siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

za nov 10, 2007 23:21

Tja, die blokken liggen ook voor het oprapen zeker :lol:

Daarbij was het toch heeeel lastig om een motor in dwarsrichting in lengterichting te krijgen? Dirk (van de Giulia TS carbs) heeft zo'n blok boven de motorruimte gehad (TS uit 155) en was een heeeel probleem. Zodoende heeftie een 75 blok gekocht (toch?!).

Maargoed, vandaar leek mij de keuze van een 1.8L TB uit de 75 een voor de hand liggende optie. TS is een eitje in een Juul, maar om dat te turbineren( :lol: ).... Lastig ook weer!

Leek me wel zo leuk om het dan bij AR te houden

Enne, niet dat het van de winter moet, maar dit is gewoon een beetje dromen met een glas realiteit he, voor ooit,..... :roll: (maar dan ligt het plan wel klaar, en ook het kostenplaatje :twisted: )

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 07:59

Er zijn zelfs Q4 155s omgebouwd op verdamper-gasinstallatie in Italie. Een 75TB blok moet ook prima gaan, mits je niet te extreem gaat werken. Er is een gast die in nederland ook MegaSquirt importeert die BiGas gasinjectie inclusief megasquirt op carburateur-auto's bouwt, als je portemonnee dik genoeg is kan ie dat ook wel met LPi, dat scheelt je nog wel een paar procent meer vermogen. Een bestaande LPi installatie inbouwen wordt lastig, aangezien de computer geprogrammeerd is voor een specefiek type motorblok en er van uit gaat dat er al injectie in je auto is ingebouwd. Qua temperaturen moet je zoals Dre al zegt oppassen met (extreem) tunen maar op zich is het goed te doen bij motoren met geharde klepzittingen en kleppen.

Met een backfire op een twinspark (veel meer kans op een 155/164 want die vonken ook op de spoelslag, met de kleppen open) ben je zwaar de bok als je met een vergasser rijdt. Je hebt namelijk je hele inlaatkanaal vol met explosief mengsel, tot en met je luchtweger aan toe. De klappen die daar van af komen kosten je je inlaatrubbers, je luchtweger, het grote rubber tussen je luchtweger en je plenum en je luchtfilterbak. Ga er maar van uit dat met 1 klap *alles* stuk gaat en dat je een schone onderbroek aan moet doen, zo hard gaat dat. Na 3 luchtwegers en een boel prutsen voordat ik er achter was dat je echt 25HLD en orginele bougiekabels moest gebruiken, was ik het zat en heb omgebouwd op LPi, backfires daarmee zijn een stuk minder heftig...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 1.8L turbo en wat erbij komt kijken

zo nov 11, 2007 09:32

Er zijn zelfs Q4 155s omgebouwd op verdamper-gasinstallatie in Italie. Een 75TB blok moet ook prima gaan, mits je niet te extreem gaat werken. Er is een gast die in nederland ook MegaSquirt importeert die BiGas gasinjectie inclusief megasquirt op carburateur-auto's bouwt, als je portemonnee dik genoeg is kan ie dat ook wel met LPi, dat scheelt je nog wel een paar procent meer vermogen. Een bestaande LPi installatie inbouwen wordt lastig, aangezien de computer geprogrammeerd is voor een specefiek type motorblok en er van uit gaat dat er al injectie in je auto is ingebouwd. Qua temperaturen moet je zoals Dre al zegt oppassen met (extreem) tunen maar op zich is het goed te doen bij motoren met geharde klepzittingen en kleppen.

Met een backfire op een twinspark (veel meer kans op een 155/164 want die vonken ook op de spoelslag, met de kleppen open) ben je zwaar de bok als je met een vergasser rijdt. Je hebt namelijk je hele inlaatkanaal vol met explosief mengsel, tot en met je luchtweger aan toe. De klappen die daar van af komen kosten je je inlaatrubbers, je luchtweger, het grote rubber tussen je luchtweger en je plenum en je luchtfilterbak. Ga er maar van uit dat met 1 klap *alles* stuk gaat en dat je een schone onderbroek aan moet doen, zo hard gaat dat. Na 3 luchtwegers en een boel prutsen voordat ik er achter was dat je echt 25HLD en orginele bougiekabels moest gebruiken, was ik het zat en heb omgebouwd op LPi, backfires daarmee zijn een stuk minder heftig...
en ik zet er juist altijd ngk's in, met name als er backfire's zijn maar goed als 25HLD werkt dan is dat natuurlijk ook prima.
Wat ik echter niet begrijp is dat er ook genoeg 8v en 16v moderne G3 auto's zijn die met een verdamper werken.... hoe krijgen die dat dan wel voor elkaar? Of komt het puur door het twinspark verhaal dat een vergasser bij deze blokken niet goed werkt?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 13:42

Niet het twinspark verhaal, maar het DIS verhaal.... :wink: Een normale 75/164 TS met verdelers is geen probleem, alleen de types met DIS bobines hebben het probleem. dit komt omdat de Dis bobines elke omwenteling een vonk geven in plaats van alleen na de compressieslag. Dus ook na het uitpersen van de uitlaatgassen, als de inlaatklep al open gaat komt er nog een vonk terwijl dit bij een niet-DIS ontsteking niet gebeurt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 11, 2007 13:45

maar ik heb zelf 3 andere merken auto's ook met dis-bobines en gasverdamper lopen....dat gaat wel goed....why??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 13:46

Roberto Giordanelli in engeland had een 155Q4 motor met 500 pk in een Bertone liggen, het kan dus wel...

