Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

Startmotor

ma okt 08, 2007 07:00

Heren,

De startmotor van mijn GTV Bertone 2 Ltr (9 tand,s) is niet meer, nu ben ik op zoek naar wat advies van jullie over de mogelijkheden voor reparatie.

1. later reviseren (standaard).
2. laten reviseren en een zwaarder anker laten plaatsen (kan dit :?: )
3. Zwaardere uitvoering plaatsen ( uit een 75 ??)
4. andere ideeën.

Alvast bedank voor de tip,s
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 09:23

Uit een 75 of überhaupt elke andere Alfetta afgeleide niet doen.
1) past niet zondermeer; je moet ergens een rib aan het motorblok inslijpen om ruimte te maken voor de grotere motor.
2) het rondsel zit niet exact op gelijke positie. Het scheelt niet veel en kan zelfs nog werken maar zorgt wel voor overmatige slijtage van rondsel en starterkrans.

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 10:09

Uit een 75 of überhaupt elke andere Alfetta afgeleide niet doen.
1) past niet zondermeer; je moet ergens een rib aan het motorblok inslijpen om ruimte te maken voor de grotere motor.
2) het rondsel zit niet exact op gelijke positie. Het scheelt niet veel en kan zelfs nog werken maar zorgt wel voor overmatige slijtage van rondsel en starterkrans.
Misschien heb je gelijk, maar ik heb op mijn 2.0 blok van mijn bertone zonder enig probleem een 75 startmotor gezet. Letterlijk zonder enig probleem!! Als je dat geluk ook hebt, zou ik zeker een 75 startmotor erop zetten. Starten is bij mij geen enkel probleem meer!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 11:18

Heb onder tussen contact gehad met een revisie bedrijf. Schijnt dat een zwaarder anker alleen bij diesel motoren werd gebruikt.
Zij adviseren om de borstels te vervangen en er een grotere starter op te zetten.

Op sommige forums lees ik dat de 75 (TS) startmotor er zonder problemen/aanpassingen op zal passen. Is deze dan veel sterker dan de originele 2 Ltr Nord blokken ?
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 11:42

ik start mijn giulia met een oude standaard (niet eens gereviseerde) startmotor zonder problemen

let ook op dat de massa goed en voldoende is van blok naar chassis en accu naar chassis
(dat was bij mij achteraf het probleem)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 12:08

Tja, ik zou zeggen zoek de tien verschillen:
AfbeeldingAfbeelding

Foto's zijn niet helemaal op dezelfde grootte, maar het is wel zichtbaar dat de 116 startmotor (rechts) dikker en langer is. Misschien heb je geluk en kan je 'm ertussen vrotten maar volgens mijn info kom je in de knoop met de verstevigingsribben op de zijkant van het blok. Of het klopt dat het rondsel in positie verschoven is heb ik nooit geverifieerd maar ik heb zeker geen zin om een starterkrans te vervangen. De orginele 105 startermotor is krachtig genoeg - ik zou er niet teveel mee klooien.

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 13:15

Heb onder tussen contact gehad met een revisie bedrijf. Schijnt dat een zwaarder anker alleen bij diesel motoren werd gebruikt.
Zij adviseren om de borstels te vervangen en er een grotere starter op te zetten.

Op sommige forums lees ik dat de 75 (TS) startmotor er zonder problemen/aanpassingen op zal passen. Is deze dan veel sterker dan de originele 2 Ltr Nord blokken ?
Even vergeten bij te zeggen, ik gebruik een 75 Ts startmotor en ik heb hoogcompressiezuigers in mijn 2.0 blok. Heb je dat niet, dan is een normale startmotor natuurlijk meer dan genoeg.

nogmaals, bij mij was het plug & play!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 13:16

startermotor is krachtig genoeg - ik zou er niet teveel mee klooien
Dit had ik ook eerder bedacht, hij heeft het, naar alle waarschijnlijkheid, 30 jaar goed gedaan.
Ik heb deze Bertone net 4 weekjes en mij is verteld dat het blok licht getuned is. Als ik start heb je net het idee dat ie niet door z,n compressie heen kan komen. Dus de startmotor draai 1 a 1 1/2 maal rond door met een hoop "puf" geluiden.
Starten met startkabels en een verse accu heeft niets geholpen even als nieuwe punten,rotor, verdeelkap, condensator en vonk pitten en allles weer op tijd zetten.
Even aanduwen en het blok loopt netjes.
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 13:55

Een paar koolborstels vervangen kost bijna niks, kun je gewoon laten doen en kijken of het genoeg is. zoniet kun je altijd nog overstappen op een andere startmotor.

@ Gordon;

is dat een TS startmotor? volgens mij zijn die een stuk dunner als die op de foto, dat zou wel verklaren waarom het bij Jaben wel werkt...

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 13:59

Nee, is een 1.3-1.8 starter voor 116 type. 2.0 is dacht ik zelfde dikte maar dan nog iets langer.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 14:58

Even vergeten bij te zeggen, ik gebruik een 75 Ts startmotor en ik heb hoogcompressiezuigers in mijn 2.0 blok.
ik heb ook compressiezuigers, maar geen probleem met de standaard startmotor
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 19:18

Startmotor ligt nu bij het revisie bedrijf, morgen hoor ik of die echt het probleem is geweest.
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 19:50

heb je die massakabel nu ook gecontroleerd??

ben benieuwd wat je kwijt bent en waar je het laat doen, ik laat mijn reserve startmotor denk ik ook doen (maar zo ver ben ik nog lang niet)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 20:13

Ja heb ik, ook de accu kabels zijn in orde.

Tijdens de de-montage van de startmotor zag ik dat de inlaadrubbers aan de buiten zijde ingescheurd zijn, ga die ook maar gelijk vervangen.
De carb,s heb ik uit elkaar gehaald en gecleand. Kan een van jullie aangegeven of mijn sproeier bezetting klopt? nl

Dellorto,s 2 Ltr Nord voorzien van K&N brood trommels

- 772/7 135 (Mengbuis)
- 135 (Hoofdsproeier)
- 7850.1 52 (Stationairresproeier)
- 40 (acceleratie sproeier)
- 7482.1 70 (Startmengbuis)
Laatst gewijzigd door Alfisti op ma okt 08, 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Startmotor

ma okt 08, 2007 21:05

eeehhhh :-s

7772.7 klopt, hoofdsproeier 135 ook
startsproeier 70 klopt, buis geen idee
stationairsproeier is 50, wederom buis geen idee
acceleratiepompsproeier moet 33 zijn

Terug naar “Algemene Technische vragen”