Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 21:48

Mijn Alfetta (bijv.) heeft geen retourleiding en min of meer dezelfde pomp, dus nodig is het niet.
Gaat ie ook echt naar de tank? Ik bedoel, heb je echt twee aansluitingen + nog een ontluchting op je tank?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 21:52

geen retour op de carbs.
De pomp geeft voldoende druk om de vlotterkamers te vullen en wanneer vol sluiten de vlotternaalden de toevoer.
Wellicht dat de pomp is gebouwd op interne lek bij teveel tegendruk!

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 22:01

Ja de 33 heeft echt een retourleiding. Die aangesloten is op een nippeltje onderaan de vulpijp.

De Sprint heeft dat ook als ik het goed voor ogen heb.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 22:08

Dan is volgens mij wel duidelijk wat dat ding is. Een 'antileegloopklep'. Zoiets zit vaak ook op de slang van een ruitensproeier.
:?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 22:25

Toch iets om weer terug te plaatsen dus?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1305
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 22:26

dat is dus wat ik bedoelde ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Wat is dit?

za okt 13, 2007 22:28

dat is dus wat ik bedoelde ;)
Inderdaad, jij gaat door voor de koelkast!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1305
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 02:09

gevuld of ongevuld?
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 10:03

Dan is volgens mij wel duidelijk wat dat ding is. Een 'antileegloopklep'. Zoiets zit vaak ook op de slang van een ruitensproeier.
:?
Daar lijkt het idd op. Bij mijn Sprint zit ie ook zag ik laatst.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 17:38

Er wordt wel vaak in de retour een restrictie geplaatst om te zorgen dat er zeker voldoende brandstofdruk bij de vlotternaalden komt. Maar op zo'n restrictie heb ik nooit een pijl gezien van de stroomrichting :?:
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Giulia Super

RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 20:37

Het is een terugslagklepje dat wordt er ook tussen gezet als er een gasinstallatie gemonteerd wordt.
Misschien heeft er gas ingezeten.
Als de druk in de benzinetank door temp. oploopt zou de benzine via de retourleiding naar de carbs geperst worden en die benzine kunnen we op gas niet gebruiken.
Een retourleiding is nodig om wat circulatie te krijgen in het benzineleidingsysteem, in de file is er weinig verbruik, zodat de benzine in de leiding boven en bij de motor niet te warm wordt.
Ook met warm afzetten kan de druk tussen de pomp en de naald weg zodat de naald niet open gedrukt wordt (benzine zet uit bij de warme motor)dan start ie ook beter na bijv. 10 min. met warme motor. Er zit natuurlijk wel een doseur in de retourleiding anders kan de pomp geen druk opbouwen.
Het is evt. mogelijk om een retour in een ouder type te monteren dan merk je meteen het verschil met warm starten.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 20:49

Gas heeft er nooit ingezeten, verder wel een duidelijk verhaal. Klepje gaat weer terug dus.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Wat is dit?

zo okt 14, 2007 21:38

Een retourleiding is nodig om wat circulatie te krijgen in het benzineleidingsysteem, in de file is er weinig verbruik, zodat de benzine in de leiding boven en bij de motor niet te warm wordt.
Ook met warm afzetten kan de druk tussen de pomp en de naald weg zodat de naald niet open gedrukt wordt (benzine zet uit bij de warme motor)dan start ie ook beter na bijv. 10 min. met warme motor. Er zit natuurlijk wel een doseur in de retourleiding anders kan de pomp geen druk opbouwen.
Het is evt. mogelijk om een retour in een ouder type te monteren dan merk je meteen het verschil met warm starten.
Dat zou dus een oplossing kunnen zijn voor vapour lock. :idea: Heb dat overigens maar één keer meegemaakt. Het was echt bloedheet, na het tanken moeite met wegkomen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”