Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Een droom van een wagen

wo sep 19, 2007 19:05

Beste Alfa Romeo liefhebbers,

Ik wil jullie mijn nieuwe wielen niet onthouden, ben inmiddels de trotse bezitter van een 164 Super 3.0 V6 24V Automaat geworden.

Een halfjaar geleden was ik aan het rondkijken voor een andere wagen om mijn 75 Imola Airco te vervangen. De Imola was nog goed, maar voor mij idee een beetje roestig.
Ik wilde iets anders en eigenlijk een 6 cilinder (mede door Alessandro). Niet te duur, want ik woon tenslotte in Amsterdam. Dat zou dus een Alfa Romeo 75 QV moeten worden. Ik heb een halfjaar rondgekeken en heb enkele mooie gezien maar de meeste waren toch moegesteden exemplaren. Op een gegeven moment was ik in onderhandeling over een zeer mooie QV, toch zo’n 280.000 maar vrijwel zonder roest én met Airco. Mijn hoogste bod was echt niet misselijk en eigenlijk te veel om op de stoep in Amsterdam te parkeren. Maar er moest minimaal € 1000 meer voor betaald worden. Toen snapte er iets in mij en ik gaf mijn zoektocht op.

In beginjaren 90 heb ik een 164 TS gehad. Pieter, een vriend van mij vond die wagen zo mooi dat ie ook meteen een 164 kocht. Wel een 3.0 V6 natuurlijk. Inmiddels is hij aan zijn tweede of derde en is er heel gelukkig mee. Ik spreek regelmatig met de registerleider van Alfa Romeo 164 (Roeltje 164) en hij maakte mij weer warm voor zo’n model. Vooral over de keuze uit 6 cilinder motoren en aanschafprijs was ik zeer te spreken. Op het SCARB- en 164registerforum plaatste ik een zoektopic. Donkere kleur V6 liefst 12 klepper en airco, verder maakte het mij niet uit. Veel reactie kwam er niet, de V6-en beginnen al schaars te worden. Eigenaren let op!

Uiteindelijk resulteerde dit in een proefrit met een zeer bijzondere uitvoering, een USA. Lampjes rondom, mooi buffellederen bekleding, alle toeters en bellen. Behoorlijke vraagprijs, maar zoals altijd was er nog onderhandelingsruimte. Eigenlijk viel de wagen mij erg tegen. De wagen was onderhouden, maar er zat veel werkt aan te komen en het “gevoel” was er niet. Dus ook maar laten gaan.

Dan maar op vakantie met de Imola en dat ging zoals verwacht goed. Eind juli belde Roelt mij op in Spanje: “Nu op marktplaats, een 164 zwart V6 24V Automaat met veel kilometer maar voor weinig. Mooie basis”. Ja, zo kun je het ook doen, koop een goedkopere wagen en investeer om hem naar wens te krijgen. Roel had de wagen gekocht en ik zou hem na de vakantie komen bekijken. Op de terugweg kreeg de Imola een klapband en voor de deur brak de startmotor eraf.

Tijdens het ophalen door Roel uit Limburg bleek de fan niet aan te slaan en de motor werd heet. Motor uit voor het stoplicht en snel de grote weg op. Sturen ging zwaar omdat de bekrachtiging het niet deed. Toen ik de wagen voor het eerst zag schrok ik wel een beetje, hij was vies, erg vies. Tijdens een proefrit merkte ik bekende en onbekende zaken op:
- Motor wordt snel warm
- zwaar sturen
- afgekloven stuur (niet zo gek)
- rechterdeur gaat niet open van binnen
- rechter raam gaan niet naar beneden van links
- achterramen gaan niet open van voor
- overal plastick in het interieur geplakt

