder jaar haar leden daar weer uitvoerig voor.
De kwaliteitsmetingen op brandstof (ik heb een Shell verleden) was vroeger echt minder nauwlettend dan het nu is.

Franse auto's liepen niet voor niets op wijn :lol: (die waren in mijn ogen nog het minst gevoelig voor brandstoffen - en presteerden dan ook niet - en waren minder makkelijk te slopen)

En nu de aap uit de mouw: jouw blok heeft HC zuigers en daarmee wordt de marge kleiner, dus wat jij zegt en ervaart kan best. Het zal naar verhouding ook sterker reageren op afstelling.
Ik heb het over een gewoon orgineel 1600 of 2 liter blok die toch echt een stuk minder gevoelig reageert. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma nov 12, 2007 18:54

@ GT:

Ik gebruik mijn Hc blok even om aan te halen dat je met een compressieverhouding 1 10.8 al meteen echt op de grens zit. Met mijn oudere 1: 9.8 1600's zit je daar nu ook niet vreselijk ver vanaf. Ik kan mij wel herinneren dat er in de onderste toerenregionen (onschadelijk) wel een pingel aan te ontlokken viel en ik heb toen maar aangenomen dat het op hoge toeren maar goed ging, maar zeker weten???? De gemiddelde andere "oude bak" heeft een compressieverhouding van pakweg rond de 1 op 8. :? Ik ben met je eens dat je blok na de eerste de beste rit niet naar de knoppen gaat als je rustig aandoet, maar ik zou een lang leven zonder nadelige gevolgen zeker niet durven garanderen.

Ieder z'n "sap" zullen we maar zeggen, als mijn sap maar super 98 is :wink:

Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”