Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: distributieriem 1.6ts 16v wissel zelf te doen?

wo okt 10, 2007 23:26

Balansasriem heeft -ie dan weer niet... Die hebben alleen de 2 liters.... Oh de verwarring :wink:
Alleen de 2.0 16V heeft balansassen.
de 105PK 16V is de enigste zonder versteller.
inderdaad erg verwarrend allemaal die TS 16v's :D :wink:

Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: distributieriem 1.6ts 16v wissel zelf te doen?

do okt 11, 2007 11:56

De enige zeker veilige en betrouwbare oplossing:

Calibers en meetklok gebruiken. Nokkenassen er uit, alle hydrolysche klepstoters op lekken controleren en vervangen door orgineel alfa. (niet orgineel wil nogal eens niet zo lang meegaan). Distributieriem, spanrol en meelooprol allemaal vervangen door nieuw. Nokkenasversteller in bankschroef op speling controleren. Indien speling, vervangen door nieuwe, "revisiesetjes" zit een kunststof ring in die versleten is waardoor de nokkenasversteller gaat lekken. Als je die vervangt, heb je nog steeds het metalen deel van je nokkenasversteller ook versleten dus die ring slijt ook direct weer. Voor het vervangen van de nokkenasversteller heb je ook speciaalgereedschap nodig, maar dat is zelf te maken, er zwerft ergens een fijne URL over het vervangen van de nokkenasversteller rond in het nederlands met keurige plaatjes er bij en een voorbeeld hoe je zelf dat speciaalgereedschapje kan maken. Ook wordt daarin precies verteld welke loctite je waarin moet doen etc. Vergeet vooral niet om met zuurvrije kit je kleppendekselpakking te kitten, alles goed ontvetten voordat je kit smeert en rustig kit laten uitharden voordat je olie in de motor doet en de motor laat lopen.

Er zijn allerlei mensen die zelf iets maken wat voor hun heeft gewerkt, die ook dingen in bovenstaand lijstje niet hebben vervangen, maar gezien de hoeveelheid gepruts en gedonder als je er later achter komt dat je toch ietsje meer had moeten vervangen is het volgens mij aan te raden het gewoon in 1 keer goed te doen.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do okt 11, 2007 12:18

Wellicht om ellende te voorkomen:

nokkenas calibers van midlock kosten 45 euro (voor een motortype) voor de hele reeks zo'n 90 euro.
Ik denk dat dit erg veel ellende bespaart. Een kop / motorrevisie lijkt mij erger.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

do okt 11, 2007 13:11

Zijn goede setjes inderdaad en gebruik een meetklok voor BPD dan weet je het zeker.

Nokkenastandwiel moet los voor de vervroeger. En verder kan het zijn dat ze iets verdraaid zijn omdat de oude riem wat opgerekt is.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 12, 2007 22:33

Calibers en meetklok gebruiken. Nokkenassen er uit, alle hydrolysche klepstoters op lekken controleren en vervangen door orgineel alfa. (niet orgineel wil nogal eens niet zo lang meegaan). Distributieriem, spanrol en meelooprol allemaal vervangen door nieuw. Nokkenasversteller in bankschroef op speling controleren. Indien speling, vervangen door nieuwe, "revisiesetjes" zit een kunststof ring in die versleten is waardoor de nokkenasversteller gaat lekken. Als je die vervangt, heb je nog steeds het metalen deel van je nokkenasversteller ook versleten dus die ring slijt ook direct weer. Voor het vervangen van de nokkenasversteller heb je ook speciaalgereedschap nodig, maar dat is zelf te maken, er zwerft ergens een fijne URL over het vervangen van de nokkenasversteller rond in het nederlands met keurige plaatjes er bij en een voorbeeld hoe je zelf dat speciaalgereedschapje kan maken. Ook wordt daarin precies verteld welke loctite je waarin moet doen etc. Vergeet vooral niet om met zuurvrije kit je kleppendekselpakking te kitten, alles goed ontvetten voordat je kit smeert en rustig kit laten uitharden voordat je olie in de motor doet en de motor laat lopen.

Er zijn allerlei mensen die zelf iets maken wat voor hun heeft gewerkt, die ook dingen in bovenstaand lijstje niet hebben vervangen, maar gezien de hoeveelheid gepruts en gedonder als je er later achter komt dat je toch ietsje meer had moeten vervangen is het volgens mij aan te raden het gewoon in 1 keer goed te doen.
Ja zeg ik ben alleen van plan de D-riem en waterpomp te vernieuwen en rollen natuurlijk. Motor is verder prima en ben niet van plan een koprevisie te gaan doen en dat is ook niet nodig met pas 140 dkm op de klok. Ben niet het type die alles prefentief gaat vervangen (behalve de waterpomp dan) :wink:

Ik zorg ervoor dat de nokkenaswielen goed vast staan en dan haal ik de riem eraf en zet er een nieuwe op. Dan kan er toch niet zoveel misgaan lijkt me?
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 12, 2007 22:46

Ja zeg ik ben alleen van plan de D-riem en waterpomp te vernieuwen en rollen natuurlijk. Motor is verder prima en ben niet van plan een koprevisie te gaan doen en dat is ook niet nodig met pas 140 dkm op de klok. Ben niet het type die alles prefentief gaat vervangen (behalve de waterpomp dan) :wink:

Ik zorg ervoor dat de nokkenaswielen goed vast staan en dan haal ik de riem eraf en zet er een nieuwe op. Dan kan er toch niet zoveel misgaan lijkt me?
En zo is het maar net! Dat Fiat heeft bedacht, dat het ingewikkelder moet, wil nog niet zeggen, dat dat ook zo is. (is een gewone viertact zuigerverbrandingsmotor net als alle andere. #-o )
Wel ook de KRUKAS goed op positie houden, maar dat snap je zelf ook wel. :wink:

Not bene: een D-riem rekt niet, maar slijt wel. :wink: Over een nokkenasverstelling en wat niet meer zij, doe ik geen uitspraken, behalva dan, dat goed gewoon goed is :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 13, 2007 11:50

De ervaring leert, dat de hydrolische klepbekers slijten, 140K kms is geen kilometerstand waarbij je kan stellen dat ze nog geen risico lopen. De nokkenasversteller is een van de meest voorkomende problemen bij de 16V. Echt, vraag het elke 16V monteur die er een tijdje mee bezig is, die krengen gaan heel vaak stuk, niet controleren en vervangen als je de boel al zover los hebt is statistisch gezien echt onverstandig. Alfa zelf ging er van uit dat de hele setup 100.000 km mee moest gaan voordat de distributieriem vervangen kon worden, ze zijn al 2 keer teruggekomen van die beslissing, eerst 80.000 en nu 60.000. Het ontwerp is gewoon niet zo betrouwbaar gebleken als orgineel ingeschat. Mijn advies om wel die nokkenasversteller en klepbekers in ieder geval te controleren komt echt niet uit de lucht gevallen maar is gebaseerd op heel veel klachten van heel veel TS 16V bestuurders. Ik zeg echt niet dat je blind alles moet vervangen, maar het is spul wat bekend staat problemen op te leveren, dus controle is het minste wat je naar mijn mening zou moeten doen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”