martijn bertone 1969
Newbie
Newbie

even voorstellen + vraag carterdruk

do okt 18, 2007 11:17

Aangezien ik nog nooit eerder op het forum gepost heb zal ik me eerst even voorstellen Ik ben Martijn Dries en ben nu 6 jaar de gelukkige eigenaar van een brievenbus uit 1969 met een 2-literblok die ik in zeer slechte conditie gekocht heb en daana gerestaureerd heb

ik heb een vraagje over carterdruk
ik heb afgelopen jaar zelf het onderblok gereviseerd (nieuwe bussen, zuigers, lagers en de krukas aflatendraaien) daarna mee naar italie geweest daar 5000km gereden zonder problemen

nu heb ik al twee keer gehad dat mijn oliedop eraf is geschoten (nieuwe oliedop) een keer voor dat ik naar italie ging en een keer er na (tijdens de register rit) dus daartussen 5000km gereden en ik kreeg te horen dat dit aan de cartedruk zou kunnen liggen (en ja de oliedop zat er goed op)
mischien maak ik me wel zorgen om niks (en is het gewoon te losse oliedop) maar kan iemand mij vertellen hoe ik kan nakijken of de carterdruk te hoog is

Mischien handig om te vertellen dat mijn technische kennis van auto's even ver gaat als wat ik aan bertone heb versleuteld en ik niet zo thuis ben in technische termen

motor loopt goed regelmatig
rookt niet of nauwelijks
oliedruk is goed
olieverbruik is 1 liter op 3500/4000 km
olie ziet er normaal uit

ben benieuwd naar de reacties

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: even voorstellen + vraag carterdruk

do okt 18, 2007 12:15

Hoi:

Welkom hier he. :wink:

Oliedoppen van 105's willen wel vaker wat losgaan. Kwestie van de lipjes een beetje bijbuigen zodat ie wat vaster zit.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je zoveel carterdruk hebt dat je oliedop eraf knalt, zeker niet omdat nieuwe zuigers/zuigerveren en bussen hebt. Als het zover is hadden je krukaskeerringen er ook al lang uitgelegen. :wink:

De carterventitaltie van je Alfa is erg simpel en kun je goed controleren. Als je voor de mootor staat zie je links voor op je kleppendeksel een aluminum bocht je, een ca 30 cm lange slang welke in een hoek van 90 graden op je luchtfilterhuis zit. Je hoeft alleen maar te controleren of deze onderdeeltjes ( en het kleine gaasje in de aansluiting op je luchtfilterhuis) niet verstopt zitten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

martijn bertone 1969
Newbie
Newbie

do okt 18, 2007 12:31

Ok bedankt voor de duidelijke uitleg

ga ik van het weekend gelijk controleren (en een nieuwe oliedop erop zetten) kan ik ook gelijk de motorruimte weer schoonmaken
:(

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do okt 18, 2007 14:18

Hoi,

Om de hoeveelheid carterdruk te controleren kun je bij draaiende motor (kijk uit voor de draaiende delen!!) voorzichting de oliedop eraf halen (kwart slag draaien zoals je wel weet) en je hand 5 cm boven de opening houden.
Als je een matig briesje langs je hand voelt is er niet aan de hand, indien het een beetje op een (lauwe) föhn lijkt heb je fors carterdruk.
dit is een wat grove maar goede richtlijn.

Late Twin Sparks in 164 Supers hebben trouwens altijd behoorlijk veel carter druk (zonder dat ze er last van lijken te hebben) maar ik neem aan dat jij een normale nord met 4 kaarsjes hebt.

succes!

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

martijn bertone 1969
Newbie
Newbie

do okt 18, 2007 15:02

hoi thom