75 turbo blok inbouwen is ook te doen, was alleen een probleem met het suurhuis als ik me niet vergis. Volgens mij was het KAI hier op het forum die zo'n blok in een Bertone heeft gebouwd, maar niet met LPG (gelukkig).

75 turbo blokken liggen ook niet voor het oprapen! denk zelfs dat je makkelijker aan een 2.0 16v turbo blok komt als aan een 75 TB blok. dit omdat de 16v in veel meer auto's geleverd is, Thema, Delta, Coupe Fiat, 155Q4...

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 11, 2007 14:01

Hier de auto van Kai 8)

Afbeelding
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 14:12

=P~ =P~ =P~ :thumbs: :driving:

een van de mooiste Alfa's met een van de lekkerste blokken... :blue_cool: Kon ik het maar betalen... [-o<

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo nov 11, 2007 14:23

De 240 Turbo en de Saab 99 Turbo liepen wel eens op gas, maar dan uitsluitend op een NECAM installatie. Wel met een gewone verdamper maar met een speciaal mengstuk met een gaskraan en een gasklep erin. Raadpleeg maar eens op Volvo saab Necam. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 14:32

Hmm, Saab 2.3 16v turbo motor op LPG in een Alfa... :-k :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 11, 2007 14:48

De 240 Turbo en de Saab 99 Turbo liepen wel eens op gas, maar dan uitsluitend op een NECAM installatie. Raadpleeg maar eens op Volvo saab Necam. :wink:
Inderdaad de LPT versies.....lage druk fietspompen! :lol:

Benieuwd hoe lang het spruitstuk het houdt als je LPG in bijv een integrale bouwt.... :-k Scheurt nu al vaak met de conventionele setup - is vaker voorkomend bij meerdere hogedrukföhnen, daar gaat LPG/LPI vast leuke dingen doen...

Maar vertel Sieger, heb je een turboblok liggen dan? en wil je dat inbouwen op LPG? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

aralfa
Member
Member

zo nov 11, 2007 16:37

Tja, die blokken liggen ook voor het oprapen zeker :lol:

Daarbij was het toch heeeel lastig om een motor in dwarsrichting in lengterichting te krijgen? Dirk (van de Giulia TS carbs) heeft zo'n blok boven de motorruimte gehad (TS uit 155) en was een heeeel probleem. Zodoende heeftie een 75 blok gekocht (toch?!).

Maargoed, vandaar leek mij de keuze van een 1.8L TB uit de 75 een voor de hand liggende optie. TS is een eitje in een Juul, maar om dat te turbineren( :lol: ).... Lastig ook weer!

Leek me wel zo leuk om het dan bij AR te houden

Enne, niet dat het van de winter moet, maar dit is gewoon een beetje dromen met een glas realiteit he, voor ooit,..... :roll: (maar dan ligt het plan wel klaar, en ook het kostenplaatje :twisted: )
Alles is te koop :roll: hint, het 1 uit een delta

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 22:25

Andere blokken met DIS vonken niet tijdens de spoelslag met de kleppen open (is al gezegd) waardoor je dus bij een misfire je hele inlaatkanaal tijdens de spoelslag laat exploderen door de "loze" vonk die je dan krijgt.

Uit een delta, dan is het een lampredi blok, net als uit de Q4

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 22:56

en in een thema en een coupe fiat liggen die ook...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 11, 2007 23:40

en in een thema en een coupe fiat liggen die ook...

Klopt, de "nieuwe" turbo van BrulTM komt van een thema uit Italie. Een coupe turbo 16V dan, er is ook een 20VT waar een gemodificeerd 5cyl blok van fiat zelf in ligt. De conclusie lijkt me dat turbo en LPG elkaar niet uitsluit, maar dat het wel een combinatie van "risico" is waardoor het als je iets fout doet wel veel fouter kan gaan dan zonder een van de twee factoren. Als je turbo en lpg wilt combineren is het denk ik aan te raden eerst je turbo op benzine perfect te krijgen, een wideband lambda en EGT sensor in te bouwen en dan pas aan de LPG te beginnen. Dan weet je in ieder geval zeker dat als je iets fouts meet met je EGT of wideband, je naar je LPG en de specefieke (extra) problemen die daar door komen. Oh, nog helemaal vergeten tot nu toe, zowel turbo als LPG willen een sterkere vonk dan een atmosferische benzinemotor, de combinatie wil dus een nog sterkere vonk dan maar een van de twee. Ontsteking die het dus prima deed met een van beiden kan bij de combinatie best wel eens te zwak zijn bij hoge belasting.

Terug naar “Algemene Technische vragen”