Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Alweer!! ben ten einde r

vr sep 14, 2007 08:47

Ik ben nu dus wel (zwaar tegen mijn zin in, dat wel) serieus aan de-kluit-belazeren-opties aan het denken. Aan de linker kant één remschoen vervangen door eentje zonder remvoering, bijvoorbeeld. :roll:

:idea: Zou het misschien aan de linker voorrem kunnen liggen? Stel, deze remt wel goed (blijkbaar het geval!), maar de klauw of zuiger komt onvoldoende terug, waardoor er minder beweging (=vloeistofverplaatsing) van de zuiger plaatsvind. Dus gaat er meer vloeistof naar de linker achterrem? (gescheiden systeen, LV en LA op het zelfde circuit.) :?:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Stef33
Guru
Guru

vr sep 14, 2007 09:40

Volgens mijn vraagbaak zitten er 3 aansluitingen op de HRC: Eentje voor LV, eentje voor RV+achter(niet te zien welke)en nog eentje voor het andere achterwiel. probleem op 1 achterwiel kan dus ook nog in de HRC zitten.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: remdrukverschil achter Alfa 33. Alweer!! ben ten ein

vr sep 14, 2007 10:18

Volgens mijn vraagbaak zitten er 3 aansluitingen op de HRC: Eentje voor LV, eentje voor RV+achter(niet te zien welke)en nog eentje voor het andere achterwiel. probleem op 1 achterwiel kan dus ook nog in de HRC zitten.
Die van LV en LA zitten danwel niet op dezelfde aansluiting, maar wel op het zelfde cicuit. Ze worden bediend door dezelfde HRC zuiger. Als daar en probleem zou zitten, zou ik dat toch ook aan de voorrem merken?

Stef33
Guru
Guru

vr sep 14, 2007 10:49

Weet je dat heel zeker? Volgens die zelfde vraagbaak zitten er 3 cupjes in de HRC: 2 op enige afstand van elkaar op de tussenzuiger en 1 op de zuiger voor de drukstang. Lijkt mij dat er dus 3 circuits zijn? Maar ik weet helaas niet genoeg van remsystemen om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr sep 14, 2007 12:11

Ik heb geen schema van een 33 systeem voorhanden zo. Als er idd twee ledingen naar achteren gaan kun je ze ook eens omwisselen en kijken wat er gebeurd, maar zeker is dat er iig twee leidingen naar achteren lopen en dat er twee circuits zijn welke naar alle waarschijnlijkheid digonaal van elkaar gescheiden zijn. Als je remwerking voor echt 100% gelijk is is de druk tot voor je remdrukbegrenzer iig ook precies hetzelfde. De remdrukbegrenzer kan voor een verschil in remdruk van de afzonderlijke achterwielen zorgen als deze defect is. Is ie goed dan gooit ei naar beide achterwielremcilinders dezelfde druk. (Als er geen lucht in het systeem zit) (Regel desnoods een drukmeter om een goede diagnose te stellen)

Een verschil in vermeende zuigerdiameter kan niet een zo groot remkrachtverschil vertonen.
Belangrijk is dat de remzuigers gangbaar zijn en vrij kunnen bewegen. Is dat ook goed dat eerst de handrem terugstellen !!!!! daarna voeringen afstellen en controleren of het stelmechanisme niet stiekun terugspringt oh het moment dat er daadwerkelijk geremd wordt. ( Een defect stelmechanisme kan deze ellende namelijk ook veroorzaken. Is dat ook goed, dan is het tijd de voerongen af te schuren, de trommels er weer opzetten en daarna te controleren of de remvoeringen allevier wel over het voledige voeringoppervlakte aanliggen. Je kant dat doen door met slepende rem het achterwiel rond te draaien en je zient dan wanzelf kleurverschil optreden op het gedeelte wat tegen de trommel aansleept.

Kijk ook donders goed of je voeringen er niet scheef in gaan staan tijdens het remmen. Je benut dan ook niet de volledige voering breedte. Dit kan bv ontstaan doordat 1 van de voeringen iets verbogen is. Hij krijgt dan de neiiging om te gaan kantelen.

