_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

do okt 25, 2007 10:02

@allen dank voor de tips en opmerkingen!
Waarschijnlijk haal ik toch wel redline vet zodra ik die assen er onder vandaan heb. Penny wise, pound foolish zeggen de Engelsen.

Mbt de modificatie van een triangel: Loshalen van lagers is idd een pokkeklus (heb al wat verhalen gelezen) die ik niet aandurf ivm ontbreken van ervaring en de juiste spullen. Maar als ik een TS as scoor, moet ik nog wel op zoek naar V6/Turbo naven (omboren kan/wil je niet), deze zijn vast niet meer uit het schap te koop dus alleen met een volledige triangel er aan vast...

Enfin, nog even beraden wat te doen! (Of heeft iemand een V6 triangel liggen?)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

do okt 25, 2007 12:52

de lagers voor 4 en 6 cillinders zijn gelijk dus een een Ts-triangel daar kan je V6 assen op zetten als je tenminste alles over zet...
De lagers eruit halen is wel arbeidsintensief maar kwa handelingen niet echt bijzonder..
Als je de triangel los hebt liggen is het nog makkelijker.
ervan uitgaande dat de aandrijfassen l er al af zijn:

- met een poelietrekker de naaf/flens (4 of 5 gaats) eraf halen, ik gebruik hier een grote poelietrekker en daarop een ratel dan gaat het.
- als de flens eraf is heb je kans (is mij i.i.g. 1 keer gebeurd) dat er een deel van het lager meekomt maar dat maakt niet uit, wel ff dat oude gedeelte van de flens halen
- binnenste ring met een drevel los tikken, let op dat de ene kant linkerdraad is en de andere zijde is rechterdraad
- met een dop 36, o.i.d.kwa vorm en 5 kg. mokertje het oude lager eruit tikken
- binnenzijde gelijk ff goed schoonmaken met staalborstel op boormachine
- binnezijde licht invetten met keramisch vet o.i.d. (gaat erom dat je het lager er net ff wat makkelijker intikt)
- nwe lager rustig met de poelietrekker (wordt nu dus als duwer/pers gebruikt) en een rond stukje staal (ik gebruikte een dop 36 of 41???? met een carosseriering) en pers je het lager er rustig weer in
- de ring weer monteren en goed strak vast zetten mbv drevel
- flens invetten en monteren.....

met een beetje gevoel goed te doen.....

als je een grote bankschroef hebt is het plaatsen van het nwe lager nog makkelijker....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

do okt 25, 2007 20:15

Voila, de Alfetta spacer!

homokineetkant:
Afbeelding

remschijfkant:
Afbeelding

Dus Flens bakzijde + remschijf M10 (zit met korte metrisch fijne 12.9 zeskantbouten vast.)
Aandrijfassen aan beide zijden M8 (met de bekende 12.9 imbus bouten)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 09:56

Voila, de Alfetta spacer!
homokineetkant:
Afbeelding
Aandrijfassen aan beide zijden M8 (met de bekende 12.9 imbus bouten)
Kijk eens aan, zo ziet dat er dus uit, dank voor de foto!
Onder mijn GTV zitten hier dus V6/Turbo aandrijfassen op gemonteerd.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zal ik weldra een keertje gaan ontdekken.
Volgens mij zijn de gaten uitgeboord en is met M10 bouten en moeren de zaak gemonteerd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 13:22

Onder mijn GTV zitten hier dus V6/Turbo aandrijfassen op gemonteerd.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zal ik weldra een keertje gaan ontdekken.
Volgens mij zijn de gaten uitgeboord en is met M10 bouten en moeren de zaak gemonteerd.

Groeten, Pieter
Ik dacht/ denk, dat er een GTV6 onderstel en dus triangel onder zit. Toch?
(ben even vergeten wat voor bak.........)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 16:50

Onder mijn GTV zitten hier dus V6/Turbo aandrijfassen op gemonteerd.
Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zal ik weldra een keertje gaan ontdekken.
Volgens mij zijn de gaten uitgeboord en is met M10 bouten en moeren de zaak gemonteerd.

Groeten, Pieter
Ik dacht/ denk, dat er een GTV6 onderstel en dus triangel onder zit. Toch?
(ben even vergeten wat voor bak.........)
Geen idee hoe een GTV6 eruit ziet. Dikke aandrijfassen a la v6/turbo?
Bak lijkt std, te zien aan de vertanding, de hoeveelheid drab erop en mechanische km teller. GTV6 heeft toch wel electronische teller?

Wel had ik een kromme wattstang links onder mijn auto. Eigenaardig, zaten die ook al onder Alfettta GTV's? Is geen reden voor, want die kromme stang is voor de V6 uitlaat.

Leuk he, een mysterie :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 18:42

:lol: je weet nooit wat je onder je alfa vindt!
Mijn GTV heeft trouwens gewoon rechte watt stangen.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 18:56

Zal zeker een aangepaste ophanging zijn!!

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 20:16

Als ik die spacers zie die Allessandro op de foto toont, dan komen die volgens mij overeen met de exemplaren die ik onder de Turbodelta heb zitten. Maar ik heb wel geventileerde schijven achter. Maar ook weer korte aandrijfassen.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Roeltje 164

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 20:19

Alfa was en is goed in positieve restverwerking zoals wij dat in de keuken doen, sorry off topic, wel interessant om te lezen :thumbs:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 20:51

Gebogen watt stangen zijn origineel op een GTV6 :!:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

vr okt 26, 2007 22:00

Ik weet zo niet of de GTV6 electr. teller heeft. WIE WEL???
Maar hoe zat het ook al weer met de steekassen? Hebben ze die dan toevallig overgezet, of denk je dat ze die opgeboord hebben???
Zo te lezen heb je dus de hele wielophanging van de GTV6 t/m de aandrijfassen en remschijven (M10). blijven over de steekassen/ flenzen in de bak.
Ik meen me te herinneren, dat steekassen (GT)V6/ Turbo enerzijds en overig anderzijds niet uitwisselbaar zijn, dan zoude ze dus opgeboord zijn. :?
(De oude M10 flensen/ Alfetta steekassen passen natuurlijk wel :wink: )

Leuk! Interessant!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 970
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

ma okt 29, 2007 19:05

Ik weet zo niet of de GTV6 electr. teller heeft. WIE WEL???
!

Om je vraag te beantwoorden; een GTV6 heeft een electronische kilometerteller.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08, 147 1.6TS '09
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

ma okt 29, 2007 20:13

Een ding kun je denk ik wel duidelijk over zijn....

De triangel is niet origineel. Iig de naven niet. Een alfetta gtv heeft nu eenmaal standaard 4x98. Nu zit er 5x98 onder en icm de kromme watstang denk ik dat er gewoon een V6 triangel onder gegaan is. Of t een V6 bak is of origineel kun je denk ik aan een paar dingen zien.
- trekkende / duwende koppeling
- isostatische schakelstang of niet
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Verschil tussen naven triangel 75V6/turbo en TS?

ma okt 29, 2007 21:32

Is een viercilinder bak, koppelingscilinder duwt naar achteren toe.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”