Maar goed daar gaan we aan werken. Het plastick, wat achteraf wortelnotenhout bleek te zijn, was er zo afgetrokken. Dan kijk je tegen lijmresten aan, mar vervangende onderdelen zijn al gevonden. Het koelprobleem was een combinatie van een gebroken zekering (schutbord) en de sensor in de radiator. Roel en ik hebben zelf de schijven en blokken rondom vervangen. Leuke klus als je de ruimte en het licht hebt. Alleen de achterste remklauwen sputterde eerst tegen. Verder durfde ik er niet mee te rijden zonder distributie- en multiriem vervanging. Dit heb ik laten doen bij Tom (GiuliaTom) en niets te vroeg. De distributieriem was al aardig door. Het idee was om de wagen bij het SS in Assen te laten rijden door een vriend van mij met een onwillig been. De automaat zou uitkomst bieden. Het vervangen van de stuurbekrachtigingspomp leverde veel tijdvertraging op. Eén avond voor het SS midden in de nacht zat alles erop maar de motor liep op 4 cilinders. De uitgedroogde kabelboom van de achterste cilinderrij deed de wagen de das om. Twee dagen later, met been nieuwe boom, natuurlijk lekker ronddraaien.

De druk was eraf en de wagen werd achter in de rij gezet voor de APK en het vervangen van het stuur. Uiteindelijk reed ik een maand na de aanschaf de wagen naar huis, maar wat een verschil al zeg! Die Tom heeft hem prima afgesteld. Heerlijk draaiende motor, goed schakelende bak, een fan die aanslaat en de stuurbekrachtiging die zijn werk doet. Natuurlijk remmen als een dijk. Alleen hij was nog steeds vies. Ik besloot hem naar Boyd te brengen voor een grondige poestbeurt, maar eerst zelf even de 164 wassen. De eerste modderlagen en groene aanslag heb ik verwijderd. Onder het vuil kwam eindelijk zijn ware gezicht naar boven. Zwart metalic, mooie velgen maar veel kleine krasjes rondom.

De wagen is nu 6 weken in mijn bezit en nu pas durf ik de wagen te “introduceren”. Boyd heeft hem fantastisch opgepoest en ja wat kan ik zeggen? Ziet eruit als nieuw.
Het lederen interieur en de motorruimte is ook aangepakt. Nu nog alle lijmresten delen vervangen en de wagen is helemaal naar mijn smaak.

Wil je weten hoe de 164 24V automaat rijdt, met de squadra chip en de dikke QV buizen?

Als een droooooooooom.

Quote Piet: “Ik zeg dat pas 10 jaar tegen je”

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer zien:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Een droom van een wagen

wo sep 19, 2007 19:17

Het idee was om de wagen bij het SS in Assen te laten rijden door een vriend van mij met een onwillig been. De automaat zou uitkomst bieden. Het vervangen van de stuurbekrachtigingspomp leverde veel tijdvertraging op. Eén avond voor het SS midden in de nacht zat alles erop maar de motor liep op 4 cilinders.
We hebben het evengoed leuk gehad, toch?!
Wil je weten hoe de 164 24V automaat rijdt, met de squadra chip en de dikke QV buizen?
Jaaaaaaaa, dat wil ik weten! :twisted: :D

Wat een mooie waguh! :shock: =P~ =D> Overtreft alle verwachtingen! Die boyd is echt goed bezig. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Een droom van een wagen

wo sep 19, 2007 19:22

Boyd moet niet zo overdrijven, hoor [-X Ik zie helemaal geen 164 meer, alleen nog maar spiegelingen..

Maar ik heb t idee dat ie wel mooi is ;) Gefeliciteerd!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 19, 2007 19:24

Mooi ding hoor. Mooie kleur ook. In de randstad is een automaat erg prettig met al die files. :D

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo sep 19, 2007 19:44

=P~ Lekker, afspraak voor een ritje volgend jaar op het SS ? :wink:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 19, 2007 19:54

