Dit weekend heb ik de motor van mijn 75 1.8 kapot gereden. Dit betekend dat mijn kindje ter ziele is. Voor velen mischien geen ramp (het is tenslotte maar een 1800) maar ik ben er echt heel erg ziek van.
Wat nu............................? Allereerst maar eens een diagnose stellen (heb nog geen tijd gehad om de motor open te maken)
Ik was zaterdagavond op weg naar huis en besloot dat het tijd was om de 75 even flink op zijn donder te geven. De motor was goed warm gereden en vervolgens heb ik hem doorgetrokken tot zijn top (+/-190 op de teller) Ineens voel ik een dip in het vermogen. Meteen heb ik het gas losgelaten, maar het was al te laat. De motor maakte een licht hamerend geluid en reed nog op 50% van zijn vermogen. (alsof ik op 1 of 2 cilinders minder reed) Ook was er een sterke brandlucht te ruiken (maar geen rook te zien) en voelde ik onbalans in het blok, zeker bij lagere snelheden (wederom, alsof ik op 1 of 2 cilinders minder reed).
Achteraf mischien stom maar ik ben doorgereden, wist namelijk dat het toch einde oefening was, reed op een verlaten weg en was bijna thuis. Tijdens de laatste 2 km werd het hameren/ratelen steeds erger en ik dacht zelfs (ben niet helemaal zeker) een tingelend geluid (metalig) te horen.
Auto voor de deur geparkeerd, motor afgezet en vervolgens (stom stom stom) de motor weer gestart. Gevolg: backfire, een harde knal, rook onder de motorkap vandaan. gelukkig had ik een brandblusser en bleek alleen het materiaal aan de binnenkant van de kap te branden.
De motor zat onder de olie en de oliedop was er vanaf geblazen, ook stond de peilstok een paar centimeter omhoog. Er moet zich daar dus grote druk hebben opgebouwd. Weet iemand wat er gebeurd zou kunnen zijn???????????
Grt, Erik