Misschien pareltjes op de bougies Egbert, heb een tijdje Superblend gebruikt en m'n bougies hadden daar wel last van. Bij doortrekken in de toeren hield ie opeens in en begon wat te sputteren.
@@ vroeg me of ik soms loodvervanger gebruikte.... Die pareltjes waren dus de oorzaak....
mijn berlina rijdt meestal op gas, en soms op benzine vanwege de carbs. houdt ze soepel enzo, toch? normaal tank ik ongelood 95 met loodvervanger erbij, dit hoeft dus eigenlijk niet. begrijp ik uit het verhaal, maakt het dan nog uit of ik 95 of 98 ongelood tank? het gaat mij erom of dat ook verstandig is in combi met gas?
@Cor: Je bougies waren toch niet wittig/lichtgrijs van kleur?? met die pareltjes?
Ik dacht dat de kleur van je bougie wel goed was, maar dat je toch "witte bolletjes"Had gezien.. ( Ja, ik nu ook maar das sneeuw..)
@Dre: Wat zijn dan de specifieke problemen met/door loodvervangers, behoudens dat ze onnodig zijn en veel geld kosten...
[quote="@lfa@lgra"]@Cor: Je bougies waren toch niet wittig/lichtgrijs van kleur?? met die pareltjes?
Ik dacht dat de kleur van je bougie wel goed was, maar dat je toch "witte bolletjes"Had gezien.. ( Ja, ik nu ook maar das sneeuw..)
Kleur bougies: heel lichtbruin/grijs
dat stotteren werd door 1 wat 'korrelige' bougie veroorzaakt
sorry dat ik dit onderwerp omhoog moet kicken, maar om er nou een een nieuw topic voor te openen vond ik ook weer zo...ik heb net nl een 1750 gekocht waarvan de voormalig eigenaar altijd "leaded" heeft getankt. Nu kan ik dus blijkbaar gewoon unleaded (al dan niet ron98) tanken maar heeft de motor een bepaalde overgangstijd nodig? Moet ik een bepaalde mixture gebruiken voordat ik helemaal over ga op unleaded?
Of moet ik helemaal leeg laten rijden en dan pas kan ik de unleaded gewoon bovenop gooien en zonder problemen doorscheuren?
95 zou ik niet doen in een Nord blok. ZEKER niet met een verhoogde compressieverhouding en ook zeker niet als je van een beetje doorrijden houdt.
Ondanks het feit dat de Alfa een gunstige vorm verbrandingskamer heeft is de kans op detonatie/pingelen reeel doordat de compressieverhouding relatief hoog is. Het risico op pingelen neemt iets af als je de onsteking ietsje later zet, maar ik zou het gewoon afraden. Kijk eens naar het prijsverschil op jaarbasis. Waar hebben we het over.
het is psychologisch toch een groot verschil. ik vind benzine al hartstikke duur. ik had een 205GTI die ook euro98 lustte volgens de vorige eigenaar, maar ik heb er altijd 95 in gedaan, toch anderhalf jaar mee gereden tot ik een koppakkingslek had, maar dat zal door het water zijn gekomen dat ik een paar maanden als koelvloeistof gebruikte en ik liet hem ook niet op temperatuur komen. laatste rit trok een mooi rookgordijn jammer dat ik er toen niet wat beter mee om ben gegaan. nou ja dat zuiniger op je auto zijn gaat me nu al een stuk beter af.
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! (2011)