Is dit ook goed. Er blijft dan nog 1 ding over: Verschil in frictie. Maar beide trommels goed schoon met remreiniger en controleer of ze een vergelijkbare ruwheid hebben. Is dat zo, dan hoef je ze niet uit te draaien maar kun je volstaan met nieuwe voeringen.

Ok de oplossing staat hierboven.:biggrin:

Ga gewoon alles systematisch controleren/afstellen en wees niet tevreden met: Dat heb ik net vervangen en "ik denk dat dat goed" is.. :wink:

Keep us posted !!!!!!!!!!!!
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 12:35

Ga vanavond de handrem e.d. stellen, zoals @@ zegt. (zit nu op het werk)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 12:43

Ohw...............

Heb je daar tijd voor dan.... :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 17:23

Ohw...............

Heb je daar tijd voor dan.... :lol:
Eigenlijk niet, maar ja begin er net een beetje in te komen........afbellen omdat de voiture van zusie nog niet af is, vind ik geen goed idee. Is niet verkeerd, dat ze is een weekje fietst. :!: Boft ze ook nog met het weer!

:wink:

Belangrijke nieuwe info: verschil in handrem is vergelijkbaar, dus ook +/- 50% verschil en Li harder dan Re. :o

Dusssssss????

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr sep 14, 2007 17:31

trommel niet rond??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 17:32

trommel niet rond??
zijn echt geen bokma tromels, geen slag o.i.d.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr sep 14, 2007 17:58

op gevoel of opgemeten?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 18:00

op gevoel of opgemeten?
op gevoel.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 19:46

Dan weet je de oplossing zelf ook al.. :wink: Zitten ze er al op??? :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 20:05

Misschien moet je de zaak maar over laten aan de keuringsstation. Ik weet wel dat het geen goed voorstel is maar soms is het niet anders. Wellicht is het toch een kleinigheid die je over het hoofd ziet. Zet je trots opzij. Wil je dat niet dan adviseeer ik om de voering te demonteren. Controleer met de hand of de handremhevels gangbaar zijn. Op het scharnierpunt kunnen ze zwaar gaan omdat ze maar een kleine slag maken. Ze moeten echt heel gemakkelijk kunnen bewegen. Beetje kopervet in het scharnierpunt voor de toekomst. Daarna kijk je of de cilinders goed gangbaar zijn. Ook deze moeten gemakkelijk bewegen. Daarna monteer je de voeringen opnieuw. Wurm die stelbalk er tussen, ( moet ook gangbaar zijn en gemakkelijk op kunnen draaien ), stel dan de voering zo af dat de trommel iets zwaar over de voering gaat. Dus bijna geen speling meer. Aan beide kanten moet de stelinrichting evenver opgedraait zijn. Het kan nu niet anders dat de remwerking goed moet zijn. Zo niet dan ga ik toch de verdeler verdenken. Hoofdremcilinder heeft er mijnsinziens niks mee temaken. De kofferbak methode kun je ook nog toepassen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 14, 2007 20:46

Ik zal bij de basis beginnen (morgen mosschien, vanavond is het ktu weer), dus alles vanaf nul afstellen.
De handremhevels zijn perfect ganbaar, evenals de cilinders (heb echt alles losgehad, dus is geen kul, heeft ook niks met trots te maken), dus moet het met afstellen te maken hebben. Gezien het feit, dat het zowel met de handrem, alsook met de voetrem het zelfde resultaat geeft, is het hydrolische gedeelte goed. Daar ga ik danook beslist niks meer aan doen. Ben wel gek, maar niet dom. (hooguit eigenwijs, maar wie is dat niet?)
Dus handremkabels helemaal losstellen, dan schoenen stellen en als laatste de handremkabels.

Nog nooit eerder zoveel ellende mee gehad, maar dat wisten jullie al. Wat het ook is, alles is verklaarbaar, dus ik zal het vinden.

@ @@: Als jij het zou zien, zou je met mij eens zijn, dat er niks mis is met de schoenen en/ of trommels. Helaas kan ik geen detailfoto's maken, anders was je overtuigd. vanaf de basis de boel instellen, dat moet het zijn. Geen verglazing, anders zou ik eerder al verbetering of op z'n minst verandering (!) hebben moeten zien, na het opschuren.

Ik zal wel ook de trommels omdraaien, al was het maar voor het idee. :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”