Prachtig mooi bakje of is het BAK :thumbs:
In elk geval een dijk van een alfa :lol:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 19, 2007 20:21

als ik het goed heb is deze auto van Timo geweest, staat ook een foto op www.arparts.nl

mooie auto, veel plezier ermee.
156

Roeltje 164

wo sep 19, 2007 21:18

Klopt, de auto is van Timo geweest van AR Parts en het is een bak, werkelijk er zijn er maar weinig die je bij het stoplicht bij houden in de sportstand 3 8) 8)

Roy ik ben blij dat ik je heb kunnen overtuigen :wink:

En Giulia-Tom heeft er zekers ook zeer goed werk aan geleverd 8), kennis van zaken zijn zekers in huis... =D>

Vandaar dat de mijne er ook staat voor de laatste details 8) , is trouwens klaar voor Italie, maar back on topic.

Nu nog de details en je hebt een prima reiswagen voor het gezin, nou jah 250 BHP 8) :lol: net an hoor!!! :roll:

Geweldig om het voor je te mogen regelen Roy, super leuke ervaring en eehhhhh wie goed doet wie goed ontmoet, dat blijkt wel weer!!!!

Boyd is een super poetser, dat blijkt wel weer

632 is ook één van de mooiste kleuren, superstrak!!!

Gr Roel
Laatst gewijzigd door Roeltje 164 op wo sep 19, 2007 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 19, 2007 21:28

ik heb Timo wel eens gesproken erover en hij was zeer te spreken over het vermogen 8)

minder over het verbruik
156

Roeltje 164

Re: RE: Een droom van een wagen

wo sep 19, 2007 21:32

ik heb Timo wel eens gesproken erover en hij was zeer te spreken over het vermogen 8)

minder over het verbruik
btw Timo vertelde dat op de site zijn eerste 164 24v en dat is niet deze....

Hij had er in bijna 2 jaar maar 8000 km mee gereden...

Heeft een 156 2.0 SW Selespeed gekocht.

Vandaar dat deze weg mocht...

Yvo
Guru
Guru

wo sep 19, 2007 22:39

Mooie bak! Gefeliciteerd!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Remmie
Full Member
Full Member

wo sep 19, 2007 22:47

Zelf ook 5 jaar lang een 164 gehad.
Mooie auto,wordt al een beetje een zeldzaamheid..
Veel plezier ermee......................... :thumbs:
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

do sep 20, 2007 02:30

Ik heb er maar 1 woord voor............................

Superformiweldigenormfantigkolossachtig =D>
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Een droom van een wagen

do sep 20, 2007 09:05

Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Ik ben heel blij met deze wagen. Maar Karin is er helemaal weg van.

Zij heeft zelf een GTV 2.0 16V TS, maar als het even kan pakt ze de 164. Je voelt je ook wat zekerder met zo'n dikke jongen.
Nog steeds vind ik een groot pluspunt de kunststof beplating rondom de wagen. Deze beschermt tegen de meeste ellende zoals opengelsagen deuren van de buren en Amsterdammertjes.
De GTV is wat dat bereft erg gevoelig en heeft in een paar maanden tijd al wat deukjes rondom opgelopen.

Verlagen van de 164 zal denk ik niet gebeuren, om twee redenen:
-1 Ik wil graag met de wagen mijn huis en binnenstad van A'dam kunnen bereiken.
-2 Ben al een oude ..... aan het worden dus comfort wordt steeds belangrijker.
Maar ik geeft toe hij staat iets te hoog op zijn benen.
als ik het goed heb is deze auto van Timo geweest, staat ook een foto op www.arparts.nl
mooie auto, veel plezier ermee.
Inderdaad kijk maar onder de achterste nummerplaat. Ik heb nog regelmatig contact met Timo over de 164 en hij is erg behulpzaam en informatief.
Ook vindt hij het leuk dat er flink aan de 164 wordt gewerkt.
Afbeelding

Fred164
Member
Member

do sep 20, 2007 10:17

Mooie 164 8) :thumbs:

Hoef niet meer te zeggen "veel plezier ermee" denk ik ;)

gr. Fred
Cuore sportivo
www.alfa164.nl

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”